Lav og ustabil kedeltemperatur

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
HenrikViborgvej
Stoker I
Stoker I
1
Indlæg: 3
Tilmeldt: 25 nov 2022 18:51

Lav og ustabil kedeltemperatur

Indlæg af HenrikViborgvej »

Jeg håber, at jeg måske kan få lidt hjælp eller pegen i den rigtige retning, for min tålmodighed er virkelig sat på prøve med mit pillefyr.

Mine kone og jeg flyttede ind i vores nye hus for halvanden måned siden, og efter lidt startvanskeligheder (-400 kg piller var måske for lidt…) med pillefyret har det kørt godt en måneds tid, men er nu begyndt at gøre mit liv surt.

Efter et par uger begyndte varmeanlægget at tabe en del tryk, og jeg måtte fylde op et par gange og ugen. Samtidig havde fyret sværere og sværere ved at nå kedeltemperaturen på 65 grader, og nåede som regel kun midt i fyrrerne, med en røgtemperatur på ca. 65 grader, uanset hvor meget tryk der var på vandet (når jeg fyldte vand på igen). Jeg ved ikke helt, hvor røgtemperaturen måles i skorstenen, men da det fungerede godt lå den oftest på ca. 10-15 grader over kedeltemperaturen.

Igår fandt jeg endelig tid til at lave en ny afvejning, indstillede blæseren, og rensede fyret igen (sidst var for ca. en måned siden). Det har ikke givet en højere kedeltemperatur (fortsat midt i 40’erne), men til gengæld når røgtemperaturen nu 85 grader.

I hele den ‘bøvlede’ periode har temperatur på kedel, retur og røg været meeeget ustabil - som i den stiger og falder med et par grader over et spænd på nogle minutter - uanset hvor meget huset kalder på varme. Se billede (faldet i ydelse skyldes vejrstyring, da jeg troede at fyret var korrekt kørende igen).

NBE Blackstar Woody/Scotte 10kw til ca. 210 kvm (underdimensioneret, men det var ikke et problem for tidligere ejer)
Snegl: 1000g / 6 min. (6mm piller)
Blæser: 17 / 21 / 25

Jeg ville gerne have linket til stokercloud, men det har også lige bestemt sig for kun at ville gå på nettet en gang i døgnet… Så sig til, hvis der er brug for andet data.
Vedhæftede filer
AF7F50DA-4BFD-4ACA-9129-E8464ED06747.jpeg

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Lav og ustabil kedeltemperatur

Indlæg af Hjemme teori »

Få det på nettet, så kan vi nok hurtigt se hvad der driller.

Kører fyret 100% ydelse hele tiden?
Og står autoberegning til "JA"?

Og hvis du ligger flere billeder op, så er fjern grafer der ikke skal bruges. Så som retur, effekt, lys, ekstren
Mvh. Sophus
HenrikViborgvej
Stoker I
Stoker I
1
Indlæg: 3
Tilmeldt: 25 nov 2022 18:51

Re: Lav og ustabil kedeltemperatur

Indlæg af HenrikViborgvej »

Jeg forsøger at få det på nettet, men det driller også - den mener ikke, at der er forbindelse på trods af, at der er forbindelse i Ethernet-kablet koblet til det…

På billedet kører det ca. 70% det meste af tiden, men effekten er uændret hen over perioden - og beskrivelsen i ovenstående har det kørt 100% i hele perioden fordi den aldrig blev varm nok.

Autberegning er sat til “JA”.

StokerCloud-link følger her, og der er lidt data halvanden døgns tid tilbage (mens jeg prøver at få det online igen): https://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=klithgaard
Hjemme teori skrev: 25 nov 2022 19:35 Få det på nettet, så kan vi nok hurtigt se hvad der driller.

Kører fyret 100% ydelse hele tiden?
Og står autoberegning til "JA"?

Og hvis du ligger flere billeder op, så er fjern grafer der ikke skal bruges. Så som retur, effekt, lys, ekstren
HenrikViborgvej
Stoker I
Stoker I
1
Indlæg: 3
Tilmeldt: 25 nov 2022 18:51

Re: Lav og ustabil kedeltemperatur

Indlæg af HenrikViborgvej »

Det lader til, at jeg har fået det løst nu, og fyret kan igen følge med (holder pt. 65 grader ved ca. 50% ydelse).

Efter et tip et andet sted fra kiggede jeg lidt nærmere på retarderen, når nu røgen var så meget varmere. Og rigtig nok, så havde den sat sig fast efter den havde smidt en skrue (fandt den i noget gammelt aske efter megen tids søgen…) - efter at have fikset den og nok også som effekt af rengøringen tidligere på ugen kunne jeg nu endelig få fyret til at varme ordentligt og røgtemperatuen stak ikke af.

De store udsving og den langsomme opvarmning viste sig at være fordi nogen havde skruet op for vandtemperaturen i gulvvarmen, hvilket var let at opdage da varmen endelig kom rigtig tilbage, da rummene med gulvvarme blev meget varme.

Herden virkede til at ligge rigtigt, og der har ikke været pillet ved den siden vi overtog huset (den blev installeret tilbage i 2017ish). Internet har jeg stadig ikke kunnet få den på igen, men forhåbentlig er det lyst inden næste gang det driller…
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Lav og ustabil kedeltemperatur

Indlæg af Lintz »

HenrikViborgvej skrev: 27 nov 2022 10:32

Efter et tip et andet sted fra kiggede jeg lidt nærmere på retarderen, når nu røgen var så meget varmere. Og rigtig nok, så havde den sat sig fast efter den havde smidt en skrue
Den retrader er der meget delte meninger om - Nogle piller den simpelthen ud.

Læs evt. denne ældre tråd hvor jeg netop havde den op og vende.
https://www.stokerpro.dk/viewtopic.php? ... turbolator
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
5
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Har takket: 384 gange
Blevet takket: 108 gange

Re: Lav og ustabil kedeltemperatur

Indlæg af Fiffer »

Så du har ikke haft herden og brænderen afmonteret siden 17? Så tænker jeg det er på tide at tjekke og rense blæseren med trykluft, se om huller er stoppet til i herden. Det er normalt noget man gør 1-2 gange årligt
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.

Besvar