Solsikkepiller

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Krydolph
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 83
Tilmeldt: 17 dec 2011 04:08
Mit fyr: Scotte 16 kWh
Areal: 215
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6650
Geografisk sted: Lindknud, 6650 Brørup, Jylland, Danmark
Blevet takket: 2 gange

Solsikkepiller

Indlæg af Krydolph »

Hejsa!
Jeg prøvede at søge lidt, men de fleste topics jeg kunne finde var flere år gamle.
Nogen der har erfaringer med solsikke piller i pillefyr, gerne i scotte, men også "in general"?
Jeg forestiller mig ikke at kun bruge dem. Har set det anbefalet at bruge 50/50, men jeg forestillede mig en endnu svagere blanding. Jeg TROR jeg har nok piller til at komme gennem vinteren, hvis den ikke bliver for hård anyway, men en enkelt palle til at spæde op med, måske en eller to sække for hvert lag man tog fra træpillerne.
Hvad tænker folk? Nogen der har prøvet? Jeg har set kommentaren "det giver mere aske", og også at de støver mere når man hælder dem på. Men som markedet ser ud har man måske plads til lidt extra arbejde, hvis man tilgengæld kan holde varmen til vinter.
Det der skræmmer mig mest er når folk advarer mod at kedlen kunne blive tærret, hvor meget skal man frygte det hvis man kører en svagere blanding som jeg tænker, med måske max 20% solsikke.

cWickmann
Stoker I
Stoker I
1
Indlæg: 20
Tilmeldt: 07 sep 2022 14:51
Mit fyr: BioMax Green Power 1200GP
Areal: 150
Brændsel: Solsikkepiller
Har takket: 10 gange
Blevet takket: 1 gang

Re: Solsikkepiller

Indlæg af cWickmann »

Hej.

Jeg kører lige nu med ren solsikkepille i mit fyr og det har kørt fint nu i en uges tid.

Der kommer en hel del mere aske ud af det og der skal ændres en del indstillinger før det det kører godt. så der er en del mere arbejde i det men gør jeg gerne og stopper de 10.000 i lommen jeg sparer denne vinter.

Har også hørt at det tærer kedlen lidt hurtigere så er spændt på om den holder vinteren over;) men hvis jeg sparer 10.000,- på en vinter med de priser vi har i dag skal kedlen sådan set også bare klare 3 vintre så er den tjent hjem og mere til.

Det er som om at når man snakker solsikkepiller så bliver der en enorm tavshed. Der er ingen der ved noget og der er ingen der hverken vil anbefale eller fraråde. Det undrer mig for da jeg var hos min pillepusher sidste mandag sagde de at de solsikkepiller de havde bestilt hjem simpelthen var blevet revet væk på ingen tid. Så tænker der er en hel del der ude der gerne må komme ud af busken og fortælle lidt om deres erfaringer med de piller de lige har fået hjem.
Krydolph
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 83
Tilmeldt: 17 dec 2011 04:08
Mit fyr: Scotte 16 kWh
Areal: 215
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6650
Geografisk sted: Lindknud, 6650 Brørup, Jylland, Danmark
Blevet takket: 2 gange

Re: Solsikkepiller

Indlæg af Krydolph »

Tak for input!
Der hvor jeg lurede på dem er de udsolgt nu, og jeg har også nået at få 6 paller træpiller i hus, som burde kunne holde hvis vinteren ikke bliver for hård, så med den larmende tavshed herinde endte jeg med ikke at købe og håbe på det bedste.
Men du har ret - ville være fedt hvis flere ville dele deres erfaringer.
Krydolph
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 83
Tilmeldt: 17 dec 2011 04:08
Mit fyr: Scotte 16 kWh
Areal: 215
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6650
Geografisk sted: Lindknud, 6650 Brørup, Jylland, Danmark
Blevet takket: 2 gange

Re: Solsikkepiller

Indlæg af Krydolph »

Der må virkelig snart komme nogen på banen med nogle erfaringer!
Læste lige en artikel om at de bliver revet væk, men måske vil folk ikke ud med det, for der stod også at det for mange nok var ulovligt da deres fyr ikke var godkendt til andet end træpiller.
Brugeravatar
nasty
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 709
Tilmeldt: 15 aug 2011 16:05
Mit fyr: Woody mini 10kw BS 1610
Areal: 133
Brændsel: 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9640
Dagligt forbrug: 18 kg
Årligt forbrug: 4,5 ton eller1800 m3
Geografisk sted: farsø egnen I Det Jyske land vester hornum
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 13 gange

Re: Solsikkepiller

Indlæg af nasty »

Rolig nu jeg er også hoppet på solvognen men har ikke modtaget dem endnu.
Tror grunden den Larmende tavshed omkring solpillen er at fyrings sæson ikke er kommet igang endnu og folkes siloer er fyldt op med rigtige træpiller.
For mit vedkommende er planen at prøve solpiller ren for at se hvordan det arter sig når de engang dukker op og siloen er tom så skal jeg da nok dele min erfaring her inde
Navnet er Allan
Nybagt woody mini 10 kw ejer med V7 styring og det er han glad for http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=allan1978
før den en Orange Fanta på fultid (problemer)
Før den naturgas

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Solsikkepiller

Indlæg af lamborg »

så en artikel igår om en forhandler der har bestilt 200 tons hjem og halvdelen af dem er solgt inden . Han kan sælge dem til 3300 kr pr T og ja de asker mere men brænder fint og rent . Så var der en masse plader fra træpilleindustrienes købte eksperter om at milijøpåvirkningen var så meget større end med træpiller og det var ulovligt hvis pillefyret var opstillet efter 2015 og forhandleren ikke skrev at man kunne fyre med det i det pille fyr han havde solgt . Helt ærligt der er kraftværker der fyre med kul i øjeblikket osv nu skal de sgu holde op med det svindel og humbug . Man kan kun frygte at den grådighed ender med en ny Bastille dag og borgerkrig :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: Solsikkepiller

Indlæg af Dunas »

cWickmann skrev: 12 sep 2022 15:22 Hej.

Jeg kører lige nu med ren solsikkepille i mit fyr og det har kørt fint nu i en uges tid.

Der kommer en hel del mere aske ud af det og der skal ændres en del indstillinger før det det kører godt. så der er en del mere arbejde i det men gør jeg gerne og stopper de 10.000 i lommen jeg sparer denne vinter.

Har også hørt at det tærer kedlen lidt hurtigere så er spændt på om den holder vinteren over;) men hvis jeg sparer 10.000,- på en vinter med de priser vi har i dag skal kedlen sådan set også bare klare 3 vintre så er den tjent hjem og mere til.

Det er som om at når man snakker solsikkepiller så bliver der en enorm tavshed. Der er ingen der ved noget og der er ingen der hverken vil anbefale eller fraråde. Det undrer mig for da jeg var hos min pillepusher sidste mandag sagde de at de solsikkepiller de havde bestilt hjem simpelthen var blevet revet væk på ingen tid. Så tænker der er en hel del der ude der gerne må komme ud af busken og fortælle lidt om deres erfaringer med de piller de lige har fået hjem.
Mig bekendt danner solsikkepiller ikke syre, ergo bør der ikke ske noget med kedel. Tror mere det er halmpiller, der kan tære en kedel op, de kan nemlig danne syre. Men kan afhjælpes med opblanding af fodrekridt.
Jeg har bestilt solsikkepiller hjem til test. For dem først leveret i næste mdr. Har tænkt mig og afprøve 100% solsikkepiller. Hvis det ikke virker efter hensigten, går jeg over til 50% solsikkepiller og 50% træpiller.
Hvad jeg erfarer fra Facebook, er der rigtig mange der køre 100% solsikkepiller uden problemer. Men mere rengøring og tømning af aske.
Brugeravatar
vilhapiller
Stoker VIII
Stoker VIII
12
Indlæg: 305
Tilmeldt: 13 feb 2012 18:18
Mit fyr: Woody Black Star mini
Areal: 160
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4.5
Geografisk sted: Sønderjylland
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 14 gange

Re: Solsikkepiller

Indlæg af vilhapiller »

Holder også øje med solsikkepiller, har ikke fået nogen hjem endnu men planen er at blande træ og solsikke piller.

Fandt lige det her.

https://www.dr.dk/nyheder/indland/despe ... en-det-kan
malone
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 20
Tilmeldt: 07 dec 2008 20:52
Mit fyr: Scotte 16 kw med OpOp kedel
Areal: 120+120 m2
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: ca. 25-35 kg (dec.)
Årligt forbrug: ca. 6 tons
Geografisk sted: Randers NV

Re: Solsikkepiller

Indlæg af malone »

Jeg har indkøbt 10 poser solsikkepiller og har nu kørt tests den seneste månedstid med forskellige blandinger af brændsel i en Scotte 16kw på en OPOP kedel.

Solsikkepiller alene tror jeg ikke du'r i mit fyr, da pillerne smuldrer uhyggelig nemt under transporten til brænderen. De brænder fint i kedlen men problemet opstår i sneglen fra magasinet. Det bliver til for meget smuld/pulver og sneglen kan ikke helt trække det op. Jeg overvejer at lave test så sneglen kommer til at ligge vandret, så metalspindlen på den måde altid vil trække smuldet med.

-En blanding af 50/50 træpiller og solsikkepiller virker til gengæld fint
-En blanding af 33/33/33 træpiller, solsikkepiller og stokerflis virker udmærket. Stokerflisen skal dog igennem kompostkværnen for stykkerne ikke sætter sig fast i sneglen i brænderen og jeg skubber dagligt til brændslet i magasinet, da stokerflisen har en tendens til at "bygge-bro". Fødesneglen har ingen problemer med ubearbejdet stokerflis og aske er nogenlunde samme mængde som med træpiller.

Der skal dog stilles en del på indstillingerne for at fyret får nok at leve af når stokerflis tilføjes. Pt er værdierne på fødesneglen sat op x3

Stokerflis er købt hos Feldborg Savværk. Udmærket kvalitet men skal som sagt igennem kompostkværnen.
Agger
Stoker I
Stoker I
1
Indlæg: 5
Tilmeldt: 27 aug 2022 14:45

Re: Solsikkepiller

Indlæg af Agger »

Jeg har nu kørt en palle ren solsikkepiller igennem mit fyr. Et 12 år gammelt Baxi Multiheat 2,5 med iltstyring. Efter korrekt indstilling kører det perfekt, dog er mere rengøring nødvendig.
Så min eneste bekymring går på, hvorvidt solsikkepiller danner syre som ødelægger min kedel.
Er der nogen der faktuelt ved noget om det ?

Besvar