Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

røgvender

Spørgsmål vedr. Multi 22 samt det tilbehør der laves til Multi 22 Brændere
Besvar
landrover
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14 dec 2010 23:54
Mit fyr: Multi 22, Viadrus u22 kedel
Areal: 370m2
Brændsel: 8 mm piller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: Galten
Kontakt:

røgvender

Indlæg af landrover » 15 dec 2010 22:30

Er der nogen der har prøvet at lave/købe en røgvender til montering på de små hylder under røgkanalerne?

Min driftstemperatur ligger på 230grader i en 34kw kedel og burde det ikke være lavere?

Den opvarmer et hus på 370kvm og bruger ca. 12 tons årligt.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rune Jakobsen
Tømrer i fritid og fuldtid

-bryder mig ikke om at bruge tid på mit pillefyr, men det er desværre nødvendigt-


levi

Re: røgvender

Indlæg af levi » 15 dec 2010 22:34

Jo højere røgtemp. jo mere varmespild - sådan er det jo :)

Køb nogle skamolplader, - og skær dem til, - det hjælper en hel del :)

landrover
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14 dec 2010 23:54
Mit fyr: Multi 22, Viadrus u22 kedel
Areal: 370m2
Brændsel: 8 mm piller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: Galten
Kontakt:

Re: røgvender

Indlæg af landrover » 15 dec 2010 22:38

Hmm den skal jeg nok lige have uddybet. Hvad er en Skamolplade? hvor køber man dem? Hvor skal de placeres?

Jeg har pt en bukket stålplade monteret over hærden ca. 25cm ind i kedlen.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rune Jakobsen
Tømrer i fritid og fuldtid

-bryder mig ikke om at bruge tid på mit pillefyr, men det er desværre nødvendigt-

levi

Re: røgvender

Indlæg af levi » 15 dec 2010 22:42

En skomolplade minder lidt om en MDF Plade, - den kan bare ikke brænde :)

Man kan købe dem i pejsecentre, og skære i dem ligesom i en træplade (Så kan man altid tilpasse den efter ens kedel).

Jo flere skamolfætre du kan få plads til, - jo bedre, - støbejernskedler er ELENDIGE til pillefyr, - så det handler om at bremse røgen så meget som overhovedet muligt for at holde på energien, - så kedlen kan nå at optage den inden det lukkes ud i skorstenen :)

SÅ jo flere plader du kan få plads til, - jo bedre :)

Husk nu, - du må naturligvis ikke fylde din kedel så meget op med skamolfætre, - at du blokerer for røgafgangen :)

Du placerer skamolfætrene på de "ribber" der er i siden af din kedel indvendigt, - hvis der ikke er ribber, - så vær kreativ, - eller brug andet til at holde dem :)

landrover
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 14 dec 2010 23:54
Mit fyr: Multi 22, Viadrus u22 kedel
Areal: 370m2
Brændsel: 8 mm piller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: Galten
Kontakt:

Re: røgvender

Indlæg af landrover » 15 dec 2010 22:49

Hej Søren, tak for det hurtige svar.

Jeg er stadig lidt usikker på hvordan montage skal foregå. Mine ribber i kedlen går lodret, så der kan der jo ikke hvile nogen plader, eller hva?

Kan man stille nogen plader op ad væggene og så lægge en plade ovenpå eller vil dette formindske varmeoptaget fra kedlen.

Måske du kunne tage et billede af dit fyr, så jeg kan få nogel ideer? Min kedel er en Viadrus u22

Mvh
Rune
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rune Jakobsen
Tømrer i fritid og fuldtid

-bryder mig ikke om at bruge tid på mit pillefyr, men det er desværre nødvendigt-


Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: røgvender

Indlæg af john m » 15 dec 2010 22:57

Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

levi

Re: røgvender

Indlæg af levi » 15 dec 2010 22:59

landrover » 15 Dec 2010, 22:49 skrev:Hej Søren, tak for det hurtige svar.

Jeg er stadig lidt usikker på hvordan montage skal foregå. Mine ribber i kedlen går lodret, så der kan der jo ikke hvile nogen plader, eller hva?

Kan man stille nogen plader op ad væggene og så lægge en plade ovenpå eller vil dette formindske varmeoptaget fra kedlen.

Måske du kunne tage et billede af dit fyr, så jeg kan få nogel ideer? Min kedel er en Viadrus u22

Mvh
Rune
Davs igen :)

Det nytter vist ikke noget at tage billeder af mit fyr, - det er jo et Scotte anlæg, - og os med Scotte har ikke problemer med høj røgtemp. - nærmere tværtimod :)

Hvis du sætter plader op af kedelvæggene, - så mister du jo "hedeflade", - og kedlen vil derfor optage varmen dårligere - så det er en dårlig ide.

Hvis du har en viadrus u22, - så SKAL der være små "hylder" i siderne, - det var der ihvertfald i gamle dage :shock:

Brugeravatar
RLStyling
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 213
Tilmeldt: 13 jan 2007 19:44
Mit fyr: Multi 22
Areal: 250
Brændsel: Træpiller/tørvepiller/brænde
Årligt forbrug: 6,5
Geografisk sted: Tranten, Støvring
Kontakt:

Re: røgvender

Indlæg af RLStyling » 15 dec 2010 23:33

Hej

Jeg har købe disse 2 røgvendere til mit multi 22.
jeg syntes det virker.
http://www.asaa-multi-service.dk/reserv ... vedele.php

det er vare nr. 40001 og 40004

40001 skal placeres over brænde skålen, så den slår varmen ned i bunden af kedlen.

40004 skal placeres på den lille hylde lige under den øverste låge. den gør at røgen skal ud og vende i bagenden af kedlen inden den kan komme over til lågen

håber det gav lidt
M.V.H. René Lundgaard
http://www.rlstyling.dk

Herkules 24 KW kedel /Multi 22 brænder /2x Røgvender, Trækstabilisator /12m skorsten /Åben expantion 75 L /3000 L vvb. 750L akku tank m. 20m² solfanger. Hus 250 m² i et plan /Garage 75 m² /170 m2 opvarmet gulv.


Besvar