Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Er min styring defekt

Spørgsmål vedr. Multi 22 samt det tilbehør der laves til Multi 22 Brændere
Besvar
TorbenA
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 05 jul 2007 14:05
Mit fyr: MULTI22 29Kw
Areal: 200
Brændsel: Piller
Dagligt forbrug: I OKT < 20 KG
Årligt forbrug: 7 T
Geografisk sted: Herning

Er min styring defekt

Indlæg af TorbenA » 26 sep 2010 09:04

Hejsa
Jeg har for 14 dage siden, startet fyret op. Jeg har de sidste 3 år holdt fuldstændig styr på alle indstillinger i et hjemmelavet skema. Indstillingerne har jeg jo justeret manuelt alt efter alt efter vejr vind og ude temperatur, samt husets forbrug. i skemaet er disse justeringer skrevet ned efter hver uge, med angivelse af gennemsnitlig dag og nat temp. I årene har dette været en god hjælp ved opstart og ved skift af pille fabrikant, der var således altid noget at gå tilbage til og så tage den derfra.

Så lang så godt.

I år ved første opstart efter sommersæsonen kunne jeg ikke holde fyret i gang. Det kørte sig selv op til en kedeltemp på >67 grader, hvorefter fyret gik i pause fyring og til sidst "brændt ud". Min kedeltemp er indstillet til 60 grader.
Jeg har justeret og reguleret efter alle kunstens regler både i montøropsætning og i operatør opsætning. Herunder pausebrændsel, pauseluft, sneglemaks, brændsel, luft min og maks etc. etc. intet hjælper.
I starten troede jeg det var forde huset ikke brugte varme, og sendte det varme vand tilbage igen. Men det er som om styringen ikke regulerer noget og bare kører derud af. Jeg har forsøgt nu i 14 dage. Kan kun få det til at køre indtil temp er oppe på de 60 grader på kedlen. Herefter kører det nogle timer, hvorefter kedeltemp stiger indtil fyret lukker sig selv ned.

Kan det være styringen der er gået? Og er det muligt at låne en styring inden jeg nu bruger omkring 3500 kr på noget jeg ikke ved om den jeg har er defekt
En pille er ikke bare en pille


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Er min styring defekt

Indlæg af pille bruger » 26 sep 2010 09:18

Det er altid bøvlet at holde ild i en multi på denne årstid :|
Vent lige til det bliver lidt koldere og fyret får mere at bestille, før du afgør om styringen skal skiftes.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

jensjen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 66
Tilmeldt: 17 dec 2007 18:16
Mit fyr: Viadrus U 22, 24 kw + Multi 22
Areal: 200 + 12 m2 værksted
Brændsel: Træpiller/vinter + træ/forår-efterår
Dagligt forbrug: 50 kg/dag jan. 2011
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Kjellerup, Midtjylland

Re: Er min styring defekt

Indlæg af jensjen » 27 sep 2010 16:49

Har du tændt for cirkulationspumpen eller er der luft i systemet?

TorbenA
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 05 jul 2007 14:05
Mit fyr: MULTI22 29Kw
Areal: 200
Brændsel: Piller
Dagligt forbrug: I OKT < 20 KG
Årligt forbrug: 7 T
Geografisk sted: Herning

Re: Er min styring defekt

Indlæg af TorbenA » 27 sep 2010 19:24

Hej
Cirkulationspumpen er tændt og kører som den skal. Har luftet alle radiatorer ud, efter at pumpen har stået stille en hel dag. Der kommer vand ud af radiatorernes udluftningsskruer med det samme. Jeg har lige startet fyret op igen her til aften, for gud ved hvilken gang.
Prøver at stille SET temp på 50 grader for, at se om den så stadig hæver sig til de 67-70 grader eller om den drossler ned ved de ca. 60. Tænker, hvis den fortsætter op mod de 70 grader må det vel være en føler eller fejl i styring??? Og hvis den drossler ned i drift effekt efter at have passeret de 50, så må det vel være fordi huset ikke bruger varme eller????

Synes bare ikke jeg før har været ude for ikke at kunne få varme på huset med en udetemp på under 10 grader om natten

Jeg er i vildrede, kan man måske låne en styring et sted?? Min er en 9002
En pille er ikke bare en pille

jensjen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 66
Tilmeldt: 17 dec 2007 18:16
Mit fyr: Viadrus U 22, 24 kw + Multi 22
Areal: 200 + 12 m2 værksted
Brændsel: Træpiller/vinter + træ/forår-efterår
Dagligt forbrug: 50 kg/dag jan. 2011
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Kjellerup, Midtjylland

Re: Er min styring defekt

Indlæg af jensjen » 29 sep 2010 16:15

Som jeg forstår det, er der ikke varme i radiatorerne, eller hvad? Og hvad er stuetemperaturen?


TorbenA
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 05 jul 2007 14:05
Mit fyr: MULTI22 29Kw
Areal: 200
Brændsel: Piller
Dagligt forbrug: I OKT < 20 KG
Årligt forbrug: 7 T
Geografisk sted: Herning

Re: Er min styring defekt

Indlæg af TorbenA » 29 sep 2010 19:07

jo jo der er fin varme i radioatorerne. i huset er der mellem 22 og 23 grader. Men fyret går ud. Det skete igen i dag.

Det har dog hjulpet at jeg har sat kedel temp ned på 52 grader. Det har kørt sådan i 2 dage nu. Men som sagt gået ud i dag. Måske pga. af ude temp for der var 22,9 grader i huset.

MEn jeg kan vel ikke gå længere ned i grader på kedlen? Er der ikke noget med at det varme forbrugsvand ikke må være under 52 grader, grundet bakterier?
En pille er ikke bare en pille

Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Re: Er min styring defekt

Indlæg af Fyrteknik » 29 sep 2010 19:50

Vandet skal være min 55 grader i varm vandshanen længst væk fra varm vandsbeholderen.

Hvor langt går det ned i driftydelse ?
Hvis det går langt ned i driftydelse eller det går i pausefyring, så skal du sætte din brændsel
ned og det samme med luftmax.
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.


Besvar