Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Multi 22 brænder ud

Spørgsmål vedr. Multi 22 samt det tilbehør der laves til Multi 22 Brændere
Besvar
perjmolsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 04 jan 2012 13:33

Multi 22 brænder ud

Indlæg af perjmolsen » 21 aug 2019 08:51

Hej

Jeg har et træls problem med mit ellers velkørende Multi 22.
Fyret er begyndt at brænde ud, det sker når fyret er blevet varmt og det så går i pause fyrring.

Når det så skal starte op igen skriver det brændt ud.

Det har ellers kørt upåklageligt de sidste mange år og her i sommer.
Det eneste jeg har skiftet er tænderen, det er så her det bliver mystisk syntes jeg.

Tænderen der sad der i var denne her model https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-k ... AUQAvD_BwE

Det er den samme model jeg har sat i.
Da jeg så efterfølgende ville starte fyrret op så ville det ikke tænde, pillerne blev kun brændte i skålen, men der kom ikke ild i dem.

Hered der sidder i fyret er denne her model:https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-k ... i-pillefyr

Den har jeg tidligere borret et 8mm hul i enden, og det har som sagt kørt fint.

Det virker som om at den nye tænder ikke varmer ligeså meget som den gamle, men de er ens og jeg har ikke ændret på tændetid eller effekt i styrringen.

Prøvede at bore endnu et 8mm hul i bagenden af hered for at kunne lede mere varme til piller - ligelidt hjalp det.
Købte så en mindre el tænder som så kan gå ind i de to huller i hered, så pillerne kan ramme tænder - SÅ kom der endelig ind i pillerne.

Nu står jeg så med et andet problem at fyrret brænder ud, det sker efter at kedlen har nået sin temperatur og går i pausefyrring.
Når den så skal starte op igen og og røg temp er faldet til under min røg så skriver den blor brændt ud.
Og ja der er ingen piller/ild i skålen så den er brændt ud, men normalt så vil den jo blot tilføre piller til opstarten hvis at røg temp er under min.

Jeg har prøvet med forskellige indstillinger uden det store held, skulle der være nogen derude med erfaringer med det gamle Multi 22 og vil dele deres indstillinger, både montør og de normale så høre jeg gerne fra jer.

mine indstillinger er ligenu:

Montør:
Brændsel min 15%
Snegle max 21%
LuftMinimum 5%
LuftMaximum 37%
TændVarmtid 7M
TændVarmEff. 100 %
TændRampetid s. 1M
Tændluft 5%

Bruger indstilling:
Kombifyrring JA
Kedel temp C 68
RøgTempMin C 50
RøgTempMax C 280
Brændsel kg. pr. time 3,50
Tænd brændsel s. 25s
Pause brændsel s. 0s (hvis jeg sætter den op så står fyret blot og hælder piller ind i en hered der er gået ud)
Pause luft 5%
Spjæld ind luft 60

Jeg kan ikke helt vurdere om tiden er inde til at skifte til et nyt Biomax 16 - der kan jeg forstå at der er fotocelle på så fyrret her selv kan se om der er ild eller ej, så der ikke kun er røg temp at måle på.
Skiftet til et biomax 16 bør vel være nogenlunde lige til, røg rør er godt nok kun 133mm på biomax men der må man kunne få en krave der går fra til 133mm op til den størrelse som multi 22 har.
Så skal jeg vel også blot have sat en lukket ekspansionsbeholder op, da jeg i dag har åben ekspansion på mit multi 22.


pendec

Re: Multi 22 brænder ud

Indlæg af pendec » 21 aug 2019 13:33

perjmolsen skrev:
21 aug 2019 08:51
Det virker som om at den nye tænder ikke varmer ligeså meget som den gamle, men de er ens og jeg har ikke ændret på tændetid eller effekt i styrringen.
Da jeg havde Bio18, og prøvede en anden tænder, så var det vigtigt at ændre tændetid, for jeg fandt ud af den var lidt ringere, og så lyder det jo logisk at du oftere får udbrændt alarm, hvis den ikke kan tænde op i tiden til rådighed.

Pausefyring på min Bio18 betød ikke den fyldte skålen op igen men at den ventede på at den kom ned på setpunkt eller under sit max, som kunne være 60c +5c , altså under 65c totalt. Så hvis de få piller som tilføres ikke er nok efter pausen, så når den måske slet ikke at få en flamme eller ild i dem, hvis der kun ligger 2-3 træpiller i skålen.

Måske kræver det at din "brændsel minimum" skal højere op efter pausefyring?

edit:
Hvorfor BioMax 16? Ville et alternativ som Scotte eller f.eks MGM Easy , være lidt mere nutidig og bedre, som andre foralere for Scotte, så har jeg også kun haft gode erfaringer her med min MGM Easy, så jeg synes du skal kigge lidt rundt. Og selvom der måske er nogle tusind i forskel, så er der nok mere at vinde på noget nyere, og BioMax er jo ældre i model. Scotte er fornyet (BlackStar+ modeller) , og MGM Easy er årgang 2018.
Der er nok også andre :)

Besvar