Forvirret

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
svbech
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Forvirret

Indlæg af svbech »

Jeg sammenligner med el fordi der blev argumenteret tidligere i tråden for at slukke for fyret om somren, og så bruge en metro combi beholder istedet. :
"Jeg fik at vide af Brdr dahl's udsendte folk at det var billigere at købe en vvb, combi og bruge el om sommeren og så lade fyret pausefyre det meste af tiden"

Derfor.

I øvrigt så kan et pille fyr ganske rigtigt lave en kwh varme for ca en halv krone når det kører i normal drift i fyringssæsonnen. men når det skal klatfyre en gang eller to i døgnet for at lave en sjat varme vand er der et meget højere forbrug, måske op i mod det dobbelte.

"og den med at slukke fyret i mange måneder om året er jo en påstand, jeg ville nok sige at det kommer jo meget an på vejeret"
_ ja og om man går i bad, og såen!

Mike N
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Re: Forvirret

Indlæg af Mike N »

Det er nu ikke vigtigt om det koster 50øre eller 1kr pr kwh det vigtigste er hvad der virker bedst. Det kan godt være at piller er lidt billigere, men kræver også mere service og rensning. (det koster også lidt)

Man kunne jo også sætte solceller op til en combi varmer. Men så vil jeg bare syntes at solvarme var bedre og muligvis også billigere.

Emnet blev bragt på banen fordi jeg ikke kunne blive klog på alle de fagfolk som modsiger hinanden. Den ene siger "go" for solvarme og den anden siger klart "no go" Hvem har ret.?
Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
13
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 38 gange

Re: Forvirret

Indlæg af Hangaard »

Mike N » 01 Mar 2011, 21:56 skrev:Jeg fik at vide af Brdr dahl's udsendte folk at det var billigere at købe en vvb, combi og bruge el om sommeren og så lade fyret pausefyre det meste af tiden.
Den forstår jeg så ikke lige, Mener de du skal have en stoker kørende og så samtidig bruge El samtidig ? det virker da helt forrygt icon_cheesygrin.gif

Hvis du absolut vil invistere i solvarme, så vil 90-120 rør nok være ideæl til dit forbrug vil jeg tro, om det økonomisk er en god forretning er svær at spå om, da det afhænger af flere faktor.
Er selv af den opfattelse at solvarme generalt er en dårlig invistering da tilbage betalings tiden ofte er på højde med levetiden af anlæget, og er man uheldig med udstyret under vejs så kan det også komme til at koste penge i sidste ende.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter
Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
13
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 38 gange

Re: Forvirret

Indlæg af Hangaard »

Hvem der har ret er svært at sig, som sagt spiller flere faktor ind, MEN du skriver jo at det ikke betyder noget om 1 Kwh koster 50øre eller 1 kr. og er du af den opfattelse at det ikke ville gørre noget hvis ikke du spare en masse så vil jeg da invister i et solvarme system, ville måske starte med 90rør for at se hvordan det køre og hvis det så ikke er helt nok så udbyg med yderlig 30-60 rør året efter.
Glem alt om solceller til opvarmning, et system der kan lave samme antal Kwh som et 60 rørs solvarme anlæg koster vel omkring 140.000,-

@svbech
Sorry, kan jeg godt se, min fejl :)
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter
Mike N
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 257
Tilmeldt: 17 jan 2011 22:51
Mit fyr: Twin Heat M20i 700l ´10
Areal: 110
Brændsel: Træ + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Geografisk sted: Møldrup

Re: Forvirret

Indlæg af Mike N »

De mente at jeg skulle evt. slukke stokeren og så have el vvb og kolde gulve. Ellers skulle jeg lade min stoker køre og så bruge 5 - 10kg piller pr dag. istedet for solvarme.
Men om anlæget har for lang en tilbage betalings tid kontra at kedlen/stokeren "dør" hurtigere så vil jeg da sige at med en TH M20i er langt fra billig og vil da hellere købe nye rør (sikkert også mere effektive om fx 10 - 15 år) en ny styrring osv. Alt sammen gennemgår en udvikling og ikke mindst pris udvikling som sikkert gør at det er bedre at skifte dele ud i solvarmen frem for at købe en ny kedel om 20år. Selvfølgelig sker der også en del men kunne godt forestille mig at solvarme/celler osv bliver en noget bedre forretning gennem de næste mange år.

Når alt det med pris på anlæg er sagt så vil det være nemmere at lade solen klare opgaven 4 - 6 mdr pr år frem for at rende i fyrrummet og gøre rent 1 gang pr uge. især fordi om sommeren har jeg meget mere at lave end om vinteren. Og solvarme delen skal ikke passes på samme måde. Og vælger man en løsning med mulighed for internet overvågning af sit anlæg kan man holde øje med det hele fra poolen :-)

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
13
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 38 gange

Re: Forvirret

Indlæg af Hangaard »

går ud fra du ikke vil have kolde gulve, det billigste vil nok være ren stoker kørsel, men hvis jeg var dig så ville jeg måske nok invister i noget solvarme som kan hjælpe med gulvvarmen og VVB. men regn ikke med at dit fyr kan stå helt stille i et ½år, gulvvarmen trækker hurtig varme ud af systemet, og desværre er det jo sådan at de Kwh et evt. solvarme system producer så skal regnes ud fra hvad dit stoker kan producer samme Kwh for (altså ca.50 øre pr. Kwh) derfor forsvinder iden med solvarme for stoker bruger.
En god stoker kan altså køre et godt stykke tid i sommertiden før den skal renses (vil da mene at den gerne skulle kunne køre 1 måned mellem hver rensning) Tror heller ikke du skal forvente en "meget" længre levetid bare forde du ikke køre med stokeren.
Vedr. forbrug du skriver 5-10kg piller pr dag i ca. 6 mdr.
7,5*2kr=15kr 30,5*6mdr = 183 dage á 15kr = 2745kr
Solvarmeanlægets strømforbrug anslået ca. 100kr
henlæggelse til veligeholdese ? men ud fra egne erfaringer så vil 500kr kunne gørre det hvis ikke du er uheldig med noget når garantien er udløbet.
Så du kan vel ca. reælt spare 2000-2200kr pr. år forvent ikke mere end det.
Hvis solvarme er med 60-90 rør så koster det vel rundt regnet 40000kr altså en tilbagetalings tid på ca. 20år
Derfor plejer jeg ikke at anbefale solvarme set ud fra et økonomisk synspunkt, da det vel vil give mere i ebberødebank icon_cheesygrin.gif
Desuden får du jo et helt system mere som kan gå i stykker.
Men er det noget du godt vil invister i uden du behøver en reæl besparelse så kan du jo fint dette.....

Lige en tanke... der skrives jo så meget om solvarmen er helt CO2 fri o.s.v men det er vel ikke speciel grøn tanke gang at fyre gulvarmen op i den tid af året hvor det slet ikke er nødvendigt at fyre :evil:

Så det billigste var nok at invister i et par sutsko så du ikke fryser tæerne, og så lade stokeren klare ærterne i de 6-8 der er behov for at fyre huset op icon_cheesygrin.gif
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: Forvirret

Indlæg af Flemming DJ »

Klart, det er jo sjovere at sammenligne med en kWt-pris på næsten to kroner fremfor 50 øre. :D

Vi kørte vores første sommer på ren solvarme (og kakkelovn) sidste år, 2009, og i direkte sammenligning med fyrets slukkede periode i 2008 (svjh maj-sept, inkl.), hvor vi varmede vand med el og tildels brugte en varmeblæser og el-radiator, sparede vi ~900 kWt. Det var den lille bonus, vi ikke havde kunnet regne ud - og den hjalp da NOGET på tilbagebetalingstiden. :wink:

Hele det første år lavede vores anlæg ~5800 kWt, og det er jeg svært tilfreds med. 8)

Har man klinkegulve på beton, kan man nemt ha' behov for at få lidt varme gennem dem. Selv om sommeren, da de ellers bli'r PÆNT kølige. (Behøver jeg nævne, at jeg hader kolde badeværelser?) :twisted:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
svbech
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Forvirret

Indlæg af svbech »

"Har man klinkegulve på beton, kan man nemt ha' behov for at få lidt varme gennem dem. Selv om sommeren, da de ellers bli'r PÆNT kølige. (Behøver jeg nævne, at jeg hader kolde badeværelser?) "

Præcis min tanke, jeg hører også indimellem om pillemisbrugerer der kan klare hele sommeren med 14 gram piller.

Det kan sikkert lade sig gøre, men ikke uden tab af komfort.

Vores anlæg lagde sidste år ca. 6000 kwh. i buffertanken, og idet tanken ikke kogte eller huset blev overophedende, så må vi jo have brugt varmen, og var den ikke kommet fra solen, skulle der piller til i stedet. Jeg tror også mit fyr laver en kwh for en halv krone når den kører i drift i fyringssæsonnen.

Men når det skal lave en tank varmt vand så skal fyret og alt vandet i anlæget også varmes op, og det skal jeg også betale for, men får ikke noget for det.

Der er diskuteret stolpe op og stolpe ned hvad forbruget er ved sommer drift af pillefyr, jeg hæfter mig ved at der er nogle der kan nøjes med utroligt lidt, og det er fint. Men hvis man går de forskellige tråde igennem kan man også se at der er mange der har problemer med et meget stort forbrug ved sommer drift.

Det koster naturligvis aldrig 2 kr at lave 1 kvh, men 0,50kr pr kwh ved sommerdrift er lige så usandsynligt.
Det rigtige svar ligger et sted i mellem de to.

Mit anlæg har i stumper kostet 45.000,- heraf er der dele der alligevel skulle bruges uanset om der var solvarme eller ej, så den korrekte pris for mit solvarme er vel omkring 37.000,-
Hvis jeg så "leger" at sommerdrift med mit fyr ville koste 0,80kr/kwh, så laver jeg 6000kwh * 0,80kr/kwh = 4.800,- kr/år. 37.000,- / 4.800,- = 7,7 år i tilbagebetalingstid. det er da ikke så ringe.

En anden ting: når solfangere først er installerede så er de betalte, men hvordan går det med priserne på piller? mon de falder? næppe..
Hvordan er prisen udviklet de sidste 10 år, det er uhyggeligt at tænke på.
I regeringens energiplan 2050 står der at halmfyring skal omlægges til træpiller, det hjælper heller ikke på billedet.
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Forvirret

Indlæg af TaagMan »

svbech » 18 Mar 2011, 16:28 skrev: Vores anlæg lagde sidste år ca. 6000 kwh. i buffertanken, og idet tanken ikke kogte eller huset blev overophedende, så må vi jo have brugt varmen, og var den ikke kommet fra solen, skulle der piller til i stedet. Jeg tror også mit fyr laver en kwh for en halv krone når den kører i drift i fyringssæsonnen.
Hvordan måler du de kWh? Har du en flowmåler, en temperaturføler lige inden det går i tanken/veksleren, og en temperaturføler lige inden det går i det første panel?
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
svbech
Stoker V
Stoker V
16
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Forvirret

Indlæg af svbech »

Jep

Besvar