Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forvirret

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Forvirret

Indlæg af Hangaard » 18 mar 2011 22:51

"Tre ting:
1. Har man et anlæg af ældre type, kan man kikke op på himlen, skinner solen, så træk bade dyret op ;-)
sv. og skinner den ikke så gå beskidt i seng og tag bad næste gang den er på.
2. Har man et nyt moderne anlæg, kan man se på sin mobiltelefon og se hvordan tingene der hjemme har det.
sv.Hvis mobilen fortæller nul varme så er det er fordel hvis mobilen har dykkoger indbygget icon_cheesygrin.gif
3. Det er jo, generelt ikke mange dage hvor solen ikke kan følge med.
sv. afhænger jo af flere faktor, mængden af personer og forbrug iøvrigt.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter


svbech
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 183
Tilmeldt: 04 jan 2008 07:43
Mit fyr: Scotte 16kw - Tassco med oliefyr
Areal: 290
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Årligt forbrug: 8-9 ton

Re: Forvirret

Indlæg af svbech » 18 mar 2011 22:58

"Hvis mobilen fortæller nul varme så er det er fordel hvis mobilen har dykkoger indbygget" :great:

Det har den skam...
Men batteriet holder kun i 4,7 sekunder når den er tændt :roll:

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Forvirret

Indlæg af TaagMan » 18 mar 2011 23:02

Jeg har selv 30 rør, og de 4-5 dage hvor vandet ikke er varmt nok, koster det ikke ret meget at hæve det fra f.eks. 30 til 58 grader. Jeg har 300L buffer, så der skal typisk et par dage overskyet til før elpatronen begynder at hjælpe til... og ja, sådan var sidste sommer i hvert fald ikke. Jeg havde slet ikke tænkt at tænde for at fyret.
Har i øvrigt timetæller på, og jeg brugte hvad der svarer til 45 kr's strøm til supplering. Men vi er også kun 2 i husstanden.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Forvirret

Indlæg af Flemming DJ » 18 mar 2011 23:16

Hangaard> Nej, med tilstrækkeligt solfangerareal og lager (gulvvarme/akkutank), kan man formentlig holde varmen i dagevis. I det mindste kan man "gemme" opvarmningen lidt v.h.a. akkutanken. Men, det skader da ikke med en brændeovn. :D

MikeN skrev: "Fyret er nu helt nyt. Men TwinHeat laver ikke selvtænding på deres kedler. " - så han kan IKKE fyre sommeren igennem for 10 kr. om dagen, og i det tilfælde er det ret smart med suppleringsvarme til brugsvandet v.h.a. elpatron. Vandet bli'r jo stadig forvarmet af solvarmeanlægget, så det kun skal ha' "det sidste" af elpatronen, og skinner solen, er tanken varmet op på få timer.

Om foråret, når varmebehovet bli'r mindre, kan man slukke fyret (uden selvtænding) tidligere, når man har solvarme. Vi slukkede selv 9. april og tændte 20. oktober, men da foråret var jævnt koldt, og huset er lidt skidt isoleret, brugte vi kakkelovnen flittigt i starten. Jaja, vi strammede den, og smed størstedelen af solvarmen i gulvet, så der skulle forholdsvist mere el til at varme brugsvand.

Men, vi sparede stadig 900 kWt fra maj til september i.f.t. året inden, vi fik solvarme. Det dækker både brugsvand og en begrænset mængde rumvarme, bl.a. badeværelse (el-radiator), hvor den bette blev puslet.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

magnustlarsen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 43
Tilmeldt: 14 feb 2011 18:06
Mit fyr: Liagro Benekov R25
Areal: 180 +60+30
Brændsel: korn hvede, raps ,olivensten
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Dagligt forbrug: 45
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: Isenvadvej 26 7430 Ikast

Re: Forvirret

Indlæg af magnustlarsen » 23 apr 2011 01:08

levi » 24 Feb 2011, 23:52 skrev: Den stiger ihvertfald så meget, - at pengene havde været billigere at hente i banken :)
:evil: ok så godt jeg fik for mange år siden tilskud til kompressor andlæg der stod på loftet en luft vand med kalifære radiator der også kunne køle ellers kørte den på oliefyret en Vølund det var i år 1975 det første der stod på skatteskemaet var tilskud 10.000 kr. at betale 58% tilbage det er nok stadig gældene ellers skule jeg kende dem dårlig den gang brugte vi 2500 kW om året plus 500 liter olie ventilationsanlæget en Nilan der lavede varmt vand 220 liter brugte 1500 kgv vi var 4 i husstanden der var opvarmet året rundt 180 m2 med 12.000 kgv .vildmøle i lem den gang danmarks største park 25 vindmøller indtægt fra dem 10.500 kr årlig så vi skulle sel finde 300 kr årlig så var der betalt for strøm, varme og vand fra vandværket. de var tider men så kom der andre boller på suppen hilse Masnus Larsen. :great:


Brugeravatar
2009bokke
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 269
Tilmeldt: 28 maj 2011 17:35
Mit fyr: BIOMAX 16 TURBO intercooler
Areal: 151
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3730
Årligt forbrug: 6000 KG

Forvirret

Indlæg af 2009bokke » 12 jul 2011 23:23

se denne http://www.vrksolaranlage.de/Ertraege20 ... r_2011.htm
og denne http://www.vrksolaranlage.de/Liveanlage.htm seriøst udstyr

Danmark er lidt et U land i udvalget af solfanger....


Besvar