Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

nbe vakum solvarme

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
twc
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 24 jun 2010 20:35
Mit fyr: Woddy 10kw
Areal: 156 + 156 kælder
Brændsel: RW træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: 7
Geografisk sted: Vojens, sønderjylland

nbe vakum solvarme

Indlæg af twc » 06 jan 2011 00:44

Hej

Jeg har kigget på norjysk-bioenergi's solvarme sæt
hhv.
4x30 rør solvarme sæt med 500l instant tank

og

Solvarme 60 rør m 300 l tank

er der nogen der kan fortælle om den 500l instant tank vil være meget dyrere at varme op med en scotte pillebrænder, synes nemlig at instant funktionen lyder meget spændende, men vil der være et stort varmetab?


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: nbe vakum solvarme

Indlæg af Ernst Drastrup » 27 jan 2011 21:21

Hej Twc.
Jeg synes en 500 liter tank er lige i underkanten til 60 vacumrør.
Man regner med en akkumulering på 15 liter pr. vacumrør.

Der vil ikke være noget varmetab af betydning, når du kobler det rigtigt sammen og isolerer tanken godt.

Pillefyret skal bare trække den allerøverste del af tanken, kun ca. 20 - 30 liter, så det kræver, at rørene bliver sat på de rigtige steder.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

twc
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 24 jun 2010 20:35
Mit fyr: Woddy 10kw
Areal: 156 + 156 kælder
Brændsel: RW træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: 7
Geografisk sted: Vojens, sønderjylland

Re: nbe vakum solvarme

Indlæg af twc » 28 jan 2011 09:00

sættet med 500L instant tank er altså med 120 rør, det burde jo passe sammen når det er et sæt.
Men jeg tænker mere på vinter månederne vil det da være væsentlig dyrere at opvarme en 500L tank frem for 300L tank.
For der vil det jo være meget minimalt hvad man for ud af solfangerne.

Brugeravatar
Keld
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 291
Tilmeldt: 17 sep 2008 23:32
Mit fyr: KSM 275-18 FX + 90 rør, 500L.solrøranlæg
Areal: 250 + 100 garage
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4000
Årligt forbrug: 7 t piller
Geografisk sted: Roskilde

Re: nbe vakum solvarme

Indlæg af Keld » 28 jan 2011 15:07

I en 500 Liters kombitank er der 2 varmespiraler, en i bunden der køre på solvarmen, og en i toppen der køre på centralvarmen -pillefyr-. Når der ikke er sol nok til at opvarme toppen af tanken, vil pillefyret gøre det, men kun i toppen og kun fra den tempratur der er forvarmet af solen, til den ønskelige vandtempratur, beholderen vil ved forbrug så få de kolde vand ind i bunden, derved er tempraturen lav i bunden, måske ca 20-25-grader, når der er lidt sol og tempraturen i solfangeren er over 6 grader over bundtempraturen i tanken, fylder solen varme på beholderen, indtil den ikke kan hæve tempraturen mere. Ved meget sol kan den påfylde tanken helt. Overskudsvarme kan så trækkes ud med topspiralen og ud i centralvarmen. Dette kan også gøres med en 3-vejsventil og en pladeveksler. Det hele hviler på at varmt vand er lettere end koldt vand, hvorved at det varmeste vand vil stige op i toppen af beholderen, og koldeste i bunden af beholderen. Ved opvarmning af beholderen i den øverste spiral vil kun det vand der er i og over spiralen blive opvarmet.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: nbe vakum solvarme

Indlæg af Ernst Drastrup » 28 jan 2011 15:46

Hej Twc.

For mig at se, så passer det ikke rigtig efter, hvad der er kutymen, med hensyn til størrelse af tank til 120 vacumrør.

15 liter akkumulering pr. vacumrør har faktisk brug for en 1800 liter combitank.

På den anden side, så er det helt rigtigt, som Keld skrev for lidt siden.
Det skal strikkes sammen, så du i hvert fald kan komme af med de mange kcal. som 120 rør hiver hjem en varm sommerdag.

Jeg finder et diagram, som du kan skele lidt til, når du skal til at montere anlægget.
Asger Refshauge Side 7 i håndbogen.doc
(46.5 KiB) Downloadet 210 gange
Jeg har mange andre diagrammer, men det her er sat ret godt sammen.

Så blev jeg endelig færdig med at skrive byggehåndbogen for solvarmeinteresserede og andet godt folk.

Den er i øjeblikket til korekturlæsning, for at finde nogle dumme stave-og slå-fejl.

Den går til trykkeren i næste uge, og han skal bruge ca. 10 arbejdsdage til at lave den.

Den koster 149,00 kr. incl. moms og forsendelse.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


twc
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 24 jun 2010 20:35
Mit fyr: Woddy 10kw
Areal: 156 + 156 kælder
Brændsel: RW træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Dagligt forbrug: 30
Årligt forbrug: 7
Geografisk sted: Vojens, sønderjylland

Re: nbe vakum solvarme

Indlæg af twc » 28 jan 2011 22:39

Det forholder sig lidt anderledes med instant tanken, da det varme brugsvand kører ud gennem den øverste spiral.
Centralvarmen fra pillefyret køre ind i tanken, ligesom en akku tank. solfangerne sidder på den nedste spiral som normalt.
Så brugsvandet bliver varmet op mens det løber igennem den øverste spiral, derfor skulle man jo umiddelbart tro at det kræver en høj temperatur øverst i beholderen for at vandet kan nå at blive varmet op. En af fordelene er bla. at man kan køre med en lavere temp. i tanken uden at der kommer bakterier i vandet da det ikke står der i længere tid hvis altså det varme vand så kan nå at blive varmet op.

Jeg kunne rigtig godt tænke mig at høre fra nogen der har en sådan instant tank.
hvad skal temp. minimum være for at få varmt vand ud.
hvad deres pille forbrug er i sommermånederne.

Mest af alt kan det betale sig at installere solvarme, eller skal man købe en mindre beholder og så bruge ren pille opvarmning.
Vi er 2 voksne og 3 børn, vandforbrug 210m3 og året.

Held og lykke med bogen Ernst

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: nbe vakum solvarme

Indlæg af Ernst Drastrup » 28 jan 2011 23:11

Hej Twc.
Jeg vil tro, du skal, som minimum køre med en temperatur på 65 grader, for at spiralen kan nå at opvarme brugsvandet tilstrækkeligt.

Når du har koblet det sammen på denne facon, så risikerer du, at den øverste spiral ret hurtigt kalker til indvendigt.

Men det er absolut ingen god ide at koble et solvarmeanlæg på din combitank, når den fungerer som akkumuleringstank.
Så vil den jo næsten altid have en alt for høj temperatur, til at du kan få glæde af solvarmen.

Husk på, - jo koldere væske du kan sende ud til solfangerne, -jo flere kcal. hiver du hjem.

Derfor er bundspiralen placeret nede i bunden, hvor den kan ligge i noget godt koldt vandværksvand.

Hvis du ser på en effektivitetsskala over plane solfangere, så kan solvarmen meget nemt starte op allerede ved 15 - 20 grader, - vandværksvandet er vel omkring 9 - 10 grader.

Men når bundspiralen ligger nede i noget 50 - 60 graders centralvarmevand, så skal solfangerne jo altid først opvarmes til 55 - 65 grader inden solvarmepumpen starter og du kan få glæde af det.

Så det tror jeg det er en "OMMER". Altså en ret stor ændring af dit anlæg.

God Weekend.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: nbe vakum solvarme

Indlæg af john m » 29 jan 2011 08:51

Det er sådan et anlæg tvc taler om http://scotte.dk/getdoc.asp?id=103&md5h ... 0B04A0F7CD

Mvh John
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: nbe vakum solvarme

Indlæg af Jens » 29 jan 2011 10:01

Jeg er enig med Ernst i, at dette system slet ikke er optimalt.
Returtemperatur fra radiatorer og evt gulvvarme ligger normalt mellem 20 - 30 grader, nogle steder er den endda meget højere, hvis der kun er radiatorer.
Dvs at spiralen fra solfangere ligger i dette næsten lunkne vand, istedet for det kolde vandværksvand på ca 7 grader, som den ellers gør i en normal solbeholder.

Udnyttelsen af solenergien bliver derfor meget mindre i et sådan system, - da temperaturen i fangerne skal være meget højere før de begynder at yde noget, - det vi helt klart gøre det til en meget dårligere investering end et normalt system.

Desuden har Ernst også ret i, at risikoen for tilkalkning i brugsvandsspiralen er meget stor i et sådan system, - det er altså meget værre med tilkalkning indvendigt i et rør, end udvendigt. Indvendigt lukker det røret og det er slut med varmt vand, udvending tilkalkning sænker blot effektiviteten, men anlægget virker stadigt.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: nbe vakum solvarme

Indlæg af Flemming DJ » 29 jan 2011 10:53

Til et kombianlæg med gulvvarme, er sådan et alt-i-et anlæg da ellers nærmest genialt, og om sommeren/ydersæsonen ser jeg ikke de store problemer med at holde den varm. Slet ikke med de størrelser fanger, der her tales om.

Andre brugsvands "on-demand"/instantløsninger bruger så en ekstern veksler til at varme vandet op med (som også ses i.f.m. fjernvarme), så er kalkproblemet i hvert fald mindre.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Besvar