Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

solvarme sammen med fjernvarme

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
mx510
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 20 aug 2010 23:59

solvarme sammen med fjernvarme

Indlæg af mx510 » 21 aug 2010 10:01

hej jeg er ved at renovere lidt i vores hus og i den forbindelse vil jeg gerne ha det solvarme system der sidder her til at køre igen . der sidder 4x fangere stik syd med 45gr hældning , en 50 liters veksler på loftet hvor pumpe til cirkulation også sidder vandet bliver så varmet lidt op her men det jo maks 50 liter dvs 1 person i bad . jeg tænkte på den lille tank kan vel ik rigtig bruges til andet som skrot pga størrelse . jeg kan få en 300l metro vvb til 2000kr ny som jeg tænkte på at sætte i serie med min nuværende beholder på 110l dvs kold brugsvand går i 300l først og for den varme den kan få fra solen og derefter i den på 110l på den måde kan jeg nøjes med en thermostat der åbner for fjernvarme til den 110l beholder når den på 300l bliver for kold ? . ang varme veksler ville det gi noget at købe en af vvs expertens veksler og bygge det op så der kun køres fjernvarme vand ind når solen ik kan gi noget ?? . evt er der andre der har fjernvarme sammen med solvarme der evt kan gi input om besparelse osv ,



mvh steffan


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: solvarme sammen med fjernvarme

Indlæg af Flemming DJ » 21 aug 2010 11:56

Besparelsen er begrænset, for de faste udgifter fylder en hel del i fjernvarmeregningen, og de skal betales alligevel.

Men, et mindre anlæg til brugsvand, som du skitserer, til billige penge kan da nok svare sig. Men, i gang med lommeregneren.

Og så må du nok hellere få tjekket tætheden (tryktestet?) fangeren og rørføringen før, du går meget længere med projektet. 8)
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

mx510
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 20 aug 2010 23:59

Re: solvarme sammen med fjernvarme

Indlæg af mx510 » 21 aug 2010 12:38

fyldte vand på fangerne i dag og lavede en lille kontrol af det ,, den ene fanger er tilsyneladende utæt :( , så er den ene temp giver i fanger knækket( ledning ) lige ved samlingen på fangeren :( . sidst men ikke mindst støjer pumpen en del mulighvis pga manglende brug de sidste 4 år . der er 3 gode fangere på ca 2kvm stk dvs 6 kvm , styring af mærket ar-con tc-s2 , en 100liter veksler på loft ser fin tæt ud , det så de dele der ser fungerende ud og har virket her i formiddags testen .


mvh steffan

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: solvarme sammen med fjernvarme

Indlæg af Flemming DJ » 22 aug 2010 21:33

Pumpestøj kan jo muligvis skyldes luft?

Der skal kun være temperaturføler i den sidste fanger, hvor temperaturen er højest.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: solvarme sammen med fjernvarme

Indlæg af Ernst Drastrup » 10 dec 2010 22:15

Lad fjernvarmen køre til en veksler og tilbage til værket igen.
Efter veksleren på sekundærsiden (Hussiden), kobler du solvarmen på.
Monter en AVTB på returen fra veksleren , der går tilbage til værket.
Føleren fra AVTBen lægges langs fremløbet (Isoleres godt sammen) mellem veksler og radiatorer / gulvvarme.

Når solen ikke giver nok, bliver føleren koldere end AVTBen er indstillet til, så åbner den for returen på fjernvarmen, og fjernvarmen overtager varmeforsybningen.

Du skal have ekspansionsbeholder og cirkulationspumpe monteret.
Diagram til Martin vestergaard. 4. Feb. 2010-2.doc
(45.5 KiB) Downloadet 862 gange
Om yderlige oplysning måtte ønskes, er jeg altid til tjeneste.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Besvar