Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

varmepumpe solfanger

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

varmepumpe solfanger

Indlæg af stokerbent » 17 jun 2010 18:53

hmm kan man få det

tænkte på når nu returen fra solvarmen var på vej op til fangerne, kunne man jo lade det løbe igennem en varme pumpe

når solen ikke skinner vil der jo stadig være en del varme at hive ud af fangerne det kunne man vel også lade køre igennem pumpen så den laver varme

ideen kommer fra en artikel jeg læste med nogle der havde fået lagt sine jordvarme rør oppe på taget i stedet for jorden. her havde de vist lagt sort tagpap oven på

nogle der kender til det


Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Modtaget likes: 6 gange

Re: varmepumpe solfanger

Indlæg af no100 » 02 jul 2010 23:11

Hej stokerbent
Du skriver.
tænkte på når nu returen fra solvarmen var på vej op til fangerne, kunne man jo lade det løbe igennem en varme pumpe

ja det kan man godt men kan det svare sig, jeg tror det ikke. Du sænker vandes temp. Og vis der ikke er en styring daler temp. også på den anden side af solfangeren, hvis der er en styring daler flovet.
Resultat, du får de samme Kvh. Du er bare gået en omvej.

når solen ikke skinner vil der jo stadig være en del varme at hive ud af fangerne det kunne man vel også lade køre igennem pumpen så den laver varme

ja det kan man godt men så skal solfangeren kunde tåle at komme under dugpunktet ellers er der fare for ophobning af vand i fangeren.

ideen kommer fra en artikel jeg læste med nogle der havde fået lagt sine jordvarme rør oppe på taget i stedet for jorden. her havde de vist lagt sort tagpap oven på

dette kaldes en energifanger og er en mulighed, men der er mange ting man skal tage hensyn til.
Den må ikke kunde blive for varm.
Kondens.
Den vil hunde virke ned til en temp. på -12c , men hvor meget sne mægte kan taget holde til.

jeg har bygget et luft/vand anlæg, der består af en jordvarme pumpe fra NBE. "scotte jv8" og et plankeværk på ca.40 m2 der tjener som energifanger.
Jeg har regnet gennemsnits Cup. Ud for 2010 jan. 1,89 feb. 1,96 mar. 2,64.
jeg er ikke færdig med at justere anlægget, jan. er kørt som det var et olie fyret anlæg.
Varme leveret fra pumpen som gennemsnit pr./døgn. jan. 105kw. Feb. 95kw. Mar. 85kw. Der er også nogle ændringer på vej på energifangeren man bliver jo klogere hen af vejen.
Det skal lige med, naboen har vej på den anden side af energifangeren så der lå sne ½ op af den i jan. feb., indtil det blev tø, så det er vel ikke så ringe med den cop. Alt taget i betragtning.
Er der andre der har ture bygge noget utraditionelt. :)

Hilsen no100

Besvar