Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

solvarme eller ej

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: solvarme eller ej

Indlæg af pille bruger » 18 mar 2010 14:08

jni » 18 Mar 2010, 12:38 skrev:I ovenstående eksempel koster anlæg 22800 + montering, så hvis det skal monteres kommer man da til at gøre noget selv hvis det skal gøres for under 30.000

Mit valiant anlæg kostede 18.600 + montage (som jeg betalte mig fra 8 timer a 400 = 3200 + 2000 til matrialer
totalt = 23.800. Mit anlæg kan kun lave vv. Hvis der skal monteres anlæg der også skal lave vv, er installationsomkostningerne noget højere (specielt hvis man ikke gør det selv)

Mit regnestykke ligner også mere michaels:
180 dage x 8 kr = 1440 kr/år => tilbagebetalingstid på 16,5 år
Derudover jeg bruger stadig ca 300 kg piller på de 6 sommer måneder, bare til at lave vv. 1,66 kg/dag = 3,33 kr/dag
Så reelt spare jeg ikke 8 kr/dag, men kun 4,66 kr/dag => tilbagebetalingstid på 28,8 år
Dog laver solfanger også lidt udenfor de nævnte 180 dage, så om MIN Hvad min nøjagtige tilbagebetalingstid er ved jeg ikke, men den er ikke under 16 år
Grunden til at jeg var mere optimistisk i min allerførste beregning er at min valiant solfanger ikke er 100% optimalt placeret,(den peger syd-syd-vest)
At jeg har lange, dårligt isoleret vv rør, der medføre øget afkøling af vvb (men jeg kan stadigt lave vv for 4 kg piller/dag. Det ved jeg pga solvarme er eftermonteret), samt at jeg antager at vacumrør er mere effiktive end mine solpanneler.

Mit budskab er såmænd ikke at hetze solvarme, for det er altid en god ide med opvarmning der ikke forurener.
meen, jeg tror ikke det er noget man bliver rig af.
mvh jesper
Jeg tror du skal se lidt mere nuanceret på det.
Solen skinner hele året, men nogle dage mere end andre :roll:
Med den rigtige styring kan du også styre fyret, forudsat at det selv kan tænde op.
Det anlæg jeg henviste til er med vvb med solspiral, og kan derfor levere solvarme hele året.
f.eks i dag er mit fyr slukket til middag, fordi der leveres nok solvarme icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Så tilbage betalingstiden !!!!! Den er hurtig tjent hjem.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: solvarme eller ej

Indlæg af andersen2009 » 18 mar 2010 14:20

Lige for tiden køre mit kun 10 timer hver nat, resten ordner solen.... det giver altså mening:)

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: solvarme eller ej

Indlæg af MichaelK » 18 mar 2010 17:13

Hej


Solvarme er godt, ingen tvivl om det. Men er skal altså stadig
være økonomi i den investering. Som pillemisbruger, er miljø-
belastningen stort set begrænset til strømforbruget på anlæget.

Mit fyr bruger 160W/h når det køre 100% ydelse. Dertil kommer
cirkulationspumpen på 25 W og en lille pumpe til VVB, der kun
køre når der laves varmt brugsvand.

For mit vedkomne, mener jeg stadig ikke det kan svare sig for
at spare 5-10 kr./dag 3/4 af året.

Regnestykket havde set noget anderledes ud, hvis jeg ikke havde
købt et pillefyr med autotænd. Så havde pillemisbruget jo været
noget højere, end det er tilfældet hos mig.

Det skal dog ikke afholde andre fra, at investere i solvarme. Om
ikke andet, så kan man jo dulme sin samvittighed for miljøet med
et sådan anlæg. Min tilgang til køb af pillefyr, var udelukkende for
min pengepung, ikke for miljøets skyld.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: solvarme eller ej

Indlæg af MichaelK » 18 mar 2010 17:21

andersen2009 » 18 Mar 2010, 14:20 skrev:Lige for tiden køre mit kun 10 timer hver nat, resten ordner solen.... det giver altså mening:)
Ja, der er vi jo så forskellige. Mit fyr køre med natsænkning, og køre slet ikke fra kl. 23 - 08.
Temperaturen hos mig falder fra 20.7 grader kl. 23 til ca. 18,5 kl. 08. Derefter starter fyret op,
og buldre løs med 100% ydelse i et par timer, til temperaturen er ca. 21 grader igen. Hvorefter
det slår over på modulerende drift indtil kl. 23. Så starter turen forfra :D



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: solvarme eller ej

Indlæg af andersen2009 » 18 mar 2010 20:22

Jamen mit gamle fyr har slet ikke så avancerede muligheder... Der er "enten køre det, eller køre det ikke" muligheder og der har jeg så valgt det skal køre om natten. Solen klare jo varmen om dagen, så det er ok.! På en HEL solskindag på denne årstid, slipper jeg helt for at køre med fyret, for så er der varme nok i akkutanken.


hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: solvarme eller ej

Indlæg af hudle » 19 mar 2010 11:18

Nu efterlyseer du anlæg og mærke...

Jeg har lige siddet i samme jungle som dig og fandt et super tilbud hos Q-PRO.DK...

Jeg ringede til henrik deroppe og hørte hvad anlægget kunne osv osv og hørte andre her på forummet.. Der er absolut ingen tvivl om at det er et kvalitetsanlæg.

Jeg har set flere der har sparet lidt penge på anlægget og derefter haft bøvl med det, så de sidste penge er givet godt ud.

En stor ting er sgu servicen og den har virkelig været god hos q-pro.. Jeg har nok ringet 5-8 gange og man bliver taget seriøs hver gang og har man problemer med hvordan man lige gør det ene elelr andet så hjælper de.. så de modtager ikke bare pengene og lader en sejle sin egen sø. Det er nok et af de steder jeg føler at have fået den bedste service..

Så tvivl ikke med at købe noget der og heller ikke på kvaliteten.. de vil du også sande fra andre brugere herinde..

Det er bare mit bedste råd.. Desuden aner jeg intet om det vil virke med pillefyr, men hvorfor skulle det ikke det når der er elektronisk tænding og alt andet smart gøgl på det anlæg :-)
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: solvarme eller ej

Indlæg af majland » 23 mar 2010 19:06

Jeg har et twinheat m20 der efter isolering af huset er alt for stort. Selv i de koldeste vinteruger i år har forbruget ikke været over 42kg/døgn - Ved nominel last bruger den vist tæt på 160kg. Dvs jeg har ikke været oppe på mere end godt 25% ....

Det giver så det andet problem at jeg her kort efter påske (hvis vejret vil) ikke kan aftage varmen fra det fyret slår fra på overkog. Da det ikke har automatisk opstart så forbliver det slukket.

(Kunne også have overvejet at skifte til et mindre fyr, men er meget glad for den store 700liters beholder, der selv i de koldeste måneder forgange vinter har givet mig mindst en uge mellem pillepåfyldning. Skulle jeg have et nyt fyr skulle det nok være med silo / ekstern lager)

Hidtil har vi så levet med at huset har været noget råkoldt i overgangsperioden til det bliver sommer (og kørt på elvandvarmer)

Sidste efterår "kom jeg til" at købe et brugt men ikke monteret solvarme anlæg. (10m2 2006 fra Biovarme.dk med 500 liter beholder) Det er så planen at det skal op her når fyringssæsonen slutter.

Samlet bliver det nok en investering på godt 20000kr med det hele (incl nye alpha2 pumper) og det kan ret beset nok ikke betale sig.

Men vi håber at det giver en forbedret komfort i huset og også at det kan dække varmebehovet til brugsvand om sommeren.

Pga anlægges konstruktion med solvarme/fyr og beholder i udhuset og brugsvandvarmer i huset forventer jeg stadig at skulle bruge elvandvarmeren i overgangsperioden lige efter at fyret er slukket og i efteråret inden fyret tændes
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: solvarme eller ej

Indlæg af hudle » 28 aug 2010 06:55

hej...

Ring til Henrik ved q-pro på 8692 9393... Så får du kyndig og god vejledning.. Han har styr på solvarmen.
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)


Besvar