Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vacuumrør om vinteren ??

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
tnordholt

Re: Vacuumrør om vinteren ??

Indlæg af tnordholt » 19 dec 2009 08:54

Tak for svarene. Nu har jeg tjekket mede detaljeret, og jo, jeg fik da lidt varme 1+2+14 december, men alle andre dage i december fik jeg intet ud. Det undrer mig stadig specielt naar andre fortaeller at de endda kan varme huset op i december kun med vacuum fangere. Nuvel, jeg maa vel bare indse at mine fangere fra vvs eksperten er af en daarlig kvalitet eller at solen ikke er saa staerk paa djursland :lol:


paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Re: Vacuumrør om vinteren ??

Indlæg af paw » 19 dec 2009 09:35

tnordholt skrev:Jeg maa da goere noget forkert, for jeg har ingen varme faaet siden midten af november...Jeg har 90 vacuum roer, stik syd, i en haeldning paa 40 grader. Der er kun 7 meter til VVB, men alligevel giver de intet. Da jeg satte anlaegget op for 2 aar siden havde jeg adgang til gratis varme pasta, saa jeg kom en ordentlig r...... paa baade ender og sider af heat pipen og "skruede" dem helt i bund, saa det er ikke der problemet ligger. Kan det virkelig passe at i andre vacuum "noerder" faar varme ud paa denne aarstid?

Mvh
Thomas
Hej ved intet om solvarme, men er der ikke noget om at rørfangere skal stå mere stejlt end plane fangere skal, for at være mest effektive ?

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Vacuumrør om vinteren ??

Indlæg af pelle » 19 dec 2009 10:26

paw skrev: Hej ved intet om solvarme, men er der ikke noget om at rørfangere skal stå mere stejlt end plane fangere skal, for at være mest effektive ?
Jo, det er rigtigt Paw. Det skyldes at der er en væske i de rørfangere, som overfører varmen ved selvc. Det er bedst hvis rørfangere kommer over 45 grader fra vandret. De plane kan næsten ligge ned.
Hvis jeg skulle have rørfangere, ville jeg købe nok af dem og sætte dem fast på et stativ på 60-70 grader fra vandret.

Ved en udstilling hos vvs grossisten kikkede jeg på et rør anlæg in aktion. Det var overskyet, lavede alligevel 50 grader vand. Rørene var helt kolde. Jeg tænkte bare, det må da være noget der duer. ingen varmetab til omgivelserne. Så hvis rørene er kolde og der er god kontakt til pipen, burde det så ikke give et fingerpeg om rørene er som de skal være. Hvad angår "lysgennemtrængelighed" og absorber, kan man vel tage højde for det , ved at udvide med ekstra rør.

Altså. min.varmetab til omgivelserne og ordentlig kontakt fra piper til manifold. Er det ikke primært det, der skal være i orden for at de rør sparker noget varme fra sig i den kolde tid ? Og så selvf. på 60-70 grader fra vandret.


mvh
Pelle
Last edited by 2 on pelle; edited 19 times in total
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Vacuumrør om vinteren ??

Indlæg af Ole S. » 19 dec 2009 10:36

tnordholt skrev:Tak for svarene. Nu har jeg tjekket mede detaljeret, og jo, jeg fik da lidt varme 1+2+14 december, men alle andre dage i december fik jeg intet ud. Det undrer mig stadig specielt naar andre fortaeller at de endda kan varme huset op i december kun med vacuum fangere. Nuvel, jeg maa vel bare indse at mine fangere fra vvs eksperten er af en daarlig kvalitet eller at solen ikke er saa staerk paa djursland :lol:
Hej

Det med at varme hele huset op om i december med vacumfangerer er vist en sandhed med modifikationer, medmindre selvfølgelig hele taget er plastret til med rør. :lol:
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør

tnordholt

Re: Vacuumrør om vinteren ??

Indlæg af tnordholt » 19 dec 2009 11:27

Mht. vinklen, saa kan jeg ikke finde nogen "videnskabelige" studier der viser at det skulle have saa meget at sige. Javel, selvfoelgelig er 60-70 grader om vinteren bedre en 40 grader, men det er jo ikke fordi man saa faar 50% mere ud af dem. Maaske 5-10% max. Anyway, der er ihvertfald en rigtig god grund til at mine vacuum roer ikke giver noget idag, eftersom der var 10 cm sne paa dem!
Solen skinner fra en naesten skyfri himmel, saa jeg satte lige et koste-hoved paa et 8 meter langt braet og fik fjernet sneen. Men ak, efter 1 time er manifolden stadig kun patetiske 15 grader.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Vacuumrør om vinteren ??

Indlæg af pelle » 19 dec 2009 12:11

Hej

Jeg var kl. 10.45 ude og kilde, kikstarte, de plane fangerne lidt med en iskraber. Efter et par tænd og sluk af pumpen ligger anlægget nu. kl. 1200 stabilt på 50 grader. De står efter kl. 13.30 med hensyn til orientering. Jeg mener selv det er bedst, hvis solfangere peger lidt mod vest i forhold til syd. pga vejrforhold dug og andet.

Nå. det er jo ikke rørfangere. Men alligevel..
solvarme 899.jpg
solvarme 901.jpg
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Vacuumrør om vinteren ??

Indlæg af pille bruger » 19 dec 2009 14:47

andersen2009 skrev: Jeg har 2 forskellige fabrikater og begge typer rør er FULDSTÆNDIG ENS..!!!
Jeg baldrede et rør da jeg flyttede anlægget i efteråret og susede lige ud og købte et nyt i Odense, fuldstændig magen til dem fra de andre leverandør.... Jeg vil vove den påstand at langt de fleste rør er ens, medmindre jeg har været SINDSYG heldig..!!!!????

Kenneth
Jeg ved ikke om du ellers er sindsyg heldig, men der er faktisk flere muligheder for rør der ikke passer i manifolden. F.eks har vvs eksperten i Odense 5 slags rør at vælge imellem,
og det har han nok ikke for sjov skyld.
Der skal nok være endnu flere hvis nogen kunne se alle de forskellige fabrikater :shock:
Men fint at du var heldig første gang du købte en reservedel.
Måske du er mindre heldig næste gang ??
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Vacuumrør om vinteren ??

Indlæg af pelle » 19 dec 2009 17:33

Hej
Skulle lige til at sige at der da måtte være en grund til at bruge zinkpasta. Men ud fra linket kan der også bruges kobberfedt. Hvorfor er det så lige, man benytter zinkpasta, hvis kobberfedt er bedre. Hvem ved det??

http://www.wellmore.dk/p428.asp

Nå fanger fremløb kom op på 55 grader idag. retur på 38 g. Så det har da givet noget. Men, så har nogle af rørene måske lavet 65 eller 70 grader varmt væske, eller hvad.??
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Vacuumrør om vinteren ??

Indlæg af pille bruger » 19 dec 2009 18:11

andersen2009 skrev: Jeg har 2 forskellige fabrikater og begge typer rør er FULDSTÆNDIG ENS..!!!
Jeg baldrede et rør da jeg flyttede anlægget i efteråret og susede lige ud og købte et nyt i Odense, fuldstændig magen til dem fra de andre leverandør.... Jeg vil vove den påstand at langt de fleste rør er ens, medmindre jeg har været SINDSYG heldig..!!!!????

Kenneth
http://www.varmtvandfrasolen.dk/assets/ ... %20U20.JPG

Her er et billed af to forskellige længder på rørene.
Heat piben kan også være forskellig, så der er mange ting der lige skal samstemmes før man kan købe en
reservedel.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Vacuumrør om vinteren ??

Indlæg af Flemming DJ » 20 dec 2009 13:46

tnordholt skrev:Tak for svarene. Nu har jeg tjekket mede detaljeret, og jo, jeg fik da lidt varme 1+2+14 december, men alle andre dage i december fik jeg intet ud. Det undrer mig stadig specielt naar andre fortaeller at de endda kan varme huset op i december kun med vacuum fangere. Nuvel, jeg maa vel bare indse at mine fangere fra vvs eksperten er af en daarlig kvalitet eller at solen ikke er saa staerk paa djursland :lol:
Her midt i Vendsysssel har vi med 9 m2 effektivt pladeareal lavet varme den 1., 2., 7., 12., 13., 17. og 19. Til og med i går (d. 19.) har pumpen kørt 23 timer og der er lavet 52 kWt = et snit på 0,251 kWt pr. m2 i timen.

I går med klar sol, 3-5 grds. frost set henover dagen, lavede vi 7 kWt. Men, der måtte jeg først køre antifrostprogrammet for at få renset fangerne for sne og is.
Selv i dag med slørskyer laver vi solvarme.

Jeg synes, december har været god (ja, hér oppe). (Men, jeg har også kun november at sammenligne med :P )

På dmi.dk kan du under Arkiv finde Månedsoversigter med bl.a. info om solskinstimer hele landet over. Prøv det, rimeligt informativt.

Noget andet er vel, at rørfangere aldrig slipper af med f.eks. rim, før det nærmest er blevet tøvejr igen???
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Besvar