Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vacuumrør om vinteren ??

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: Vacuumrør om vinteren ??

Indlæg af andersen2009 » 17 dec 2009 19:27

UPS :oops:

Da jeg lige læste Pelle´s sidste indlæg, kom jeg da lige i tanke om en "lille fejl"

Jeg løb jo tør for zinck-pasta og brugte lige noget kobber-pasta i stedet for, med den begrundelse.... det laver jeg liiiige om senere.!!! Det har jeg da da glemt alt om, indtil nu..!

Måske det rent faktisk er derfor mine 90 rør ikke yder så meget.?! Der er da lige en lille opgave som skal løses til foråret :great:

Kenneth


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Vacuumrør om vinteren ??

Indlæg af pille bruger » 17 dec 2009 21:19

pelle skrev:Hej
Jeg har idag talt med en god bekendt. Han har arbejdet i solvarmebrancen i flere år. Da jeg spurgte ham om der dog kunne være så stor forskel på disse rør, svarede han højst overraskende "Nej"

Han var af den helt klare overbevisning, at der ikke er kvalitetsforskel på disse rør, han vidste hvor de kom fra, - og det uanset mærke, - og de kommer ALLE fra Kina :shock:

Han havde, fortalte han, 60 rør der hjemme, og det første år var han MEGET skuffet, indtil han fandt ud af, at rørene i manifolden var monteret forkert.

Det er MEGET vigtigt at spidsen af røret kommer i bund i manifolden, OG at man smører det medfølgende Zinkpasta GODT på spidsen, så varmeovergangen bliver så hurtig og effektiv som muligt.

Et lille monteringsfif, - man kan trække inderrøret op af glasrøret, og skubbe inderrøret op i manifolden (Så man er sikker på spidsen kommer i bund), - efterfølgende kan man skubbe glasrøret op i gummiforingen på manifolden (Smør gummiforingen med noget glidemiddel f.eks, det gør det meget lettere.).

Han hævede effekten på sit anlæg med over 40 procent på denne konto, så han har personligt, oplevet et vacuum anlæg der kørte særdeles skuffende, efterfølgende kom til at køre supergodt blot ved dette lille fif. :)

Denne erfaring har han naturligvis også draget pga. reklamationer, - og ALLE dem han har haft kontaktflade med er blevet mere end tilfredse, og har fået løst deres problemer/frustrationer.

En manglende flowmåler, eller en ON/OFF styring kan naturligvis også være en afgørende faktor. En modulerende styring er absolut at foretrække.

Ja, dette var hvad han fortalte. Lækkert, hvis der ikke er den store forskel på kvalitet, på disse rør, og kun godt hvis et frustrende problem kan løses så billigt og let.

Med venlig hilsen
Pelle
Hej Pelle.
Jeg tror din ven taler mod bedre vidende.
Her er et link til rør producenter, og der er mange.
http://www.alibaba.com/showroom/Solar_P ... ---/6.html

Jeg er ret habil i at overføre varme og har husket rigelige mængder af det rigtige varme pasta.
Alle mine rør er i bund mod manifolden.
Når du skriver at røret kan skilles ad, glemmer din ven lige at fortælle at røret er fyldt med en gasart.
Den skal man lige huske, at den skal gerne blive inde i røret. (forhindre kondens)
Glemmer man varme pasta, vil jeg tro at man nemt mister mere end 50 % effektivitet.
Ja det er helt sikkert et emne man kan grave i. :great:
Og det skal man inden man giver sig ud i en investering på flere 1000.
Så er man ikke helt sikker på hvad det går ud på, så byg noget selv, og lav dine erfaringer.
Derefter har man bedre forudsætninger for at gøre det rigtige indkøb.
Det jeg syntes der mangler er noget at sammenligne de enkelte anlæg op mod.
De lover guld og grønne skove, men der er ikke to forskellige anlæg der producere ens.
Samme mærke kan sammenlignes, men ikke plane mod rør :shock:
Nogle lover at rørene giver 40 % ekstra, men i sammenligning med plane solfangere, som ikke
giver samme varme mængde. :roll:
Jeg syntes det er et meget rodet marked, og mine erfaringer er at rør bare koster lidt mere, men ikke er bedre.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: Vacuumrør om vinteren ??

Indlæg af andersen2009 » 18 dec 2009 09:26

Man kan sagtens -som Pelle siger- skille rørne ad.

Den gas-art som du taler om er vacuum, og "bare" luft som er i undertryk (ingen gas-art) og det er ikke i samme "rum" som som heat-pipen.

Undetrykket er imellem de 2 lag glas i røret og inde i dem er der pipen, som fint og uden problemer kan pilles ud..
Faktisk kan du købe nye glasrør og genbruge pipen, hvis uheldet skulle være og en enkelt er smadret.
Pipen sidder bare fast med en lille plastic/metal-skive og lukker med garanti ikke 100% tæt.!

Kenneth

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Vacuumrør om vinteren ??

Indlæg af pille bruger » 18 dec 2009 10:04

andersen2009 skrev:Man kan sagtens -som Pelle siger- skille rørne ad.

Den gas-art som du taler om er vacuum, og "bare" luft som er i undertryk (ingen gas-art) og det er ikke i samme "rum" som som heat-pipen.

Undetrykket er imellem de 2 lag glas i røret og inde i dem er der pipen, som fint og uden problemer kan pilles ud..
Faktisk kan du købe nye glasrør og genbruge pipen, hvis uheldet skulle være og en enkelt er smadret.
Pipen sidder bare fast med en lille plastic/metal-skive og lukker med garanti ikke 100% tæt.!

Kenneth
Det lyder jo fint :great:
Så er det måske bare at finde noget der passer sammen, for der er mindst 5 forskellige rør på det danske
marked :oops:
Forskellig længde, tykkelse og højde på piben og tykkelse på den :roll:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Vacuumrør om vinteren ??

Indlæg af Ernst Drastrup » 18 dec 2009 10:40

Vedrørende sammenligninger af vacumrør, så kunne det også være rat at se, - og høre om hvilken rør der snakkes om. Sæt gerne fabrikatet på, så vi kan høre om der er nogen, der er helt ude i skoven.

Jeg er af den overbevisning, at vacumrør fra firmaet Q-PRO er de bedste, der er på det danske marked.

Med hensyn til dette varmepasta, der skal smøres på, så synes jeg ikke, du skal have arbejde med at skifte fra kobber-pasta til Zink. Idet kobber-pasta er det bedste varmeledende.
Så i dit tilfælde får du garanteret ikke mere varme ind, ved at skifte, men det er rigtigt, at heatpipen skal helt i bund, for at give den største og bedste varmefladekontakt.

Kan I alle have en god Jul.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Vacuumrør om vinteren ??

Indlæg af pille bruger » 18 dec 2009 13:20

Ernst Drastrup skrev:Vedrørende sammenligninger af vacumrør, så kunne det også være rat at se, - og høre om hvilken rør der snakkes om. Sæt gerne fabrikatet på, så vi kan høre om der er nogen, der er helt ude i skoven.

Jeg er af den overbevisning, at vacumrør fra firmaet Q-PRO er de bedste, der er på det danske marked.

Med hensyn til dette varmepasta, der skal smøres på, så synes jeg ikke, du skal have arbejde med at skifte fra kobber-pasta til Zink. Idet kobber-pasta er det bedste varmeledende.
Så i dit tilfælde får du garanteret ikke mere varme ind, ved at skifte, men det er rigtigt, at heatpipen skal helt i bund, for at give den største og bedste varmefladekontakt.

Kan I alle have en god Jul.
Fin ide, men når man køber et anlæg så er der jo ikke noget firma navn på, hverken på rør eller andet.
Så det bliver lidt svært at sætte fabriks navn på hvad man har af rør eller manifold.
Det er derfor jeg påstår at det er lidt af en jungle at finde rundt i de forskellige typer af rørsolfangere,
og derfor næsten umuligt at kunne sammenligne dem.
Det skal jo ikke bare være et reklame vindue for en bestemt forhandler, men en sammenlignelig
mulighed for at vælge et godt anlæg.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: Vacuumrør om vinteren ??

Indlæg af andersen2009 » 18 dec 2009 22:22

pille bruger skrev: Det lyder jo fint :great:
Så er det måske bare at finde noget der passer sammen, for der er mindst 5 forskellige rør på det danske
marked :oops:
Forskellig længde, tykkelse og højde på piben og tykkelse på den :roll:
Jeg har 2 forskellige fabrikater og begge typer rør er FULDSTÆNDIG ENS..!!!
Jeg baldrede et rør da jeg flyttede anlægget i efteråret og susede lige ud og købte et nyt i Odense, fuldstændig magen til dem fra de andre leverandør.... Jeg vil vove den påstand at langt de fleste rør er ens, medmindre jeg har været SINDSYG heldig..!!!!????

Kenneth

tnordholt

Re: Vacuumrør om vinteren ??

Indlæg af tnordholt » 18 dec 2009 22:29

Jeg maa da goere noget forkert, for jeg har ingen varme faaet siden midten af november...Jeg har 90 vacuum roer, stik syd, i en haeldning paa 40 grader. Der er kun 7 meter til VVB, men alligevel giver de intet. Da jeg satte anlaegget op for 2 aar siden havde jeg adgang til gratis varme pasta, saa jeg kom en ordentlig r...... paa baade ender og sider af heat pipen og "skruede" dem helt i bund, saa det er ikke der problemet ligger. Kan det virkelig passe at i andre vacuum "noerder" faar varme ud paa denne aarstid?

Mvh
Thomas

Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: Vacuumrør om vinteren ??

Indlæg af andersen2009 » 18 dec 2009 22:37

tnordholt skrev:Jeg maa da goere noget forkert, for jeg har ingen varme faaet siden midten af november...Jeg har 90 vacuum roer, stik syd, i en haeldning paa 40 grader. Der er kun 7 meter til VVB, men alligevel giver de intet. Da jeg satte anlaegget op for 2 aar siden havde jeg adgang til gratis varme pasta, saa jeg kom en ordentlig r...... paa baade ender og sider af heat pipen og "skruede" dem helt i bund, saa det er ikke der problemet ligger. Kan det virkelig passe at i andre vacuum "noerder" faar varme ud paa denne aarstid?

Mvh
Thomas
Søndag d.13 dec, fik jeg 64 grader ud af dem og de sidste 2 dage med overskyet vejr og genskin fra sneen har jeg ligget på 37 grader.!

Jeg har desværre haft en f..... masse udlandsrejser, så har ikke haft de store muligheder for at følge med i hvor meget de ellers har givet.!

Kenneth

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Vacuumrør om vinteren ??

Indlæg af Flemming DJ » 18 dec 2009 22:51

Tnordholt> Du kan måske finde lidt mere info i denne tråd om Solfangere vs. gråvejr, også fra rørgutterne: viewtopic.php?f=121&t=6262 :)
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Besvar