Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vacuumrør om vinteren ??

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Bo Andersen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 94
Tilmeldt: 01 dec 2007 23:42
Mit fyr: KL15 Stoker
Areal: 207 + 400L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: 35 kg
Årligt forbrug: 7 ton

Re: Vacuumrør om vinteren ??

Indlæg af Bo Andersen » 29 dec 2009 00:41

tnordholt skrev:Mht. vinklen, saa kan jeg ikke finde nogen "videnskabelige" studier der viser at det skulle have saa meget at sige. Javel, selvfoelgelig er 60-70 grader om vinteren bedre en 40 grader, men det er jo ikke fordi man saa faar 50% mere ud af dem. Maaske 5-10% max. Anyway, der er ihvertfald en rigtig god grund til at mine vacuum roer ikke giver noget idag, eftersom der var 10 cm sne paa dem!
Solen skinner fra en naesten skyfri himmel, saa jeg satte lige et koste-hoved paa et 8 meter langt braet og fik fjernet sneen. Men ak, efter 1 time er manifolden stadig kun patetiske 15 grader.
Det er ren trigonometri.
Altså hvis solen står 10grader over horisonten (22 dec. 2009) og Solfangerens vinkel ændres fra 40 til 80 grader. Så øges det bestrålede areal med 30%. Hvilket jo må betyde at fangeren bliver 30% 'mere effektiv' den pågældende dag.

-Bo Andersen-


Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Vacuumrør om vinteren ??

Indlæg af Ernst Drastrup » 30 dec 2009 11:53

Kort og godt fra en gammel rotte indenfor faget solvarme.

Jeg har sammenlignet mange vacumfangere, og fundet frem til, at rørene fra Q-PRO er absolut de bedste der er fremme på det danske marked.
Og rigtigt som Pelle siger, - op på 60 - 70 grader fra vandret, så giver både plane fangere og vacumrør mest varme fra sig i den tid, hvor der er mest brug for varmen, og man reducerer kogningsproblemer meget om sommeren.
Jeg vil vove den påstand, at vacumrør fra Q-PRO er op til 20 % bedre end plane fangrere, hvis de opstilles og tilkobles efter samme principper.
Godt og solfyldt nytår ønskes til Jer alle.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: Vacuumrør om vinteren ??

Indlæg af andersen2009 » 03 jan 2010 10:10

Jeg har nu holdt øje med mine fangere her i det nye år og med ved sne-fald og UDEN sol giver giver mine fangere faktisk mellem 28 0g 32 grader..... det er jeg faktisk ganske imponeret over..!

Glæder mig da til at se hvor meget de giver ved både sol OG sne.!


Kenneth - med ønske om godt nytår til jer alle.!


Besvar