Optimering af solvarmeanlæg til lavenergihus

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
jonatanchr
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 2
Tilmeldt: 04 nov 2009 17:43

Optimering af solvarmeanlæg til lavenergihus

Indlæg af jonatanchr »

Vi har tegnet på koblingen af solfanger til brugsvand og opvarmning, men er i tvivl om, hvor optimalt det er, er der nogen der har ideer og forslag til hvordan vi kan optimere?
Vi har 22 m2 solfangere på en sydskråning, i ca. 50 graders hældning for at optimere om vinteren.
Vi har 2 beholdere (265 L pr stk) inde i huset til at opsamle varmen, og overvejer at bruge en rustfri 3000 L beholder udenfor.

Forventer at der måske stadigvæk kan være behov for at lukke ned for noget af solfangerfladen.

Princip skitse ses på nedenstående link:
http://jcedb.dk/tmpbillede/12.bmp

Med Venlig Hilsen
Søn og far, Jonatan og Søren Chrstiansen.

stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
16
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: Optimering af solvarmeanlæg til lavenergihus

Indlæg af stokerbent »

jonatanchr skrev:Vi har tegnet på koblingen af solfanger til brugsvand og opvarmning, men er i tvivl om, hvor optimalt det er, er der nogen der har ideer og forslag til hvordan vi kan optimere?
Vi har 22 m2 solfangere på en sydskråning, i ca. 50 graders hældning for at optimere om vinteren.
Vi har 2 beholdere (265 L pr stk) inde i huset til at opsamle varmen, og overvejer at bruge en rustfri 3000 L beholder udenfor.

Forventer at der måske stadigvæk kan være behov for at lukke ned for noget af solfangerfladen.

Princip skitse ses på nedenstående link:
http://jcedb.dk/tmpbillede/12.bmp

Med Venlig Hilsen
Søn og far, Jonatan og Søren Chrstiansen.

dælme et fint system i har der

kan godt lide der er noget at skrue på

har i noget til at overvåge systemet så man kan se temp i de forskellige beholdere

men der er nok nogle der er mere til det med at "keep it simpel"

men om der er noget at hente nogle steder ved jeg ikke

ville da gerne have sådan et fint anlæg :great:
jonatanchr
Stoker I
Stoker I
14
Indlæg: 2
Tilmeldt: 04 nov 2009 17:43

Re: Optimering af solvarmeanlæg til lavenergihus

Indlæg af jonatanchr »

Ja, da jeg er ved at udanne mig til elektronik ingeniør, vil jeg gerne selv udvikle noget styring.

I første omgang er jeg ved at lave således at jeg kan aflæse x antal temperaturmålere, og registrere dem på en computer således at vi kan lave noget statistik, og finde ud af hvordan styringen kører mest optimalt.

Derefter vil jeg lave en alm. styring, som så baserer sig på det bedste bud. :)

Mvh
Jonatan

Besvar