Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt diagram til solvarme

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: Nyt diagram til solvarme

Indlæg af stokerbent » 23 sep 2009 13:16

har en 1200L også
nej returen skal ikke ind i bunden så får du turbolens i beholderen
derimod sæter man den lidt nede finder vandet selv den rigtige plads på grund af vægtfylden og ingen turbolens

Blev tilrådet at sætte retur helt i top men har siden fået af vide af flere at lagdelingen ikke virker så. Det gør den derimod ved at sætte den Ca 1/3 nede

Her er en ny tegning med 3 vejs ventil denne er lavet for at kunne koble fyret ud af systemet så når den køre solvarme er det solvarme beholderen der står standby til at modtage varme

Og fyret bruges kun til at varme VVB op med
Dog kan der laves sådan at fyre man en ordentlig omgang pinde i fyret så kan akkumulerings tanken tage varmen herfra "Har nemmelig et kombi fyr men bruger det sjællent"

http://uploading.com/files/a7b82156/Dia ... -2009.doc/

nu tror jeg vi er ved at være der med hensyn til hvor dan det skal laves


Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: Nyt diagram til solvarme

Indlæg af andersen2009 » 23 sep 2009 17:38

Den med lagdelingen og turbulens i AKKU, har jeg så ikke hørt før, men kan nemt følge hvad de mener..!
Min retur går i bunden af tanken og ummidelbart fungere det fint, men det er altså haller ikke testet ordentlig endnu.... har jo kun haft gang i fyrt 1,5 time for at se om alt virkede og ikke for varmens skyld.!

Smart at koble fyret HELT fra, mit varme vand løber heller ikke igennem fyret.... ingen stoker-radiatore her, tak :-)

Brugeravatar
Walder
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 187
Tilmeldt: 25 feb 2008 17:25
Mit fyr: Gasfyr
Areal: 158
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 4320
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0

Re: Nyt diagram til solvarme

Indlæg af Walder » 23 sep 2009 19:15

Af nysgerighedens skyld kigger jeg lidt på hvad andre har lavet - hvem ved måske jeg skal lave mit system om endag.

Jeg er blevet færdig mit eget anlæg for 3 uger siden, og det fungere som det skal:

Min akku-tank er konstrueret således at de nederste 800 l kan anvendes til centralvarme, og de øverste 400l holder varmtvands cirkulationen ved lige.

Når solvarmen køre alene, er der ingen vand igennem pillefyret.
Når pillefyret køre ser styringen på retur temp til fyret og er den lavere end akku-tankens temperatur, køre returne igennem beholderen først, og derved øges min retur temp til fyret = mindre forbrug.

Jeg har cirkulation til brugsvand. Der er lavet en seperat galvaniseret spiral i akku-tanken, hvor brugsvande cirkulerer således der temperaturen i varmtvandsbeholderen ikke falder som følge af cirkulation. Kun ved forbrug.
Igen styringen vurdere dog om temp i brugsvandet er tilstrækkelig i akku-tanken hvis ikke cirkulerer den igennem varmtvands beholderen. (Denne del er dog ikke tegnet færdigt ind, men fungere fint)

Jeg har lavet min varmespiral således at den fylder hele arealt i bunden og er ikke mere end 30 cm høj. Den består af 27 m 18mm kobberrør.
Resultatet er at en sådan flad spiral varmer hele tanken jævnt op, og temperaturen i toppen stiger først når den er ca. det samme som i bunden. Det giver teoretisk det største udbytte, da spiralen kan afsætte mere varme.
Mit ønske havde dog været at temp i tanken ville stige mere i toppen end i bunden, og derved være bedre til at holde temp oppe i vinterhalvåret til det varme vand. Det tror jeg kan lykkes hvis spiralen istedet var smal og høj, men det er forsent nu.

Min opbygning af systemet giver mulighed for varm fra sol til varmtvands beholder, akku-tank som kan fordele varmen til centralvarme og evt. pool (min termosikring). Fyret kan alene varme centralvarmen og den øverste del af varmtvands beholderen samt pool hvis jeg skulle ønske det. Jeg kan ikke fyre i akku-tanken, hvilket jeg ikke finder formålstjenligt med et pillefyr. Det var noget andet med et brændefyr, men i så fald er der selvfølgelig lavet muligheder for at koble dette til også.

Jeg har lavet åben ekspantion i en 60L beholder. Volumen steg med ca. 10L ved en temperaturstigning fra 20 grader til 60 grader af akkutanken. Jeg har valgt at forbindelsen til ekspantionen kommer fra bunden af akku-tanken, hvilket altid vil være det koldeste punkt i systemet = ingen varmelås.

Jeg kan i hvert fald allerede konstatere at udsving i temp i huset er meget mindre nu end hvor solvarmen alene havde 300l varmtvandsbeholder og overskudet fløj direkte i poolen = bedre komfort og færre opstart af pillefyr.

Det eneste jeg mangler nu er en løsning som sikre strøm til styring og pumper ved strømsvigt.

Walder :oops:
Vedhæftede filer
solvarme med buffer tank og pool.doc
(48.5 KiB) Downloadet 158 gange

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Nyt diagram til solvarme

Indlæg af pelle » 23 sep 2009 19:39

Hej Walder. Der kan du bruge en strøm backup til en pcer.
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Walder
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 187
Tilmeldt: 25 feb 2008 17:25
Mit fyr: Gasfyr
Areal: 158
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 4320
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0

Re: Nyt diagram til solvarme

Indlæg af Walder » 23 sep 2009 20:31

Tak Pelle - jeg ser på det.

Walder :oops:


stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: Nyt diagram til solvarme

Indlæg af stokerbent » 28 sep 2009 17:53

Så er der en lille opdatering
har overvejet meget og forenklet diagrammet en del, der er jo meget der kan gå i stykker

så mon ikke dette skulle kunne klare det
kom gerne med indput
evt nogle komponenter der er overflødige
Diagram_over_AJVA_anlæg 28-9-2009.doc
(244.84 KiB) Downloadet 181 gange


Besvar