Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarme til Benekov R15

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
Walder
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 187
Tilmeldt: 25 feb 2008 17:25
Mit fyr: Gasfyr
Areal: 158
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 4320
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0

Re: Solvarme til Benekov R15

Indlæg af Walder » 24 mar 2009 09:17

Ernst Drastrup skrev:Jeg har dyrt fjernvarme, her hvor jeg bor nu, og har sagt farvel til stor beboelse og stort værksted, hvor jeg havde solvarmen, grundet svigtende helbred.
Så jeg kan ikke følge med i, hvormeget de forskellige anlæg med dåser giver.
Men jeg lavede målinger for en del år siden, så jeg kan vise effektiviteten med dåser i forhold til ARCON og BATEC.
Ny Effektivitetskurve Sep. 08.doc
Interessant kurve.
Konklusionen må være at dåserne giver en anelse mindre ydelse en de "rigtige" fangere, men forskellen er ret lille, så har man tid og vil spare penge er dåserne at foretrække.
Jeg er dog overbevist om at vil man hælde penge i et færdigt anlæg, får man endnu mere glæde af vacuumrør.
1 De giver høj udelse over en længere periode dagen igennem - pga. solen kan skinne vinkelret på kernen fra ca 30 grader til 150 grader (hvor 90 grader er med udgangspunkt i syd)
2 De isolerer for ude temperaturen - forleden blev min varmtvans beholder 80 grader men ude var det kun 5 grader, og så havde jeg endda centralvarme på huset - det hele drevet af solen alene!
3 Det er nemt at reparere på - om nødvendigt - ihvert fald hvis man anvender heatpipe systemet, hvor vandet alen løber i manifolden.

Walder :oops:


Brugeravatar
Walder
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 187
Tilmeldt: 25 feb 2008 17:25
Mit fyr: Gasfyr
Areal: 158
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 4320
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0

Re: Solvarme til Benekov R15

Indlæg af Walder » 24 mar 2009 10:05

Og så blev klokken 10:00.
Fremløbet er nu 66 grader, pumpen kører 100% og min vandtank (bund= ca. 180 liter) er steget fra 18 grader til 34 grader.
Ude temperaturen er -1 :D
Solen begyndet at yde i beholderen 08:37.

Jeg er godt tilfreds med at have rør

Walder :oops:

XJLN
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 19
Tilmeldt: 23 feb 2009 12:43

Re: Solvarme til Benekov R15

Indlæg af XJLN » 20 okt 2009 13:53

Walder skrev:
Helt enig omkring q-pro icon_cheesygrin.gif

Her er mine tal siden oktober:
Oktober 519
November 135
December 55
Januar 131
Februar 262
Marts 295 (til dato)
Ialt 1397

Lad mig lige nævne at måling af ydelsen er afhænig af hvor man måler.
Måler man alene på ind og udgang på solfangerene har man brutto ydelsen.
Måler man alene på ind og udgang lige ved varmtvandsbeholdern har man netto ydelsen - og det er den jeg bruger, da jeg har et lille tab inden beholder grundet lidt lange rør.
Siden februar har det været muligt at vedligeholde varmen i huset i dagtimerne alene ved solvarmen - ved heldagssol vel at mærke - ja endda tilføre huset varme - forstået på den måde at jeg anvender natsænkning i stuen, som er 20 grader om morgenen, og når vi komme hjem fra arbejde er den oppe på ca. 23 grader :great:

Ernst - hvad har dine øldåser ydet siden oktober?

Walder :oops:
Bruger du Glycolblanding i solkredsen?
Hvis ja - hvad er omregningsfaktoren for kwh måleren når nu den er beregnet til montage i vand?

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Solvarme til Benekov R15

Indlæg af Ernst Drastrup » 20 okt 2009 14:38

Hej Walde
Jeg har f...... dyr fjernvarme, her hvor vi bor nu.
Vi giver 17.000 årligt i fjv. for et hus på 105 m2.
Og jeg har ikke råd til at indvestere i noget som helst.
Jeg brugte rigtig mange penge på forsøg med solvarme gennem rigtig mange år, så vi har ikke noget på kistebunden, og vi får kun pensionen nu, - ingen ATP. for jeg har jo ikke været ude som svend på arbejdsmarkedet.
Der var jo ikke noget jeg hellere vilde, end lave et stort solvarmeanlæg af dåser, men jeg døjer meget med slidgigt i ryggen, så helbreddet er jo heller ikke, hvad det har været.
Men jeg har stadigt stor lyst til at sidde og lave diagrammer, og fortælle om solvarme. Jeg har arbejdet meget med det lige siden 1972, året før den første oliekrise satte ind.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Besvar