Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Genopstart af 4 kvm vacuum - forventninger for høje?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Helios
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 10 aug 2008 20:09
Geografisk sted: Sydfyn

Genopstart af 4 kvm vacuum - forventninger for høje?

Indlæg af Helios » 12 aug 2008 18:37

Kære solvarme-fæller!

Vi har købt et hus med et kombineret gas og solvarme system bestående af bosch gaskedel, 250 l varmtvandsbeholder med 2 spiraler, 2 stk 20 rørs thermomax vacuumsolfangere (ca 4 kvm) og smt300 styring af pumpe . Der er temperatur måler nederst i vvb, i top af vvb og på taget i et rør umiddelbart efter solfangerne.Huset har gulvvarme, og styringen sender ved vvb temp over 60 gr solvarmen til gulv/radiator gennem en varmeveksler der opvarmer returvandet til gasfyret. Der er vel 8 meter fra tag til kælder hvor anlægget står, rørene er velisolerede og ca 12 mm.Varmsvandscirkulationen er p.t. slukket - den afleverer returvandet fra cirkulationen i bunden af tanken og giver lunkent vand hvis den kører konstant.

Det 6 år gamle system var defekt da vi overtog huset og er netop repareret (på forsikringen) idet der er skiftet 10 rør, 2 utætte manifolder til rørene (frostsprængning), der er ny automatisk udlufter på taget, ny ekspansionstank og ny 3-vejsventil med motor.Systemet er skyllet godt igennem og p.t. fyldt med postevand. Skifter til etylenglykolblanding snarest.
Systemet holder fint tryk (ca 2 bar kold, op til 4 bar i drift , der er dog tilkommet lidt tryktab over de sidste uger - fejlen er isoleret til let dryppen fra 6-bars sikkerhedsventil i solkredsen). Huset er et velisoleret murermesterhus, familien to voksne og 3 små børn - dvs mange varme bade.
Da systemet her i sommer er startet op efter ovenævnte reparation går jeg jo så og lurer på hvordan - og hvor meget det virker... :)

Jeg er dog ikke ovenud imponeret af effekten af anlægget - i godt solskin er temperaturtilvæksten på taget omtrent 8 grader - efter en rimelig solskinsdag som i går er temperaturen i toppen af tanken 50 gr og ca 42 gr i bunden.Men med vores forbrug kan solvarmen ikke dække behovet som vejret har været den sidste uges tid. :cry:
De 2 manifolder med hver 20 rør på taget er forbundet parrallelt på taget -dvs væsken til taget løber til hver sin manifold hvorpå de mødes ved tempmåler og udlufter inden væsken løber nedad til vvb med spiral i bund. Det vil vel give lavere temptilvækst end serielt forbundne fangere - selv om flowet vel bliver lavere i parrellelt forbundne fangere. :roll:

Så - er mine forventninger til 2 x 20 vakuumrør (4 kvadratmeter) for store?

Betyder det noget at fangerne er parallelt forbundne? Skal de måske være det når de er i kombianlæg med naturgaskedel?

Ville serielt forbundne fangere give højere temperaturtilvækst - og måske dermed bedre lagdeling i vvb?

Mvh
Helios


Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Genopstart af 4 kvm vacuum - forventninger for høje?

Indlæg af Falck » 12 aug 2008 19:39

Når fangerne er monteret som dem du har, så er det "kun" en 20 rørs fanger, bare med større areal. Forestil dig at vandet bliver varmet 0,5 grad hver gang det paserer et rør, så kan du opvarme det 10 grader. Sad de i serie ville du kunne hæve temperaturen 20 grader i stedet for. Når du nu har bygget dit anlæg om, så skal du sikre dig at dit flow i anlæget ligger på omk 3l/min.
Så har Henrik Voldborg en chance for at få varmet vandet op :-)
Nu har du ikke skrevet noget om hvor du holder til, men en temp på 50 grader med en 20 rørs fanger er ganske fint hvis du bor her i vejle området, her har solen squ ikke skinnet for meget :-(
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

Helios
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 10 aug 2008 20:09
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Genopstart af 4 kvm vacuum - forventninger for høje?

Indlæg af Helios » 12 aug 2008 21:17

Tak for svaret , Falck. Geografien er sydfyn.
Jeg har ikke bygget anlægget om - det har tilsyneladende altid været forbundet parallelt.
Den parallelle og serielle opstilling yder vel lige meget - blot får jeg større temperaturhævning pr gennemløbved seriel opstilling - men vel af af et mindre volumen vand grundet lavere flow.
Men målet er vel snarere en lille mængde varm vand i toppen af vvb end en stor portion lunken.
Tror du at jeg ved at hæve temp 20 gr (ved nedsat flow eller serieforbundet) ville få en gevinst med mere lagdeling i vvb ?

Jeg har en grundfos 25/40 pumpe der aktuelt kører på trin 1 - 25 w ,jeg skal vel have mig en flowmåler sat på systemet så jeg får klar besked om flow.
Kan man regulere flow uden at brænde for meget strøm af i pumpen - med en variabel flowbegrænser el. lign?

ja,spørgsmålene er mange - jeg er ny i "branchen".... icon_cheesygrin.gif

Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Genopstart af 4 kvm vacuum - forventninger for høje?

Indlæg af Falck » 12 aug 2008 23:50

Helios skrev:Tak for svaret , Falck. Geografien er sydfyn.
Jeg har ikke bygget anlægget om - det har tilsyneladende altid været forbundet parallelt.
Den parallelle og serielle opstilling yder vel lige meget - blot får jeg større temperaturhævning pr gennemløbved seriel opstilling - men vel af af et mindre volumen vand grundet lavere flow.
Men målet er vel snarere en lille mængde varm vand i toppen af vvb end en stor portion lunken.
Tror du at jeg ved at hæve temp 20 gr (ved nedsat flow eller serieforbundet) ville få en gevinst med mere lagdeling i vvb ?

Jeg har en grundfos 25/40 pumpe der aktuelt kører på trin 1 - 25 w ,jeg skal vel have mig en flowmåler sat på systemet så jeg får klar besked om flow.
Kan man regulere flow uden at brænde for meget strøm af i pumpen - med en variabel flowbegrænser el. lign?

ja,spørgsmålene er mange - jeg er ny i "branchen".... icon_cheesygrin.gif
Jeg mener helt klart at du skal bygge dit anlæg om, så de sidder efter hinanden. Mht mængde konta temperatur, så vil jeg personligt hellere levere konen et kort varmt bad, frem for at langt koldt bad......hvis jeg vil have aftensmad den dag icon_cheesygrin.gif
Hold din pumpe på trin 1, men bedst få fat i en flowmåler så du får det til at passe. Jeg skal til at lave et fornuftigt anlæg her (har lige taget de gamle fangere ned) og der bliver 90 tja måske 150 rør, og de bliver alle sat i en lang række. Nu har jeg en "brian" styring, og med den har jeg tænkt mig at montere en føler ved hver udgang, så man kan monitere temperatur forskælden.....
Mht din pumpe, tja så køre den jo kun når der er penge at hente, så du må finde dig i at den æder lidt strøm....
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

Sol-eco
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 50
Tilmeldt: 05 apr 2007 20:50
Geografisk sted: Langeskov Fyn

Re: Genopstart af 4 kvm vacuum - forventninger for høje?

Indlæg af Sol-eco » 13 aug 2008 09:43

Hej Helios

Med hensyn til monteringen af dine solfangere, så mener jeg at det vil være en fordel at have dem i serie. Problemet ved parallel montering er at man risikerer at vandet løber delvist uden om den ene. Vand vælger altid den nemmeste vej, så hvis der ikke er nøjagtig lige stort tryktab i begge rørstrenge, så vil du få større flow gennem den ene. Det kan muligvis være noget af forklaringen på at din ydelse ikke er så stor.

For at regulere dit flow kan du enten bruge me flowmåler og så mekanisk drosle dit flow til ønsket niveau/ønsket udløbstemperatur, eller du kan vælge at bruge en styring der kan variere flowet. Jeg bruger selv en sådan styring, der kan jeg instille en bestemt udgangstemperatur, f.eks. 60 grader eller en bestemt temperatur difference. Styringen forsøger så hele tiden at ramme den ønskede værdi ved at regulere flowet gennem solfangeren. Det er en stor fordel ved vakuumsolfangere, der jo ikke har så stort varmetab som fladplade solfangere, og derfor med fordel kan anvende højere temperatur difference.
En anden finesse som med fordel kan benyttes ved vakuum solfangere er at der kan laves frostsikring ved at styringen cirkulerer vand når temperaturen i fangeren når under frysepunktet. Det betyder man kan undvære glykol. Da varmetabet i en vakuumfanger er begrænset til den isolerede manifold er det meget lille, jeg har ihvertfald ikke kunne måle det i praksis fra min fanger. Rent vand har bedre varmeledning end glykol og så er det en fordel at kunne fylde anlægget direkte fra vandhanen.
Nu kender jeg ikke din styring, men har den ikke mulighed for at hastiheds regulere din pumpe?

mvh

Bjarne
Bjarne Damsgaard

Forhandler af solfangeranlæg
http://www.sol-eco.dk


Helios
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 10 aug 2008 20:09
Geografisk sted: Sydfyn

Re: Genopstart af 4 kvm vacuum - forventninger for høje?

Indlæg af Helios » 17 aug 2008 17:23

Tak for svarene. Jeg har været på loftet og se på rørføringen igen. Tilførende kobberrør (15mm ydre diameter) afgiver vinkelret et rør til fanger 1, hvorpå vandet løber knap 2 meter inden det løber inde i fanger 2. Se diagram :
http://imageshack.dk//viewimage.php?fil ... v85877.jpg
Min pumpe er en grundfos 25/40 der kan stilles til 3 hastigheder - styringen er smt300 hvor jeg ikke kan styre flowet men kun on/off - f.eks at pumpen starter når temperaturtilvæksten er 3 gr. Herudover pumpestart ved frostgrader, og 3 vejsventilstyring således at varmen går i gulvvarmen gennen en varmeveksler ved 60 gr i vvb.Så høj temperatur i vvb har solvarmen dog sjældent givet.Der er ingen flowmåler.

Umiddelbart er jeg stemt for at spørge leverandøren (thermosol) og installatøren (lokal vvsmand) om der kan være en grund til at man har ført rørene som ovenfor. Kan det være noget med naturgaskedlen der skal køre lang tid af gangen?

Ubaasden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 21 nov 2009 19:49
Mit fyr: Biocomfort m/opop412
Areal: 203
Brændsel: Træpille
Fremviser gerne i postnummer: 8960
Årligt forbrug: 5

Re: Genopstart af 4 kvm vacuum - forventninger for høje?

Indlæg af Ubaasden » 11 feb 2010 21:45

Hvor har du fået reservedele til thermomax?


Besvar