Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

virknings grad ældre arcon solfanger

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: virknings grad ældre arcon solfanger

Indlæg af stokerbent » 01 aug 2008 21:38

nej forbindelser er lavet med 22mm hydraulik rør med skærerings fittings


Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: virknings grad ældre arcon solfanger

Indlæg af kaptajnen » 01 aug 2008 21:48

pelle skrev:Ja, så kom jeg til at google igen. Søgte" hydraulikolie" "rapsolie".
http://dk.servicebooking.net/castrol/in ... de/htg.pdf

Men jeg vil da også mene det er noget fed. Det skal vel over 70 grader inden det bliver nogenlunde tyndt. Det er altid glykol man hører om. Hvad med sprinklervæske(-21gr)eller petroleum det hører man aldrig om. Nå, det er der sku nok en eller anden grund til. Det kan nok ikke holde til de høje temperaturer.
Men derfor kunne det også være lidt spændende, hvis Bent kunne tale med sælger om hvordan hydraulikolie egentlig skaber sig i et solvarmeanlæg. Brugererfaringer.
med venlig hilsen
Pelle
Jeg var engang ude hos en mand, som netop havde lavet sine egne fangere (vist 25m2) med petroleum i. Han nævnte dog at at det havde været noget af en udfordring at få skidtet tæt, men om det var pga petroleum skulle være tyndere end andre kendte væsker til solfange ved jeg ikke...
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: virknings grad ældre arcon solfanger

Indlæg af pelle » 01 aug 2008 22:33

Hej
Det lyder spændende, det der Kaptajn. Det kommer nok lidt an på hvad slags fittings man bruger. petroleum opløser nu nok gummi. Hvis det har været samlet feks. med alm. omløberer. til køkken og vc. Hvad var hans erfaringer ellers med petroleum ?

Bent, Jeg vil gerne være behjælpelig med de kasser. Det varmer da helt mit gamle tømrer hjerte. At jeg kan bruges til noget med træ. Jeg mener du har min mail, så¨send mig nogle mål når det engang bliver aktuelt og jeg vil gerne tegne det for dig.

Du må endelig ikke bruge termoglas, da den nederste glas vil revne pga temp. forskellen. (Om det er energiglas, tja. Den film der giver effekten hindrer jo også lysindfaldet lidt. Men ok det kan godt bruges. Filmen skal så lægge ned mod fanger, så isoleringen af denne film udnyttes inde i kassen). Såe, de butiksruder skal skilles ad med en hobbykniv. Det kan jeg også godt forklare dig hvordan man gør, Bent. Jeg har gjort det rigtig mange gange. Alm. glas kan holde til flere hundrede grader. Men det må på ingen måder være i spænd. Det skal kunne arbejde enten i en blød siliconefuge eller en alm. fals med glasbånd.
Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
kaptajnen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1199
Tilmeldt: 29 dec 2007 17:27
Mit fyr: RTB 10 V7 styring
Areal: 170m2
Årligt forbrug: ca 5½ ton
Geografisk sted: Herning kommune

Re: virknings grad ældre arcon solfanger

Indlæg af kaptajnen » 02 aug 2008 00:11

pelle skrev:Hej
Det lyder spændende, det der Kaptajn. Det kommer nok lidt an på hvad slags fittings man bruger. petroleum opløser nu nok gummi. Hvis det har været samlet feks. med alm. omløberer. til køkken og vc. Hvad var hans erfaringer ellers med petroleum ? Jeg ved det faktisk ikke, idet jeg kun var der den ene gang og desværre var det før jeg virkelig så (sol)lyset med solvarme.... Sorry, men det var vist min dosis off topic for idag... icon_cheesygrin.gif

Bent, Jeg vil gerne være behjælpelig med de kasser. Det varmer da helt mit gamle tømrer hjerte. At jeg kan bruges til noget med træ. Jeg mener du har min mail, så¨send mig nogle mål når det engang bliver aktuelt og jeg vil gerne tegne det for dig.

Du må endelig ikke bruge termoglas, da den nederste glas vil revne pga temp. forskellen. (Om det er energiglas, tja. Den film der giver effekten hindrer jo også lysindfaldet lidt. Men ok det kan godt bruges. Filmen skal så lægge ned mod fanger, så isoleringen af denne film udnyttes inde i kassen). Såe, de butiksruder skal skilles ad med en hobbykniv. Det kan jeg også godt forklare dig hvordan man gør, Bent. Jeg har gjort det rigtig mange gange. Alm. glas kan holde til flere hundrede grader. Men det må på ingen måder være i spænd. Det skal kunne arbejde enten i en blød siliconefuge eller en alm. fals med glasbånd.
Med venlig hilsen
Pelle
Mvh Peter

RTB 10 m/iltstyring, 6.6m2 Batec solfangere, 1200L olietank m/2 radiatorer som solvarme vekslere

Hellere spørge dumt end at dumme sig ved at lade være!

stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: virknings grad ældre arcon solfanger

Indlæg af stokerbent » 02 aug 2008 09:06

pelle skrev:Hej
Det lyder spændende, det der Kaptajn. Det kommer nok lidt an på hvad slags fittings man bruger. petroleum opløser nu nok gummi. Hvis det har været samlet feks. med alm. omløberer. til køkken og vc. Hvad var hans erfaringer ellers med petroleum ?

Bent, Jeg vil gerne være behjælpelig med de kasser. Det varmer da helt mit gamle tømrer hjerte. At jeg kan bruges til noget med træ. Jeg mener du har min mail, så¨send mig nogle mål når det engang bliver aktuelt og jeg vil gerne tegne det for dig.

Du må endelig ikke bruge termoglas, da den nederste glas vil revne pga temp. forskellen. (Om det er energiglas, tja. Den film der giver effekten hindrer jo også lysindfaldet lidt. Men ok det kan godt bruges. Filmen skal så lægge ned mod fanger, så isoleringen af denne film udnyttes inde i kassen). Såe, de butiksruder skal skilles ad med en hobbykniv. Det kan jeg også godt forklare dig hvordan man gør, Bent. Jeg har gjort det rigtig mange gange. Alm. glas kan holde til flere hundrede grader. Men det må på ingen måder være i spænd. Det skal kunne arbejde enten i en blød siliconefuge eller en alm. fals med glasbånd.
Med venlig hilsen
Pelle
ok det lyder godt pelle, der følger glas lister med dem man bruger til drivhus til at ligge glas ned i
ved du hvor bedre polycarbonat plader er i forhold til alm 4 mm glas der er også glas med men der var vist flere der manglede hjørnerne

hvis du gerne vil have gang i dit gamle tømre hjerte har jeg nogle udregninger på et loft i værkstedet der skal hæves evt helt væk, så jeg kan få min port i. har du gjort noget i det med tags bæreevne fordelt på stolpesko/hanebånd for det skal jeg nok have kigget lidt på tager lige nogle billeder så du kan se hvad jeg snakker om


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: virknings grad ældre arcon solfanger

Indlæg af pelle » 02 aug 2008 11:08

Det andet må du lægge ind under " fri debat" nu holder vi os til solfangere og dæklag. :)

Polycarbonat har nogle fordele. Det er let. Nem at arbejde med og det har også en god isolerings evne.
Ulemper. Det er dyrt ca.200 kr m2 og lysgennemtrængeligheden falder med 1 procent om året. Solens UV stråler ændrer dem langtsomt.

Glas fordele. Brugt glas kan man få gratis. Lysgennemtrængeligheden er bedre end polycarbonat selv ved 2 lag glas. Glas ændrer sig ikke, hvilket polycarbonat gør. Ved 2 lag er det bedst at der er 20 mm imellem det. Men ved to lag isolerer det strengt taget ligeså godt som polycarbonat. Det skulle, ifølge Ernst Drastrup, være bedst hvis der er 22 mm mellem absorber og underside af dæklag. uanset hvad man vælger som dæklag.

ulemper ved glas. Det er tungt og mere besværlig at have med at gøre. Og selfølgelig går det let i stykker hvis man ikke passer på.

Prøv at lægge nogle billeder ind af fangerne, når du får dem.

Med venlig hilsen
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: virknings grad ældre arcon solfanger

Indlæg af Ernst Drastrup » 02 aug 2008 11:43

Hej til alle her på tråden.
Jeg har hænderne helt fulde, derfor har jeg først nu kl. 06,00 i morges, haft tid til at svare Bent.
Jeg har kun to hænder og et øje, så jeg arbejder så hurtigt jeg kan.

Hydraulikolie er lige så tynd som "vand". Men alligevel måtte ARCON flere steder montere to pumper på anlæggene, men det var fordi, der er meget stor modstand i det nødvendige filter og han døjede også meget med en ret speciel fremstillet vandudskiller, som jævnlige skulle tømmes. For der opstår af en eller anden grund en hel del kondensvand indvendigt i disse solfangere, og bare vandet havde en tendens til, at tære aluminiumet. Derfor satte han vandudskillere på.
Og filterne skulle også være ret store, for at de kunne give gennemstrømning nok.
Så enten rigtig store filtre eller også to pumper. Det var hvad Svend Andersen fandt ud af.

Når du kender ham, der arbejder ude hos ARCON, kan du helt sikkert købe nogle polycarbonat (lidt beskadiget) til nogle billige penge.
Det har jeg da gjort engang imellem.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: virknings grad ældre arcon solfanger

Indlæg af stokerbent » 02 aug 2008 14:10

Ernst Drastrup skrev:Hej til alle her på tråden.
Jeg har hænderne helt fulde, derfor har jeg først nu kl. 06,00 i morges, haft tid til at svare Bent.
Jeg har kun to hænder og et øje, så jeg arbejder så hurtigt jeg kan.

Hydraulikolie er lige så tynd som "vand". Men alligevel måtte ARCON flere steder montere to pumper på anlæggene, men det var fordi, der er meget stor modstand i det nødvendige filter og han døjede også meget med en ret speciel fremstillet vandudskiller, som jævnlige skulle tømmes. For der opstår af en eller anden grund en hel del kondensvand indvendigt i disse solfangere, og bare vandet havde en tendens til, at tære aluminiumet. Derfor satte han vandudskillere på.
Og filterne skulle også være ret store, for at de kunne give gennemstrømning nok.
Så enten rigtig store filtre eller også to pumper. Det var hvad Svend Andersen fandt ud af.

Når du kender ham, der arbejder ude hos ARCON, kan du helt sikkert købe nogle polycarbonat (lidt beskadiget) til nogle billige penge.
Det har jeg da gjort engang imellem.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
hvilke filtre samt vandudskiller skal man have
ham der har anlægget sagde når han rensede anlæg satte han olie ude i solen i en megeg tynd aflang beholder derved bundfald spåner og skidt samt vand derefter frfryse han denne beholder. Derved var skidt i bunden samt vand var frosset og der var kun ren olie tilbage man så kunne suge i en ny beholder

ok med andre ord er det ikke noget jeg skal rode med eller hva
hva nu hvis man køre med petrolium eller evt lampe olie er det for farligt
tænkte på at få det her frost væske man kan køre med i biler til alutopstykke, skulle det ikke kunne bruges her
hva med spriklervæske det er jo frostsikret ned til -21 grader
vil helst ikke have et anlæg man får en masse problemer med

stokerbent
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 865
Tilmeldt: 30 apr 2008 08:08
Mit fyr: Viadrus 22 m. Multi 22
Areal: 196m2
Brændsel: Piller/fastbrænsel/solvarme
Dagligt forbrug: 18-20
Årligt forbrug: 6

Re: virknings grad ældre arcon solfanger

Indlæg af stokerbent » 02 aug 2008 14:11

nogle der kan finde noget på nettet om anlæg med olie
syntes ikke der kommer noget når man søger på det
er der egentlig nogle fordele overhovedet med anlæg med olie
eller er det kun et døj med disse

Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: virknings grad ældre arcon solfanger

Indlæg af Ole S. » 02 aug 2008 15:44

Hej

Ang. fremstilling af kasser, ville jeg ikke anvende douglas/krydsfinér. Det skal behandles efter alle kunstens regler for ikke at rådne inden du får set dig om. Brug derimod alm. trykimprægneret træ/brædder. De holder i en uendelighed. Det ligger jo meget udsat, overfor vind og vejr, oven på taget.
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør


Besvar