Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solfangere uden beholder

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 664
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Solfangere uden beholder

Indlæg af Alex fs » 30 mar 2024 09:20

Hej alle
Jeg har til tusket mig nogle solfangere, til en pris, som selv en vendelbo kan klare.

Jeg kan også godt få hans beholder og styring med, men så skal jeg komme med en ny metro beholder. Og sådan en er jo dyrere end en sol varme beholder, med el patron. (hvordan det så kan hænge sammen)

Men jeg har allerede installeret varmeveksler med pumpe osv, samt rør. Fra et tidligere fejl slagen projekt.
Så planen var at hænge solfangere op, koble dem på veksler også lave en form for styring.
Så jeg kan lave varmt vand og Evt afkøle med husets pumpe.
Styringen laver jeg nok med en logo plc, som jeg i forvejen bruger til noget ekstra styring.

Er det en plausibel plan? Eller får jeg alt for lidt ud af det uden den 500 liters beholder?
Landmand og Jølrøv' af guds nåde


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Solfangere uden beholder

Indlæg af BWJ » 30 mar 2024 18:58

Så længe det er en hemmelighed hvor mange, og hvilke type fangere vi taler om, så er et eventuelt svar også hemmeligt. :lol:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Solfangere uden beholder

Indlæg af svanggaard » 01 apr 2024 07:57

Tænker du skal ha' en form for akkutank. I princippet kan du godt sende varmen i betongulve (gulvvarme), men der er jo ikke det store rumvarmebehov når solen skinner. Prøv evt. at finde en brugt tank på DBA eller Gul og Gratis.

Jeg har selv sat et solvarmeanlæg op for nyligt. Umiddelbart er min egen akkutank nok for lille, men det regner jeg med at kunne imødegå ved at bruge gulvvarme til ekstra køling. Ellers må jeg tildække paneler i den varmeste tid.

Lige nu er det noget teoretisk - der er længe imellem vi ser en smule sol og blå himmel. Og det ser ud til at fortsætte :|
ingen sol.png

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 664
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Solfangere uden beholder

Indlæg af Alex fs » 01 apr 2024 10:49

BWJ skrev:
30 mar 2024 18:58
Så længe det er en hemmelighed hvor mange, og hvilke type fangere vi taler om, så er et eventuelt svar også hemmeligt. :lol:
Det er en dyb hemmelighed, jeg ved det ikke 😂 mener der er 4 paneler andet ved jeg ikke. Sagde bare ja tak.
Mener han har en 300 liters beholder med 2 spiraler og el patron.
svanggaard skrev:
01 apr 2024 07:57
Tænker du skal ha' en form for akkutank. I princippet kan du godt sende varmen i betongulve (gulvvarme), men der er jo ikke det store rumvarmebehov når solen skinner. Prøv evt. at finde en brugt tank på DBA eller Gul og Gratis.

Jeg har selv sat et solvarmeanlæg op for nyligt. Umiddelbart er min egen akkutank nok for lille, men det regner jeg med at kunne imødegå ved at bruge gulvvarme til ekstra køling. Ellers må jeg tildække paneler i den varmeste tid.

Lige nu er det noget teoretisk - der er længe imellem vi ser en smule sol og blå himmel. Og det ser ud til at fortsætte :|
ingen sol.png
Ville gerne undgå en beholder, når nu jeg har varme veksler osv. Selvom jeg godt kan se fordelen i at kunne gemme lidt varmt vand.

Tænker at kunne bruge lidt varme på bade værelset, der har jeg alligevel varme på om sommeren,når fyret laver varmt vand.
Har ingen gulv varme
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Solfangere uden beholder

Indlæg af BWJ » 01 apr 2024 21:31

Jeg har 9 m2 vacuum fangere og 300 liter vvb, på en varm sommerdag er beholder oppe på 70 grader ca. kl 13. derefter køres der over veksler på gulvvarmeslanger ude i terrassen, for at komme af med varmen, og i krisesituationer lukkes der op på radiatorkredsen.
NB. når sandet er varmt under fliserne i terrassen, er terrassen lun i mange timer uden sol.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 664
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Solfangere uden beholder

Indlæg af Alex fs » 08 apr 2024 05:30

BWJ skrev:
01 apr 2024 21:31
Jeg har 9 m2 vacuum fangere og 300 liter vvb, på en varm sommerdag er beholder oppe på 70 grader ca. kl 13. derefter køres der over veksler på gulvvarmeslanger ude i terrassen, for at komme af med varmen, og i krisesituationer lukkes der op på radiatorkredsen.
NB. når sandet er varmt under fliserne i terrassen, er terrassen lun i mange timer uden sol.
Var lige ude at se anlægget Igår, det er 2 paneler og det er ikke vakuum fangere, men typen med kobber rør inden i.

Man kan vel dække et panel til såfremt man hverdag oplever det bliver for varmt?
Planen var at bruge varme veksler til at få varmen over i fyr kredsen.
Men hvis jeg skal ud og have beholder giver det vel mest mening at finde en sol fanger vvb med 2 spiraler?
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Solfangere uden beholder

Indlæg af svanggaard » 08 apr 2024 07:14

Du skal enten frostsikre eller tømme anlægget hver gang der er risiko for frost. Hvis det er et lukket kredsløb, skal du have ekspansionsbeholder på. Hvis du monterer paneler i terræn, skal du have byggetilladelse (på taget er det ikke et krav).

Panelerne skal altid kunne komme af med varmen. Du skal ha' en form for styring, ellers ender det med at panelerne kommer til at fungere som radiatorer, når solen ikke er fremme.

Jeg vil mene at du skal bruge en akkutank, men det er svært at sige noget om den konkrete type, når jeg ikke kender mere til dit eksisterende centralvarmeanlæg.

Jeg hælder selv solvarmen i en akkutank via en varmeveksler (kræver 2 cirkulationspumper). Dernæst bruger jeg så endnu en varmeveksler+cirkulationspumpe til at forvarme vandet til pillefyret.

Jeg bor selv på Hjørring kanten... du er velkommen til at kigge forbi så du kan se mit anlæg.

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 664
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Solfangere uden beholder

Indlæg af Alex fs » 08 apr 2024 19:02

svanggaard skrev:
08 apr 2024 07:14
Du skal enten frostsikre eller tømme anlægget hver gang der er risiko for frost. Hvis det er et lukket kredsløb, skal du have ekspansionsbeholder på. Hvis du monterer paneler i terræn, skal du have byggetilladelse (på taget er det ikke et krav).

Panelerne skal altid kunne komme af med varmen. Du skal ha' en form for styring, ellers ender det med at panelerne kommer til at fungere som radiatorer, når solen ikke er fremme.

Jeg vil mene at du skal bruge en akkutank, men det er svært at sige noget om den konkrete type, når jeg ikke kender mere til dit eksisterende centralvarmeanlæg.

Jeg hælder selv solvarmen i en akkutank via en varmeveksler (kræver 2 cirkulationspumper). Dernæst bruger jeg så endnu en varmeveksler+cirkulationspumpe til at forvarme vandet til pillefyret.

Jeg bor selv på Hjørring kanten... du er velkommen til at kigge forbi så du kan se mit anlæg.
Jeg satsede nu på at hælde solfanger væske eller køler væske i panelerne, de kommer jo til ar sidde på varme veksler, hvor der i forvejen er lavet ekspansion og over tryk ventiler, pumper osv. Så den del er rimelig nem at lave.

Planen var at lave en plc styring der efterligner den styring der sidder på panelerne nu, som jeg desværre ikke kan tage med mig. Har i forvejen en der sidder ved fyret og lavet en loppe tjans.
Er sådan set ligeglad med hvad de kan lave om vinteren, var mest interesseret i at de kunne lave varmt vand om sommeren.

Tak for tilbudet, kan nemt være jeg vil, når vi kommer lidt længere hen i projektet.

De skal sidde på et tag var planen, men selvom de skal sidde på jorden tror jeg ikke det bliver nødvendig med tilladelser herude omkring icon_cheesygrin.gif
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 664
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Solfangere uden beholder

Indlæg af Alex fs » 13 apr 2024 18:14

Nå nu har jeg fået fangerne hjem.
Ville lige tryk prøve dem, og kan konstatere der ikke er flow gennem dem ene, indtil videre.
Kun meget lidt dryppen.
Hvad kan det skyldes? Formoder det er solfanger væsken der simpelthen er blevet så tyk. Har kun fået lidt meget sort vand ud af dem. Selvom der sidder vandværk tryk på den i flere timer nu.

Hvad er disse? En ventil eller bloet et Tee?
20240413_180853.jpg
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Solfangere uden beholder

Indlæg af Kruse » 13 apr 2024 19:49

Har du prøvet vand den anden vej?
Kunne være en kontraventil et sted.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?


Besvar