I fordoms tid har jeg installeret et brugt Ar-Con solvarmeanlæg på centralvarmeanlægget, primært fordi jeg havde pillefyr - og det blev jo slukket om sommeren, også havde jeg stadigvæk gulvvarme i badeværelset, det kunne dog sjældent holde til næste morgen i min 750l akkutank. Anlægget var kun i drift om sommeren, og var rent vanddrevet, så det blev tømt hver efterår, det har fungeret fint i mange år.
Nu har jeg fået varmepumpe, jeg har i forvejen solceller, og var på den gamle ordning, der nu er blevet lidt ringere. Jeg skulle fylde vand på solvarmeanlægget i går, og måtte konstatere at jeg havde fået en frostsprængning, så jeg har nok ikke fået alt vandet ud, selv om at det bliver trykket ud med trykluft, det kan også godt være noget andet der er gået galt, jeg har jo ikke haft panelet nede endnu. Men mit spørgsmål lyder på, gir det overhovedet mening at begynde at lave panelet igen, med alt hvad der er af bøvl med panel ned og panel op. I stedet for bare at lade varmepumpen lave den smule gulvvarme. Jeg kunne jo evt lade varmepumpen varme akkutanken op til 40-50 grader i løbet af dagen, hvor strømmen kommer fra solcellerne.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta
Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.