Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

placering af retur til kedlen

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: placering af retur til kedlen

Indlæg af John Skov Jensen » 03 okt 2022 18:07

Du kunne også styre pillefyret med et ur og en termostat, er der ikke f.eks 40 grader f.eks kl 1200, så starter fyret og laver varme til næste dag f.eks kl 0800, hvorefter det slukkes, og så forfra igen

Er der derimod f.eks 40 grader kl 1200, så venter du med at starte fyret til kl f.eks 1800


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3399
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Re: placering af retur til kedlen

Indlæg af pelle » 06 okt 2022 01:09

Hej. Jeg var jo forbi Hangaard forleden og det var mig der gjorde ham opmærksom på hans nye pillefyrs tilslutning til akkutanken. Det er jo forbunden som om han fyrer med træ. Så, det er ingen træfyr man ser der. Altså som jeg ser det skal hans pillefyr ikke over den lagertank. Det er misforstået af dem der har klaret monteringen. Evt. kan han lade returen trække fra toppen af lager tanken. Således frem og retur går ind og ud ved toppen. Det er vigtigt at det store solvarmeanlæg har noget koldt at arbejde med.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: placering af retur til kedlen

Indlæg af Hangaard » 06 okt 2022 07:15

pelle skrev:
06 okt 2022 01:09
Hej. Jeg var jo forbi Hangaard forleden og det var mig der gjorde ham opmærksom på hans nye pillefyrs tilslutning til akkutanken. Det er jo forbunden som om han fyrer med træ. Så, det er ingen træfyr man ser der. Altså som jeg ser det skal hans pillefyr ikke over den lagertank. Det er misforstået af dem der har klaret monteringen. Evt. kan han lade returen trække fra toppen af lager tanken. Således frem og retur går ind og ud ved toppen. Det er vigtigt at det store solvarmeanlæg har noget koldt at arbejde med.
Og det er enligt også min mening at returen er sat forkert, men manualen til solvarmetanken viser det som VVSerne har lavet, jeg tog en snak med Allan fra Hedestoker han mente ikke der ville være noget at hente ved at lave det om så kedlen kun arbejder med det øverste af tanken, så man bliver jo lidt forvirret :lol:
Men tænker jeg får lavet det sådan at jeg selv kan ændre det med et par kuglehaner, så kan jeg jo se hvordan det køre på hver sin måde.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter


Besvar