Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Styring / Aquaheat 3000

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
kurtm
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 11 okt 2012 22:18
Mit fyr: 10kw Woody
Areal: 80

Styring / Aquaheat 3000

Indlæg af kurtm » 10 maj 2022 20:46

jeg er flyttet ind i et hus der har bioovn, solvarme, solceller, og vand til luft. bioovn og solvarme er fra da huset blev bygget i 2001, styringen er en aquaheat 3000 og der er en stor rustfri vvb med elpatron indbygget, hvor solvarme, og bioovn er tilsluttet. styringen kontrollerer 3 pumper og elpatronen. nu er styringen begyndt at få sit eget liv (eller mangel på samme) nogle gange melder den overheat, selvom systemet ikke er specielt varmt, og nogle gange glemmer den at tænde solvarme pumpen, med det resultat den smider væsken pga for høj varme.
hvem har gode råd til hvilken styring og hvordan jeg styrer dette setup.
jeg har talt med Niels fra "varmt vand fra solen" som har en fin styring, men den kan kun styre 3 udgange, jeg har som sagt 3 pumper og en elpatron.

Bioovnen er en lidt speciel brændeovn med vandkammer, der indtil fornylig blev brugt som eneste supplement til solgangeren.


Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Styring / Aquaheat 3000

Indlæg af Rakjaer » 10 maj 2022 22:31

Niels (VVFS) sælger styringer fra Technische Alternative. De har modeller der har rigeligt med ind og udgange - Eksempelvis UVR610K eller UVR16X2.

Den første tjeneste du skal gøre dig selv og os er at tegne anlægget så der kommer et overblik over komponenterne - de giver også god læring i hvor dine rør løber til og fra.
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page

Besvar