Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Balancering af solfangerflow

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Balancering af solfangerflow

Indlæg af svanggaard » 02 maj 2022 08:03

Jeg overvejer stadig solvarme. I den forbindelse er jeg kommet til at tænke på en problemstilling - balancering af flow med parallelkoblede solfangerpaneler.
solfanger balance.png
Parallele solfangere
solfanger balance.png (6.34 KiB) Vist 1303 gange
Antag et anlæg med cirkulationspumpe (anlæg med selvcirkulation er selvregulerende). Hvordan sikrer man ens afgangstemperatur med flere parallelkoblede solfangerpaneler? Jeg kan sagtens indsætte strengreguleringsventiler således at flow igennem de 2 paneler er ens. Men hvis det ene panel er helt eller delvist ramt af skygge, vil det trække den samlede afgangstemperatur ned. Findes der en elegant måde at imødegå den problematik?


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Balancering af solfangerflow

Indlæg af pelle » 02 maj 2022 09:41

Jeg tror cirkulationen i det panel med skygge vil ophøre og fortsætte i den anden. Der er jo ingen pumpe til at tvinge vandet igennem
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Balancering af solfangerflow

Indlæg af svanggaard » 02 maj 2022 10:41

svanggaard skrev:
02 maj 2022 08:03
Antag et anlæg med cirkulationspumpe (anlæg med selvcirkulation er selvregulerende)....
Spørgsmålet gik netop på et anlæg med pumpe. Jeg ville hellere end gerne køre med selvcirkulering, men udfordringen er at finde solfangerpaneler som er egnede. Jeg vil helst ha' liggende plan-solfangere, men de er typisk opbygget sådan:
landscape-piping.png
Som du selv har skrevet tidligere er flowmodstanden gennem sådan en fanger for høj til at selvcirkulering vil fungere. Og jeg har regnet på at lave fangerne selv (kobber, trailerplade, kanalplader, isolering osv.) - det kan simpelthen ikke betale sig. I øvrigt har jeg ikke erfaring med at lodde kobber - det kan jeg helt sikkert lære... Men med dagens kobberpriser taget i betragtning, skal der ikke fjumres ret meget.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Balancering af solfangerflow

Indlæg af pelle » 02 maj 2022 10:52

OK. Det misforstod jeg.
Du kan sagtens ligge manifold solfangere ned. Da, skal du blot forbinde fangerne med manifoldrør over og under fangerne. Giver det mening ?
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Balancering af solfangerflow

Indlæg af svanggaard » 02 maj 2022 11:09

Ja, men problemet er at finde manifold-solfangere i en liggende version. De manifold-baserede modeller jeg har set er alle opretstående.

Man vil altid kunne serieforbinde fangerne, men det ville undre mig hvis ikke andre har arbejdet med temperaturbalancering. Men mindre man har et flerstrengssystem, må samme problematik eksistere hvis man f.eks. monterer paneler øst+vest. Om morgenen varmes østlige paneler, midt på dagen både øst og vest og vest er dominerende sen eftermiddag/aften.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Balancering af solfangerflow

Indlæg af pelle » 02 maj 2022 11:46

Tegnede lidt. Men, sådan forbinder du dem . Så, kan du ligge fangere ned hvis de er af manifoldtypen. Til det andet du er inde på skal du have en styring med flere følere og relæer der kan klare en trevejsventil. Og der behøver jo ingen pumpe at være på. Den del klarer selvc. Men, tror jeg ikke er nødvendig ved selvc. Kommer der skygge på den ene ophører cirkl. og fortsætter uhindret i den anden. Prøv at kik på dba eller gul og gratis der er ofte paneler til salg.

IMG_20220502_114201.jpg
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Balancering af solfangerflow

Indlæg af svanggaard » 02 maj 2022 13:16

Jeg har, som tidligere nævnt, ikke endeligt besluttet mig for solvarme. Jeg har for meget gratis træ (egen skov) til at solvarme nogensinde kan blive en go' forretning - med mindre jeg sælger det træ jeg ellers ville ha' brændt af. Men jeg synes det er sjovt og spændende at lege "georg gearløs", så hvis anlægget kan laves billigt nok skal det prøves!

Jeg har stadig en idé om to liggende planfangere mod syd monteret helt nede mod jorden (parallelt, i forlængelse af hinanden). Højden på min eksisterende buffertank gør, at selvcirkulering lige nøjagtigt vil kunne fungere - forudsat at der ikke er for stor flowmodstand i kredsen, herunder solfangerpanelerne.

Men... de planfangere jeg er mest lun på at købe, er desværre ikke af manifold-typen. Derfor er der en stor risiko for at flowmodstanden er så stor, at selvcirkulering ikke vil fungere. Dvs. jeg bliver tvunget til at montere en (temperaturstyret) pumpe.

En af konsekvenserne ved at montere en pumpe er, at hvis ikke jeg gør noget for at regulere flowfordeling mellem solfangerpanelerne, kan jeg risikere at den ene fanger leverer 40 grader mens den anden leverer 55 grader (selvom de begge er sydvendt). Hvis temperaturforskellen skyldes små variationer i rørføring ol. kan jeg balancere med en strengreguleringsventil (en gang for alle). Hvis temperaturforskellen derimod skyldes, at den ene solfanger lejlighedsvist får mere sol, end den anden, bliver det straks mere kompliceret.

I praksis vil jeg stadig opnå opvarmning af vand (hvilket jo er hele formålet), selvom jeg blander 40 grader med 55 grader. Men jeg ville jo hellere neddrosle flowet i det lavest ydende panel, så afgangstemperaturen fra de 2 paneler bliver ens. Jeg havde håbet lidt på, at der fandtes en ESBE-agtig ventil som kunne regulere flowfordelingen ud fra 2 x solfangertemperatur.

Det er bestemt muligt, at jeg overtænker problematikken. 2 solfangere af samme fabrikat, og med samme orientering, burde jo yde det samme.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Balancering af solfangerflow

Indlæg af Hjemme teori » 03 maj 2022 01:36

Sådan som du tegner dem, styrer vægtfylden på væsken det vel, bare pumpen ikke laver for meget flow
Mvh. Sophus

Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 11 gange

Re: Balancering af solfangerflow

Indlæg af Rakjaer » 05 maj 2022 06:38

En løsning kunne være en temperaturføler i begge paneler - så kan du sætte et max/min for hvert panel så pumpen først starter når det koldeste panel er over minimum - men også starter når det varmeste er over maximum. På den måde sikre du at fremløbstemperaturen bliver høj nok til din applikation.
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page


Besvar