Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjælp til anlægs design . Solfanger -akutank-gasfyr

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Hugok
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 01 apr 2022 23:38
Givet likes: 1 gang

Hjælp til anlægs design . Solfanger -akutank-gasfyr

Indlæg af Hugok » 01 maj 2022 19:36

Hej Gode folk der ud .
Jeg vil høre om der er en af jeres superbruger i solfanger anlæg , der kan hjælpe med at se om mit oplæg til et anlæg , er helt ud i skoven.

Jeg vil gerne kunne bruge solvarmen i ydre-perioderne , hvor der ikke er varme nok i solen til radiator og brugsvand, men måske nok til gulvvarmen .
Jeg har derfor lavet en bypass af radiatorkredsen, hvor den lunkne vand fra fangerne så kan gå i gulvet.( Beton)
Er det en god ide eller spild af ressourcer?

Gas-fyret er med gennemstrøm-varmeveksler og jeg tænker ikke at pille ved det , men lave bypass af radiator og brugsvands kredsene.


[img][attachment=0]Solvarmesytem1.png[/attachment][/img]

Styring:

Solfanger -akutank kreds.

T1 >25C : P1 start, V1 åben for b( varme til øverste spiral)
T2>80 C : V1 åben for a ( varme til nederste spiral).

Brugsvand
Gasfyr med gennemstrømsveksler .
T2>55C: V5 åben a
Signal fra flowmåler: start P4, V2 åben b

Gulvvarme

For at udnytte en lav temperatur om vinteren er der lavet en bypass af radiatorkredsen.
T2=27C-45C: P4 +P2 start, V3 åben b.
T2<27C : P4+P2 slukker, V6 åbner så returvandet fra radiatorkredsen går til gulvvarme shunten og via kontraventilen tilbage i retur til gas fyret , V4 / b åben .

Radiatorkreds
T2>45C eller T3 >T2: P4+P3 kører, V2+V3/a åben, V4/a åben, V6 åben.


Mvh Torben
Vedhæftede filer
Solvarmesytem1.png


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: Hjælp til anlægs design . Solfanger -akutank-gasfyr

Indlæg af BWJ » 01 maj 2022 21:48

:shock: :shock:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Hjælp til anlægs design . Solfanger -akutank-gasfyr

Indlæg af Hjemme teori » 01 maj 2022 22:11

Jeg tor du er ved at gå over åen efter vand.
Alle de pladevekslere og tilhørende pumper (der må være) kan jeg slet ikke forstå.

Hvor varm er din retur fra radiatorer og gulvarme kredse. Når ikke de skal lave så meget (overgangsperioder), plejer den at være lav?

Hvorfor ikke bare sende returvandet gennem buffertanken inden det går i fyret. Så skal gasfyret lave meget mindre og besparelsen er den samme.
Hvis radiatorene derimod er for små og returen derfor varm, så kan du nøjes med at sende gulvarme returen igennem buffer. Men fremløbet til gulvvarme og radiator skal bare komme fra fyret.

Jeg tror fint du vil kunne udnytte hele dit solvarme tilskud med meget mindre udstyr og en del mindre rørarbejde.
Mvh. Sophus

Hugok
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 01 apr 2022 23:38
Givet likes: 1 gang

Re: Hjælp til anlægs design . Solfanger -akutank-gasfyr

Indlæg af Hugok » 02 maj 2022 14:48

Tak for indsparket Sophus
Klart en god ide at lave det mere simplet .
jeg grubler lige lidt mere over hvordan og lægger et nyt diagram op

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Hjælp til anlægs design . Solfanger -akutank-gasfyr

Indlæg af svanggaard » 02 maj 2022 17:10

Se eventuelt denne tråd: viewtopic.php?f=121&t=33280

Der er næppe meget tab i dit gasfyr - så du kan overveje at forvarme alt vand til fyrets retur med en pladeveksler. Så har du kun en enkelt pumpe du skal starte, hvis du vil trække fra solvarmen. Hvis der er tab gennem gasfyrets skorsten skal du nok lave en form for bypass når fyret er slukket.


Hugok
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 01 apr 2022 23:38
Givet likes: 1 gang

Re: Hjælp til anlægs design . Solfanger -akutank-gasfyr

Indlæg af Hugok » 02 maj 2022 19:16

@ Svannggaard. Jeg har taget udgangs punkt i den tråd du henviser til :-) Min radiator-kreds er bygget op som den.
Problemet er bare at returen fra radiatorkredsen ligger langt over de 27 C jeg skal bruge i gulvet, så derfor har jeg lavet en separat kreds til gulvvarmen, som kan kobles op på radiatorkredsen/gasfyret når sol ikke varmer. Men måske jeg kan undværer veksleren på gulvarme-kredsen, hvis jeg køre den direkte i aku tanken. Men hvor højt i tanken skal jeg så sætte returen fra gulvet, det vil vel ikke være koldere end 20 C. Hvis jeg smider det i tanken som måske er 15 C, så vil jeg miste dem der . Det vil jeg ikke hvis jeg køre den over en varmeveksler eller ?

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Hjælp til anlægs design . Solfanger -akutank-gasfyr

Indlæg af svanggaard » 02 maj 2022 20:01

Fordelen ved at bruge varmeveksler, frem for at køre direkte igennem buffertanken, er at når pumpen fra solvarmebeholder er slukket, vil dit fyr ikke holde solvarmetanken varm. Du minimerer altså risikoen for tab af det møg-dyre gasopvarmede vand.

Gulvvarmetemperaturen styres normalt af en blandeshunt. En sådan shunt trækker ikke mere varme end den behøver. Den er i princippet ligeglad med om den får 27 eller 57 grader ind på fremløbssiden. Termostatventilen i blandeshunten justerer automatisk, så vandet til gulvet har nøjagtig den temperatur du har indstillet.

Hvis retur fra radiatorer er for varm, må det være fordi der er for meget flow. Vandet når simpelthen at fise gennem radiatorerne inden det er ordentligt afkølet. Måske er dine radiatorflader for små?

I princippet betyder returtemperatur fra radiatorer ikke så meget - så længe at alle rørene ligger i huset (indenfor klimaskærm). I det tilfælde vil rørtab afsættes i huset og dermed gøre gavn. Det er straks værre, hvis f.eks. rørene løber ud i en kold garage eller udhus.

I mit eget setup har jeg fyr stående i et udhus. Fremløbstemperaturen til huset er 60 grader. Retur fra huset er ca. 30 grader. Jeg har gulvvarme, radiatorer samt 110L metro VVB. Rør mellem mine bygninger er godt isoleret, så varmetabet i rør er begrænset. Derfor har jeg ikke brugt så meget krudt på at sænke returtemperaturen.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Hjælp til anlægs design . Solfanger -akutank-gasfyr

Indlæg af Hjemme teori » 02 maj 2022 21:35

Hvoe står den buffer, jeg tænker udenfor, hvis den kan blive 15 grader?
Mvh. Sophus


Besvar