Solpaneler uden gennemstrømning

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
John Friis
Stoker I
Stoker I
2
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15 apr 2022 17:36

Solpaneler uden gennemstrømning

Indlæg af John Friis »

Hej forum,
Jeg er flyttet i et hus hvor der allerede sad et par plane solfangere på taget med rør trukket til kælderen (frem/returløb markeret).
Da jeg tænkte mig at få noget varme ud af dem, har jeg tilsluttet en solvarmestation og varmtvandsbeholder.
Mit problem består i at når jeg prøver at fylde anlægget i fremløbsretningen, stiger trykket meget hurtigt. Jeg kan efterfølgende kun tappe 1,2 liter væske af. Jeg kan konstatere at der er væske i fremløbsslangen efter solvarmestation, og trykopbygningen sker selvom jeg frakobler returløbet (som er knastørt).
Har I nogle ideer til hvad der er galt.
På forhånd tak
John.

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Har takket: 15 gange
Blevet takket: 53 gange

Re: Solpaneler uden gennemstrømning

Indlæg af Flammen »

nu har jeg ikke solpaneler, men mon ikke der sidder et sikkerhedssæt oppe ved panelet med overtrykventil og kontraventil.
i så fald, så kan du ikke påfylde vand mod strømningsretningen. påfyld vand på retur side til panel
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Solpaneler uden gennemstrømning

Indlæg af BWJ »

John Friis skrev: 15 apr 2022 17:58 Hej forum,
Jeg er flyttet i et hus hvor der allerede sad et par plane solfangere på taget med rør trukket til kælderen (frem/returløb markeret).
Da jeg tænkte mig at få noget varme ud af dem, har jeg tilsluttet en solvarmestation og varmtvandsbeholder.
Mit problem består i at når jeg prøver at fylde anlægget i fremløbsretningen, stiger trykket meget hurtigt. Jeg kan efterfølgende kun tappe 1,2 liter væske af. Jeg kan konstatere at der er væske i fremløbsslangen efter solvarmestation, og trykopbygningen sker selvom jeg frakobler returløbet (som er knastørt).
Har I nogle ideer til hvad der er galt.
På forhånd tak
John.
Var det mens det var overskyet, du forsøgte ?
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
John Friis
Stoker I
Stoker I
2
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15 apr 2022 17:36

Re: Solpaneler uden gennemstrømning

Indlæg af John Friis »

Tak for jeres input.
@Flammen Det var nok mig der formulerede mig forkert, jeg fylder fra den kolde side i den retning cirkulationspumpen pumper. Men kan i øvrigt ikke se nogen retur ventil på taget (se foto).
@BWJ Ja, det var overskyet.

Installation på taget ser ud som på vedhæftede billede.
Jeg har løsnet omløberen på fremløbet ved nederste t-stykke og kan konstatere at der er tryk helt frem til solfangere (4 bar på manometer ved solvarmestation).
På returen har jeg fjernet udlufteren (skal skiftes), så der er ikke trykopbygning på retursiden.

Hvad er det jeg overser?
Kan det virkelig passe at begge solfangere er blokkeret for gennemstrøming?

Mvh John
Vedhæftede filer
tag.jpg
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Solpaneler uden gennemstrømning

Indlæg af BWJ »

John Friis skrev: 16 apr 2022 08:27 Tak for jeres input.
@Flammen Det var nok mig der formulerede mig forkert, jeg fylder fra den kolde side i den retning cirkulationspumpen pumper. Men kan i øvrigt ikke se nogen retur ventil på taget (se foto).
@BWJ Ja, det var overskyet.

Installation på taget ser ud som på vedhæftede billede.
Jeg har løsnet omløberen på fremløbet ved nederste t-stykke og kan konstatere at der er tryk helt frem til solfangere (4 bar på manometer ved solvarmestation).
På returen har jeg fjernet udlufteren (skal skiftes), så der er ikke trykopbygning på retursiden.

Hvad er det jeg overser?
Kan det virkelig passe at begge solfangere er blokkeret for gennemstrøming?

Mvh John
Det kan være at fangerne har fået lov til at koge tør, så glycol slammer alt til i fangerne så de er ødelagte. :(
Den eneste løsning er nok at skille dem ad ved tee stykker, og individuelt forsøge at trykke vand gennem dem.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

John Friis
Stoker I
Stoker I
2
Indlæg: 3
Tilmeldt: 15 apr 2022 17:36

Re: Solpaneler uden gennemstrømning

Indlæg af John Friis »

@BWJ Tak for svar.
Frygtede det var noget i den retning, det havde jeg ikke lige forudset :shock:
Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Har takket: 15 gange
Blevet takket: 53 gange

Re: Solpaneler uden gennemstrømning

Indlæg af Flammen »

tror også at @BWJ har ramt noget der.
mindes i min tid som mekanikker, at glucol ved kølelækage på motor, kunne danne en hvid/grøn hård krystalkage

Besvar