Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tilkobling af solvarme anlæg (hjælp!)

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
cp_
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 jul 2008 18:15
Mit fyr: Blackstar 10 kW
Areal: 150
Brændsel: Træpiller: LAVA
Årligt forbrug: 5
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 1 gang

Tilkobling af solvarme anlæg (hjælp!)

Indlæg af cp_ » 13 apr 2022 08:02

Hej,

Jeg overvejer at købe dette solfanger sæt:
https://www.vvs-eksperten.dk/varme-og-k ... 9sol30-300

Som jeg ønsker tilslutte mit eksisterende centralevarmeanlæg i kombination med mit pillefyr.
Se mit vedhæftede diagram.

Jeg er i tvivl om hvordan de 2 anlæg ville skulle sættes sammen, da jeg ser følgende situationer.

1) Det er mørk vinter og der er ikke noget solvarme at bidrage med, gætter på at 2vejs zoneventil vil kunne sættes til at stoppe cv cirkulation i solfanger anlægget.
2) Der produceres lidt solvarme, og pillefyr kører, her burde solvarme måske komplimentere pillefyret på retur streng og ikke fremløb? eller?
3) Det er sommer og pillefyret er slukket, vvb beholder varmes op af cv og der bruges lidt varme, cirkulation til pillefyr stoppes (kan løses med 2 kuglehaner, men måske mere elegant?)

Eller måske er det helt forkert grebet an. Afstanden mellem solvarme og piller fyr anlæg er stor (12 + 15 m) med central varme anlæg midt i mellem.
Er der for meget varmetab ved at varme VVB med cirkulation fra solvarme beholder?

Hvis nogle har input/ideer/løsninger/forslag, vil jeg være taknemmelig :-) - og må godt skæres lidt ud i pap, da jeg ikke er super stærk i alt det her :-)

Edit: Det slår mig lige at pumpen til det eksisterende anlæg er monteret bagved pillefyret, så hvis der lukkes for strengen ud til pillefyret er der ingen cirkulation på central-varmen, så det vil også skulle tænkes ind i en evt løsning.

Tak!
Vedhæftede filer
diagram.png
Venlig hilsen
CP.

viewtopic.php?t=3796
Solceller: 24 x 240 watt (5760). 2 x Delta Solivia 2.5. Hældning 46 grader, 38 grader Syd Øst.


KL15 - viewtopic.php?t=3796


cp_
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 jul 2008 18:15
Mit fyr: Blackstar 10 kW
Areal: 150
Brændsel: Træpiller: LAVA
Årligt forbrug: 5
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Tilkobling af solvarme anlæg (hjælp!)

Indlæg af cp_ » 13 apr 2022 15:38

På en eller anden måde skal jeg have en ventil på fremløb mellem solvarme og pillefyr, som tager den varmeste kilde. Kan man det med en 3-vejs ventil?
Så hvis solvarmen er varmere end fremløbet på pillefyret, så cirkuleres der fra solvarme beholderen i stedet for pillefyret, dvs en ventil der åbner for solvarme og lukker for pillefyr fremløb. Og omvendt, hvis pillefyrets fremløb er varmest.
Så vidt jeg kan se findes der 3 vejs ventiler med 1 føler. Men man skal vel enten have 2 følere, eller et signal fra f.eks. solvarme styringen + en føler?
Der er så stadig pumpe problematikken, men den kan jo nok flyttes til at sidde ved central varmen, i stedet for bag ved fyret.
Ideen er at undgå at cirkulere gennem solvarme beholderen når denne er kold, ligeledes gennem fyret når det er slukket samt de lange rør der går i begge retninger.

Noget ala det ændrede diagram?
Vedhæftede filer
diagram2.png
Venlig hilsen
CP.

viewtopic.php?t=3796
Solceller: 24 x 240 watt (5760). 2 x Delta Solivia 2.5. Hældning 46 grader, 38 grader Syd Øst.


KL15 - viewtopic.php?t=3796

cp_
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 jul 2008 18:15
Mit fyr: Blackstar 10 kW
Areal: 150
Brændsel: Træpiller: LAVA
Årligt forbrug: 5
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Tilkobling af solvarme anlæg (hjælp!)

Indlæg af cp_ » 13 apr 2022 16:41

Ok, har fundet frem til at det må være en 3-vejs zoneventil der skal kunne skifte mellem varmekilderne. Nu er problemet hvordan den skal styres. Man kan jo antage at man ved at pillefyret altid har indstillet fremløbs temperatur X (60 grader) og hvis solbeholder (top) temperatur er mere end 60 grader, så skiftes der.
Det må man kunne klare via solfanger styringen. Når jeg så slukker helt for pillefyret, kan jeg evt. manuelt sætte temperaturen længere ned.
Vil det virke, og er det måden at gøre det på? Eller er jeg helt galt på den?
Venlig hilsen
CP.

viewtopic.php?t=3796
Solceller: 24 x 240 watt (5760). 2 x Delta Solivia 2.5. Hældning 46 grader, 38 grader Syd Øst.


KL15 - viewtopic.php?t=3796

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Tilkobling af solvarme anlæg (hjælp!)

Indlæg af svanggaard » 14 apr 2022 04:52

Jeg bruger selv en motorventil fra NBE i mit fyrum (https://www.nbe.dk/wp-content/uploads/2 ... til-DK.pdf).

Jeg har dog en lidt anden fremgangsmåde. Jeg har ikke solvarme (endnu), men har en brændekedel med akkutank ved siden af pillefyret.

Jeg styrer ud fra temperaturdifferencer. Hvis akkutanken er varmere end returvandet fra huset, bruger jeg akkutanken til at forvarme returvandet til mit pillefyr (med en varmeveksler). På den måde får jeg nytte af akkutanken, selvom temperaturen er nede på f.eks. 40 grader. Pillefyret "booster" så temperaturen op til de 60 grader jeg ønsker. Hvis temperaturen i akkutanken er høj, slukker pillefyret.

Når pillefyret er slukket, fungerer det desværre lidt som en radiator. Hvis fyret bliver holdt varmt af returvandet, vil fyret give anledning til en del tab. Det er her motorventilen kommer ind i billedet. Jeg bruger den til at lave bypass omkring pillefyret. Motorventilens stilling skifter simpelthen når fyret starter. Her er en lidt forenklet skitse (RTB er pillefyr):
pillefyr bypass.png
Du har i princippet 2 muligheder med solvarmen på solfattige dage:
Nogle få liter meget varmt vand, eller en ordentlig balje lunkent vand. Her kan du så tænke over hvordan du bedst udnytter det i din installation.

cp_
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 jul 2008 18:15
Mit fyr: Blackstar 10 kW
Areal: 150
Brændsel: Træpiller: LAVA
Årligt forbrug: 5
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Tilkobling af solvarme anlæg (hjælp!)

Indlæg af cp_ » 14 apr 2022 06:54

Tak for svaret @svanggaard ! Jeg vender nok tilbage når jeg har fået tykket lidt på det :-)
Venlig hilsen
CP.

viewtopic.php?t=3796
Solceller: 24 x 240 watt (5760). 2 x Delta Solivia 2.5. Hældning 46 grader, 38 grader Syd Øst.


KL15 - viewtopic.php?t=3796


cp_
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 jul 2008 18:15
Mit fyr: Blackstar 10 kW
Areal: 150
Brændsel: Træpiller: LAVA
Årligt forbrug: 5
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Tilkobling af solvarme anlæg (hjælp!)

Indlæg af cp_ » 15 apr 2022 19:42

Så har jeg tænkt så det knagede ;)

Jeg er nået frem til nedenstående diagram. Det er blevet en del mere kompliceret end oprindeligt tænkt, men kan ikke umiddelbart se andre løsninger med de tanker jeg har.
Det involvere 3 stk. 2 vejs zoneventiler og 1 stk. 3 vejs zoneventil. Det skulle så være fuldautomatiseret drift, mest muligt optimalt.

Hvis der er nogle der gider at tage et kig og give lidt feedback, vil det virke? er der en situation jeg har overset? eller kan det gøres smartere?
- så bliver jeg glad, lad mig endelig høre :-)

TAK!

T2 = Temperatur føler, solfanger beholder TOP.
T5 = Temperatur føler, centrale varme fremløb


1) 2 vejs zoneventil lukker fremløb fra solfanger beholder hvis mindre end f.eks. 25 grader. Kan programmeres i solfanger styring.
For at undgå opvarmning af solvarmebeholder fra pillefyr, hvis lav temperatur.

2) 3 vejs zoneventil med ekstern styring (f.eks. https://www.aliexpress.com/item/32839809133.html)
Solbeholder sættes til at cirkulere på centralvarme fremløb hvis solfanger beholder TOP (T2) er varmere end CV fremløb.
Dette vil typisk ske hvis pillefyr er slukket.
Ellers sættes cirkulation til central varme retur (afhængig af programmeret temperatur i pkt. 1.) Her vil lave temperatur kunne spare pillefyret for lidt opvarmning

3) Combi vand varmer (centralvarme og EL), lukker for 2 vejs zoneventil, hvis styring registrer fremløbs temperatur mindre end f.eks. 55 grader.
Dette styres af VVB, med en lille modifikation.

4) 2 vejs zoneventil, der lukker for pillefyrets (BlackStar) fremløb, hvis fyret slukkes (kan klares vha. Blackstar styring).
Dette er for at der ikke cirkuleres gennem fyret og de lange (15 meter) slanger, når fyret er slukket (sommerdrift).

Derudover styrer solfanger styringen pumpen til dens kreds, således at solfanger (T1) skal op på en given temperatur før der cirkuleres.

Iøvrigt, går jeg ud fra det bedst at cirkulere fra selve "brugsvands" delen på solfanger beholderen til central varmen, frem for top spiralen, er det korrekt?
Vedhæftede filer
diagram6.png
Venlig hilsen
CP.

viewtopic.php?t=3796
Solceller: 24 x 240 watt (5760). 2 x Delta Solivia 2.5. Hældning 46 grader, 38 grader Syd Øst.


KL15 - viewtopic.php?t=3796

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Tilkobling af solvarme anlæg (hjælp!)

Indlæg af svanggaard » 15 apr 2022 23:31

Umiddelbart er diagram alt for kompliceret. Det vil formodentligt virke, men vil vil indeholde mange stumper som kan gå i stykker. Jeg har et forslag:
Skitse solvarme m fyr (1).png
Du sætter en enkelt varmeveksler ind på returstrengen til fyret. Efter veksleren sætter du en 3-vejsventil. Ventilen bypass'er fyret når det er slukket. Dvs. den styres alene efter om fyret er startet eller ej. Fyret kan du styre efter temperaturen "T3".

På solvarmesiden sætter du en pumpe. Pumpen kan starte hvis solvarmebeholderen bliver for varm, hvis du skal bruge varmt vand i VVB eller hvis T1>T2.

Ud over veksleren får du brug for en trykekspansionbeholder ifbm solvarmebeholderen, men den koster ikke alverden. Du bør nok også sætte en FJVR el. lign ventil på solvarmekredsløbet, så vandet ikke suser for hurtigt igennem veksleren.

Når du starter pumpen fra solvarmen, afsætter du varme via veksleren. Hvis der er varmt vand nok, behøver fyret ikke starte. Hvis solvarmen er begrænset, kan du måske stadig hæve temperaturen på returløbet til fyret en smule - så der skal bruges knap så mange træpiller.

Når du slukker for pumpen i solvarmekredsen, gør veksleren ingen skade. Den køler ikke returvandet yderligere.

Jeg vil anbefale at du får tænkt nogle timere ind i systemet. F.eks. kan du vente med at hente varme fra solfangerbeholderen ind til du venter et forbrug. Mit eget system holder stille 00:00->04:00 samt hverdage 06:00->12:00. Indstillinger sikrer at alt er varmt når vi står op og når vi kommer hjem fra arbejde. Der laves selvf. undtagelser fra planen i den koldeste tid samt ferier og helligdage.

Jeg skal understrege, at jeg er "perlegrus-vvs'er". Jeg har ikke nogen forudsætninger for netop dette forslag - ud over at jeg har lavet et sammenligneligt system hos mig selv, som virker over al forventning.

cp_
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 97
Tilmeldt: 06 jul 2008 18:15
Mit fyr: Blackstar 10 kW
Areal: 150
Brændsel: Træpiller: LAVA
Årligt forbrug: 5
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 1 gang

Re: Tilkobling af solvarme anlæg (hjælp!)

Indlæg af cp_ » 16 apr 2022 08:21

Perfekt! Tak for svar (igen!) @svanggaard . Det kan jeg godt se fidusen i, det bliver mere overskueligt med 2 lukkede kredse med en (plade)veksler i mellem.
Venlig hilsen
CP.

viewtopic.php?t=3796
Solceller: 24 x 240 watt (5760). 2 x Delta Solivia 2.5. Hældning 46 grader, 38 grader Syd Øst.


KL15 - viewtopic.php?t=3796


Besvar