Selvcirkulation

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Selvcirkulation

Indlæg af svanggaard »

@pelle har ret når han mener der bliver talt alt for lidt om solvarme herinde.

Jeg lægger gerne ud med et par spørgsmål om selvcirkulation....


Først et par spørgsmål vedr. vacuumrør:
Hvis man vælger vacuumrør, vil manifolden som udgangspunkt sidde i watter. Vil selvcirkulationen gå i gang (og være tilstrækkelig) hvis der er stigning på det rør der sidder på afgangssiden?

Hvis man monterer paneler af f.eks. 2 eller 3 x 30 rør... Skal der så være et stigende afgangsrør for hvert panel eller kan man godt nøjes med et enkelt afgangsrør?

Dernæst til plansolfanger:
Helt generelt - skal en plansolfanger helst monteres på højkant (portrait) eller kan selvcirkulation godt fungere hvis den monteres liggende (landscape)?

Hvis selvcirkulation skal benyttes - må plansolfangeren være konstrueret med rør i serpentin-mønster (side-til-side, stigende), eller skal man finde en fanger med gittermønster (lodrette rør fra bund til top)?

Om dimensionering:
Kan der siges noget om rørtykkelse/stigninger. Jeg hører mest at man skal bruge 1" eller 1,5" rør. Men det kommer vel an på effekten? Kan retur være tyndere end frem? Skal stigningen være jævn, eller er det vigtigere der er stejl stigning i nærheden af varmekilden, end varmeaftageren? Nogen tommelfinderregler om højdeforskelle?

Cirkulationspumpe eller ej:
Driftsomkostningerne til en sparepumpe er så minimale, at det ikke betyder noget om der er pumpe eller ej. Jeg kan dog godt lide ideen om den naturlige indbyggede flow-regulering ved selvcirkulation. Flow'et bliver nøjagtigt så stort som det er nødvendigt. Men er tiden løbet fra selvcirkulation? Giver det mening at bruge selvcirkulation i 2022.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Selvcirkulation

Indlæg af pelle »

De bedste solfangersystemer er dem med selvc. hvis det er lavet rigtigt. Bruger ingen strøm, der spares en del komponenter og man skal ikke bekymre sig om kogning ved strømsvigt. Problemet ligger nok i vvbh. Det skal helst være kappebeholder, lodretstående, men sådan en er brand dyr hvis man skal op i flere hundrede liter. Man ønsker heller ikke der bliver vekslet direkte fra solvarmen over til det varme brugs vand. Så, der skal 2 spiraler til i en vvbh. og dermed skal der pumpe på. Derfor der ikke sælges flere af de selvc. anlæg, tror jeg. Man, skal jo også have de fysiske forhold til det. varmtvandsbeholderen skal jo placeres højt.

Til dit sp.mål. Jeg er ingen ekspert, men svarer så godt jeg kan og om hvad jeg nu har set, oplevet og har en rimelig god fornemmelse af.

Det må ikke være i watter. Det skal stige. Gerne så meget som muligt. Men, lidt er fint. Da vi byggede selvc. solvarme på friland fandt vi frem til at afgangs røret fra solfangeren gerne måtte gå op lodret eller stige meget da det ligesom virkede som "starter" for solvarmeanlægget. Der gik det 50 cm lodret op. Deroppe brugte vi en 22 mm gulvvarmeslange og den var lang. Man siger altid,kortest mulig fremløb om returen er lang gør knap så meget.
Det ville ikke være dårligt om du lod fangerne trappe sådan forskudt, som du er inde på. Men, det behøves ikke. Der var det nok bedre at ligge et langt rør over fangerne som en manifold til alle fangerne.
Ved plane fangere er det bedst at undgå den type du kalder serpentin mønster. Modstanden er for stor. Der skal du have manifol modellen. Og der er frit slav, dem kan du ligge ned eller rejse op. Der må bare aldrig være nogen sted det dykker ned og går op. Så, stopper selvc eller det går slet ikke i gang. Hvis du bruger noget i retning af 1 tommer rør skal det nok cykle derud af med selvc, Det vil virke.
Er du ferm med en svejser og har en gl. olietank hvor du kan svejse en radiator ind ved bunden vil det være glimrende til selvc. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Selvcirkulation

Indlæg af pelle »

Jeg fandt lidt billeder på pceren. Om emnet De to øverste er projekter jeg var med i på friland. 3 nederste er noget jeg ærlig og redelig har stjålet fra en bog jeg lånte på biblioteket. Det er fra firserne og dengang gjorde man en del i selvc. anlæg.
186.JPG
200.JPG
229.JPG
230.JPG
233.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Selvcirkulation

Indlæg af svanggaard »

Jeg har kigget efter kappebeholdere. Det er rigtigt at de er ret dyre.

Men jeg har gået og tænkt på et alternativ. Jeg har i forvejen en 800L buffertank til brændekedlen. Min tanke er at sætte en poolveksler på siden af den eksisterende akkutank. Evt. to vekslere i serie:
image_1_90870.jpg
Flere billeder her: https://www.vidaxl.dk/e/pool-varmeveksl ... 18264.html

Veksleren skal stå på højkant. Så vidt jeg kan gennemskue er flowmodstanden minimal i begge vekslerkredsløb.

En hurtig skitse
Unavngivet tegning (1).png
Tror du det kunne fungere?
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Selvcirkulation

Indlæg af pelle »

Jo. Det er egentlig en god måde men fangerne skal længere ned. toppen af fangerne helst under beholderbund.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Selvcirkulation

Indlæg af svanggaard »

Det er desværre ikke muligt for mig at få fangerne længere ned. Tanken står i samme niveau som bunden af solfangere.

Men jeg kan se at man godt kan ha' tank og fangere i samme niveau når jeg kigger på dine bog-udklip (næst sidste side). Her angives i øvrigt 10 cm stigning på fremløb.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Selvcirkulation

Indlæg af pelle »

Du kan jo også sætte retur halv nede på tanken så solvarmen arbejder med den øverste halvdel. Jeg er lige ved at tro en er nok af de vekslere. Der står 75 kwh. Så, den er jo stor.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Selvcirkulation

Indlæg af svanggaard »

Ja, jeg er ikke i tvivl om at veksleren kan følge med. Jeg regner med ca. 5m2 solfangerflade i første omgang.

Jeg overvejer også helt at skippe veksleren og køre centralvarmevandet direkte i fangerne. Så sparer jeg både veksler og ekspansionsbeholder.

Det giver self. udfordringer med frostsikring. Men jeg kunne jo vælge at tømme solfangerne i Oktober og fylde vand på igen i April. Ydelsen Nov-februar er nok til at overse alligevel.

Alternativt kan jeg gå en anden vej (med pumpe og veksler):

En kold vinterdag kan jeg måske kun hæve temperaturen i solfangeren med 5-10 grader uanset hvor lavt flow'et er. Jeg kunne vælge at udnytte selv den mindste temperaturforskel. Dvs. start cirkulationspumpe hvis temperatur i fangertop > fanger bund. Det vil give et lille varmetilskud som jeg ikke kan bruge direkte. Men alt andet lige, kan jeg spare lidt brænde. Temperaturen i min akkutank (bund) kommer aldrig under 30 grader.

Så spørgsmålet er hvad der bedst kan betale sig. Nogle få liter varmt vand eller mange liter lunkent vand. Umiddelbart vil solfangerpanelerne kunne udnyttes mere effektivt hvis fremløbstemperaturen må være lav.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Selvcirkulation

Indlæg af pelle »

Ja endnu koldere endnu højere effektivitet. Det kommer helt an på dig. Vil du slippe for at fyre i sommertiden skal du jo have noget der er varmere end lunken til bad. Men, omvendt har du varmebehov til gulve Skal du jo nok fyre og så vil fangerne jo give det de giver. Hæver du temp med blot en grad giver det 1.163 watt. pr liter vand
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Selvcirkulation

Indlæg af pelle »

Jeg tog lidt billeder fra friland. Det er nok 13-14 år siden. . Meget sjovt at se hvad de fandt på. Har man et vindue for meget mod syd, så mal en radiator sort og få varmt bad via selvc.. tænker vandet blev rustrød med tiden. :)
Han havde også lavet noget hjemmelavet strømforsyning af bildele. Billedet taler jo næsten for sig selv. Så ladede det et batteri op så han han havde strøm det meste af tiden til at trække led pærer og andet. :)
212.JPG
210.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Besvar