Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Selvcirkulation

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Selvcirkulation

Indlæg af svanggaard » 11 apr 2022 12:28

Jeg tvivler på at jeg slipper helt for at fyre. Jeg vil tro at der er mange dage hen over sommeren med ekstra forbrug og/eller lav produktion. De dage vil jeg skulle fyre uanset. I det lys giver det mening at satse benhårdt på Watt/m2 frem for høj temperatur i tankens top.

Men det er ikke utænkeligt, at virkemåden vil kunne ændres med en sommer/vinter-indstilling (mekanisk eller styringsmæssigt).

I den forbindelse - tror du vand vil kunne selvcirkulere igennem en slukket cirkulationspumpe?

Og hvad tænker du om centralvarmevand i solfangerne (frem for veksler, glycol osv.)?

Jeg tænker der er 3 måder at frostsikre på:
1) Solvarmekredsløb med frostvæske
2) Tømmeanlæg uden vand når frost er en risiko (nov-april)
3) Pumpe en smule varmt vand igennem fanger når temperaturen er lav.

Ad 3) Tænker at starte cirkulationspumpe et par minutter et par gange i timen når temperaturen er under f.eks. 5 grader. Hvis solfangerne er godt isoleret må varmetabet være minimalt.

Mht. at skulle fyre på gråvejrsdage... Jeg har også pillefyr som starter automatisk. Returvandet til pillefyret forvarmes med vand fra akkutank hvis det giver mening. Så jeg kan reelt slippe for at fyre manuelt - det er mere et spørgsmål om hvor nærig jeg er med træpillerne.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Selvcirkulation

Indlæg af pelle » 12 apr 2022 01:04

Jeg ved ikke det med cirkulations pumpen. Men, jeg tror der er meget plads i pumpehuset. Det skovl hjul er ikke ret stor. Når bare det er en kort indsnævring betyder det ikke så meget for modstanden. Jeg syntes det må være træls at skulle tømme fangerne for vand. Jeg har ikke rigtig hørt om det med centralvarmevand i fangerne. Men, hvorfor ikke. Vand i sig selv leder bedre end glykolholdig vand. Og det er jo ikke vandværks vand hvor der kan komme ilt og kalk i fangerne. Du sparer jo også veksleren. Jeg syntes ikke rigtig der er så mange dage længere med frost. Frost om natten er også tit lig med sol om dagen. Som frostsikring ville det jo være snildt om du kunne føre en streng ind fra centralvarmepumpen og sætte en fremløbsventil med termostat med løs føler og så placere føler så den mærker tagets kulde og drej håndtaget om på snefnug. Så, åbner den når det bliver koldt. Er rør og fanger ( Går ud fra det er rørsolfangere der er tale om) manifold godt isoleret er det begrænset hvor meget ekstra pind det tager i kedlen. Det giver fangerne jo mange gange tilbage. Jeg ville nok bruge gulvvarmeslange 22 mm til frem og retur fra anlægget. Det er glat og der er ikke meget modstand. Jeg ved ikke om du køre trykløs med åben eks. Men, ellers kan det jo godt holde til trykket.

Selv på gråvejrsdage giver fangerne en del. Det er lige så meget hvis det er meget lyst. Der kan mine plane fangere godt rende hjem med 50 grader når pumpen kører på max.
Jeg har ingen kendskab til rørsolfangere og selvc. bortset fra de stativ modeller der står på plænen med en vandret liggende beholder hvor rørene går direkte op i. Men, det kan jo kun komme an på en prøve. Der kan jo nemt laves styring og pumpe dertil, hvis man lige tager højde for det når man skruer installationen sammen. Men, det er bare at prøve det. Held og lykke med det :) :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Selvcirkulation

Indlæg af triumph » 12 apr 2022 04:04


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Selvcirkulation

Indlæg af triumph » 12 apr 2022 11:18


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Selvcirkulation

Indlæg af svanggaard » 12 apr 2022 20:06

Historien er, at jeg har udset mig en sydvendt gavl på en staldbygning. Afstanden til akutanken er mindre end 3m.

Min tanke er at montere fangerne under eksisterende staldvinduer. Det giver mig ca. 130cm i højden og 5,75m i bredden. Der er med andre ord plads til 2 stk. plansolfangere (landscape/liggende) monteret på væggen med 90 graders hældning fra vandret.

Jeg overvejer at montere de 2 fangere i en tophængt ramme, samt lave tilslutning med kedelslanger. Tanken er, at jeg forholdvist enkelt kan justere solfangernes vinkel mod solen, ved at vippe bunden ud/op. Jeg vil tro ydelsen kan optimeres hvis vinklen justeres et par gange hen over året (45 grader hældning sommer, 90 grader hældning efterår/vinter).

Mht. veksler/frostvæske kontra kedelvand/tømning er det rigtigt, at det er bøvlet at tømme anlægget. Men en hurtig stykliste:

Varmeveksler, alternativt kappebeholder
Ekspansionsbeholder
Pumpe til påfyldning
Manometer
Overtryksventil (hvis lukket ekspansion)
Op til 2 cirkulationspumper (med styring) afhængigt af veksler.

Men prisen for stumperne in mente kan jeg godt overkomme at tømme anlægget en gang årligt. Alternativt pumpe en smule vand igennem et par gange i timen når frosten bider.

Hvis hanerne sættes rigtigt, vil solfangerkredsen indeholde mindre end 10 liter vand. Vi har ikke de store udfordringer med kalk i mit pastorat, men der er blæst meget ilt i vandet. Omvendt snakker vi om 10 liter vand på et anlæg som samlet indeholder 850 - 900 liter ... jeg tror ikke det giver de store korrosionsproblemer.


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Selvcirkulation

Indlæg af svanggaard » 12 apr 2022 21:31

Opdateret skitse:
Solfangerskitse v2 (1).png
Min akkutank er pakket godt ind - så målene er omtrentlige.

I princippet er circulationspumpen overflødig. Men tænker den kan bruges når buffertankens top er så varm at selvcirkulationen går i stå.

Pumpen vil også kunne bruges til frostsikring, som nævnt tidligere.

Akkutanken har tilslutning i 3 højder (50, 100 og 150cm). Solfangertop kommer desværre over den midterste studs. Jeg overvejer at lade en 3-vejs motorventil vælge midterste studs hvis cirkulationspumpen kører.

Multical er en energimåler. Den er i princippet overflødig, men det vil være rart at kunne følge den omtrentlige produktion.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Selvcirkulation

Indlæg af pelle » 13 apr 2022 01:16

Det kalk og ilt jeg omtaler er hvis det er vand fra vandværket der går igennem fangerne. Som jeg skrev er det jo ingen problem hvis det er centralvarmevand.
Det du skal gøre er at finde en brugt 100 kappebeholder. Sådan en kan du nemt finde brugt. top og bund går ind på top at akku og bund det stykke nede du nu ønsker. Kappen forbinder du til fangerne med 1 tommer jern rør. Ikke galv. men sort rør. og så hælder du glykol og vand på. 1:3 Så passer solvarmeanlægget sig selv. Du skal have en aftapningshane på det laveste sted ved fangerne og der skal være en klapkontra ventil på returen. Du skal ikke sætte den pumpe på. Det er spildt. Glem alt om 90 grader fra vandret. Nov.dec.jan. giver solvarmen alligevel ikke noget af betydning. Det er heller ikke de koldeste mdr. Lav et beslag til 2 indstillinger.40 graders hældning fra vandret i sommertiden.Når du kommer til fyringssæsonen så vip fangerne til 60-55 grader fra vandret. Der fanger hældningen fint Sep. okt ,feb,marts,aprils solvarme.
Ved ikke om du har græs udenfor bygningen. Så kan du jo sænke fangerne længere ned ved at grave en grøft. Men, ellers så prøv at gå om i diagrammer her på forum. Der har solvarme pioneren Ernst Drastrup lagt en masse gode diagrammer ind.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar