Opvarming af pool

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Mads-process
Stoker I
Stoker I
2
Indlæg: 1
Tilmeldt: 07 apr 2022 18:08

Opvarming af pool

Indlæg af Mads-process »

Jeg er ved at etablere en nedgravet isoleret pool på 14m3, jeg tænker at sætte solpanener på taget til at varme op med. Tænker at lave en delstrøm fra hovedpumpen igennem en veksler, og så panelerne på den.
Andre med sådan en opbygning?
Hvor stort et anlæg skal jeg ha, samt størelse på veksler?
Hvis jeg nu ønsker 35grader i poolen, hvordan skal man så trimme anlægget?

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Opvarming af pool

Indlæg af svanggaard »

Der skal ikke bruges veksler. Solfangerarealet skal være ca. det halve af pool'ens overflade.

Du skal blot lede en delmængde af vandet (efter filterpumpen) genem solfangeren. Der er en fin principskitse her: https://www.paramountpools.co.uk/swimmi ... ar-panels/ Hvis temperaturen bliver for høj lukker man simpelthen for vandstrømmen gennem solfangerne.

35 Grader kommer til at give dig problemer med bakterievækst. Jeg tror du skal køre med noget lavere temperatur. Jeg kører selv med 28 grader på indendørs pool i sommerhuset.

Det er vigtigt at du får isoleret pool-siderne godt og at du får lagt dug over når pool står ubenyttet hen. Ellers får du alt for højt varmetab.
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Opvarming af pool

Indlæg af BWJ »

Kan der være bakterier i klorvand ???
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Opvarming af pool

Indlæg af svanggaard »

BWJ skrev: 07 apr 2022 19:46 Kan der være bakterier i klorvand ???
I den grad! Det er derfor man løbende justerer klormængden og PH-værdi. Beskidte badende og høj temperatur giver gode betingelser for bakterie- og algevækst.

Mao. varmere poolvand kræver mere klor. Det er lettere at styre vandkvaliteten når temperaturen er lavere.
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: Opvarming af pool

Indlæg af BWJ »

svanggaard skrev: 07 apr 2022 20:13 I den grad! Det er derfor man løbende justerer klormængden og PH-værdi. Beskidte badende og høj temperatur giver gode betingelser for bakterie- og algevækst.

Mao. varmere poolvand kræver mere klor. Det er lettere at styre vandkvaliteten når temperaturen er lavere.
Meeen, når ovenstående klormængden og PH-værdi er på plads, er det vel ikke muligt.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Opvarming af pool

Indlæg af svanggaard »

Nej det er rigtigt. Hvis kemien er i orden burde der ikke være problemer med alger/bakterier. Og det skal nævnes, at man kan få automatiske doseringsanlæg som justerer kemien løbende.

Det ændrer dog ikke ved, at der skal bruges mere kemi ved høje vandtemperaturer. Nu fremgår det jo ikke eksplicit, men jeg antager, at der er tale om udendørs pool. Det medfører højere risiko for "forurening" fra f.eks. blade der blæser rundt, fugle(lort) osv. Alt andet lige skal der bruges meget klor til en varm udendørs pool.

De fleste badende vil foretrække så lavt klorindhold som muligt.

Hvis der er for lidt klor i en pool kan vandet gå fra krystalklart vand til grøn algesuppe på under 2 døgn - også selvom filterpumpen kører 24/7. Har selv prøvet det for et par år siden. Heldigvis kan en chock-behandling med klor løse problemet på et døgns tid.
Brugeravatar
Rakjaer
Stoker VI
Stoker VI
6
Indlæg: 223
Tilmeldt: 06 jul 2017 10:25
Mit fyr: RTB 50kW + Atmos DC75SE
Areal: 800m2/ 4 boligenhed
Brændsel: Håndbrænde + Piller
Fremviser gerne i postnummer: 3310
Årligt forbrug: 95.000kW
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 11 gange

Re: Opvarming af pool

Indlæg af Rakjaer »

Jeg går selv og tænker på at bruge centralvarmens overskydende solvarmeproduktion til at opvarme en pool (gennem en varmeveksler), jeg kan dog ikke lige gennemskue den smarteste styring af dette - er der nogle som har et godt foreslog?
RTB 50kW + Atmos 75SE + 50m2 solfangeranlæg + 5000l akkumulering + 12kW solceller + 20kWh batteri
https://stokercloud.dk/v3/#/rakjaer/main-page
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Opvarming af pool

Indlæg af svanggaard »

Mange solvarmestyringer har et relæ indbygget, som aktiveres når temperaturen kommer over en forudbestemt værdi. Relæet kan du bruge til at styre en 3-vejs ventil. Dvs. når temperaturen kommer over et bestemt setpunkt, ledes solvarmevandet til f.eks. gulvvarme, eller i dit tilfælde gennem pool-veksleren.

Er det sådan noget du er ude efter? ellers må du lige beskrive projektet lidt nærmere.

Besvar