Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ernst Drastrups solvarme diagrammer?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Ernst Drastrups solvarme diagrammer?

Indlæg af Bri_Jac » 08 feb 2021 17:21

Jeg har for nogle år siden købt bogen, men den er pakket godt ned i vores flyttekasser, så jeg kan ikke lige finde den, jeg synes at huske at der var oploadet solvarmediagrammer herinde? men jeg kan ikke finde dem, nogen som ved hvor de gemmer sig?

Alternativt så en konstruktivt forslag ønskes, da jeg vil have luft/vand VP, som skal opvarme en buffer beholder, (måske mellem 500-1000liter), og jeg vil koble en solfanger ind over, og jeg husker Ernst forslog noget med at kunne benytte en kappebeholder som sidder "parallelt" over buffer beholderen?, da varmen fra kappebeholderen til "fordele" sig korrekt i bufferbeholderen? nogen som husker den opbygning, og er der nogen som har lavet dette? ja jeg vil jeg gerne have erfaring inden jeg opbygger et anlæg til et nyt hus

Jeg har ikke fundet så meget, men denne her:
https://www.stokerpro.dk/viewtopic.php? ... er#p279872

Hvor stor en kappebeholder skal jeg lede efter? og skal kappebeholderen stå oprejst som på Ernsts billede i ovenstående billede?


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Ernst Drastrups solvarme diagrammer?

Indlæg af pelle » 09 feb 2021 01:34

Der er en masse diagrammer fra Ernst omme under stoker diverse. Og så tryk på diagrammer.
https://www.stokerpro.dk/viewforum.php?f=182

Ja for søren "vip" en kappebeholder op på højkant . Så får du en fin lagdeling :-) Som fod/sokkel til min kappebeholder brugte jeg bare en fælg fra en opel kadett. Jeg mener det er 0.20 m2 overflade til at overføre varmen fra fra 5 m2 plane solfangere når vi taler om jern. ved kobber er det jo noget mindre. .En 100 liters kappebeh. har vel tæt på 1 m2 overflade. Skal du bruge en kappebeholder som solvarmeveksler med selvc. til en buffer. Skal bunden af kappen flugte med bunden af buffer. bufferbund til bund af kappen og fra top af kappen til top af buffer. Men, hvis jeg var dig ville jeg jo nok bare benytte en pladeveksler og en ekstra pumpe.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Ernst Drastrups solvarme diagrammer?

Indlæg af Bri_Jac » 09 feb 2021 14:17

1)
Top af kappe beholder skal være ca i midten af buffer?, ellers vil "lunkent" solvarme vand jo ikke cirkulere ind i buffer beholderen?
jeg har lavet en skitse, så hvis solvarmevandet er mere end 30 så vil det lige flyde ind og lagdele sig
Screenshot from 2021-02-09 14-22-35.png
2) God ide med en pladevekslser og en ekstra pumpe, det sparer jo masser af plads, det ender nok med at være den bedste løsning ;-)

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Ernst Drastrups solvarme diagrammer?

Indlæg af pelle » 10 feb 2021 01:31

Ja du har ret. Den skal ikke kobles på toppen. :great:
Jeg har sådan en lodretstående kappebeholder som varmtvands beholder. Den står ovenpå buffertanken. Der kører en 1 tommer rør fra top af buffer op til top af kappen. Fra bund af kappen går der et rør et stykke ned på buffer,også i et tommer. Så kappebeholderen for varmen via selvcirkulation. Der går bare en 15 meter lang 15 mm pex ind til tappestederne til beboelsen. Vi, kan ikke tømme den 100 liters kappebeholder for varmt vand, så hurtigt kommer der varme derop. Det virker rigtig fint.
Jeg tænker også, hvis jeg skulle lave en akkutank til lagdelt solvarme . Så ville jeg få fat i en pumpe og en pladeveksler. Lave 3 indløb i akkutanken hvor den øverste indtag skulle der være en AVTA ventil og på de 2 andre indløb skulle der være et par AVTB ventiler indstillet på forskellige værdier. Alle med kapillar følere der blot skulle tapes fast ned ved veksleren. Helt ved bunden af akkutanken skulle der så være en fremløb til veksleren. Det vil kunne laves billigt hvis man lige kunne rende over sådan nogle ventiler som brugte og det ville virke perfekt. Ved produkt handleren må man nok kunne finde de ventiler plus en APV veksler. Ellers har jeg nogle liggende. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar