Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Trombe wall. Skal skal ikke

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Trombe wall. Skal skal ikke

Indlæg af pelle » 05 jan 2021 18:34

Jeg har en sydvendt gavl herhjemme. Den er træls. Den er utæt og suger fugt. Og jeg gider ikke rigtig at gøre noget ved problemet. Jeg hader at fuge og lukke af med dispencer. Jeg har fået en ide. Lukke hele gavlen af med polycarbonat kanalplader, således der dannes en afstand ind til muren der så enten skal males sort eller beklædes med aluminium der males sort. I bunden nede ved gulvet ind til stuen skal der være en åbning og i toppen ind mod loftrummet skal der være en åbning. Så, når væggen varmes op af solen suges der luft fra gulvet der afleveres højere oppe varmere end det luft der kom ud fra stuegulvet. Alt skal selvfølgelig styres af en termostat der åbner for en blæser og og åbner for de 2 lemme. Når solen er gået ned og varmen er hevet af muren. Den opvarmes jo i løbet af dagen skal blæseren lukkes sammen med de 2 lemme. Sådan nogen tanker kan jeg godt lide at gå og rumstere med inden i mellem ørene. Er også ved at have fundet ud af noget der kan laves pænt og til en overskuelig pris. Jeg har nogle gamle elektriske åbnere fra nogle velux vinduer der fint kan bruges til de lemme. Det er da en fin måde at få en tør gavl på der samtidig giver varm luft. Mange problemer ville være løst. Mangler dog at fremlægge ideen for konen. Ikke sikker hun syntes det er en god ide. icon_cheesygrin.gif
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Besvar