Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmt vand med solvarme og overskud fra solceller

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
burningice
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 06 jul 2020 19:34
Givet likes: 1 gang

Varmt vand med solvarme og overskud fra solceller

Indlæg af burningice » 06 jul 2020 19:37

Jeg skriver for at få input om gøre mit eksisterende setup mere effektivt. Jeg har her vedhæftet en tegning over et anlæg en tidligere VVS'er har lavet i sit hus vi har for nyligt har købt. Oliefyret er primært til at styre natsænkning m.m. men har en brænder der kan starte og varme vandet op.

Billede

Da vi netop har fået sat et solcelleanlæg op har vi en del overproduktion af strøm i dagtimerne vi gerne vil udnytte til at producere varmt vand i anlægget så vi ikke behøves at fyre op i ATMOS kedlen henover sommeren. Om et års tid har vi også projekteret med varmepumpe som skal erstatte både ATMOS, oliefyret og den store akkumuleringstank og til sidst har vi også solvarmeanlæg vi gerne vil have prøvet at koble på. Så mens det hele ikke skal ske på en gang så skal vi også have det i tankerne så vi ikke pludselig ender i en blindgyde.

Prioriteterne er
1. Producere varmt vand med en elpatron
2. Koble solvarme på
3. Skifte fossil brændsel ud med varmepumpe

Hvad jeg selv har kunne researche mig frem til er at vi kan erstatte den nuværende 300l tank med en solvarmebeholder med 2 spiraler samt elpatron, hvor at 3000l tanken kobles på som den ene kreds, for om et års tid at skiftes ud med jordvarme anlægget, mens at den anden kreds er til den kommende solvarme. Elpatronen kan vi, indtil vi får sat noget automatik til, selv tænde og slukke for i forhold til produktionen på solcellerne.


383CI
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Varmt vand med solvarme og overskud fra solceller

Indlæg af 383CI » 08 jul 2020 07:25

Med en virkningsgrad på maks 15 er det helt tåbeligt at lave varmt vand med solstrøm. Helt sort. Sol rør har en virkningsgrad på omkring 40 og kostet ikke nært det samme i anskaffelse så det er meget bedre.

burningice
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 06 jul 2020 19:34
Givet likes: 1 gang

Re: Varmt vand med solvarme og overskud fra solceller

Indlæg af burningice » 08 jul 2020 09:18

Ikke mere tåbeligt end at smide overskydende strøm væk til 20 øre per KW eller mindre. Det er hvad det er - lige nu har jeg overskud af strøm og ikke noget fungerende solvarmeanlæg.

383CI
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Varmt vand med solvarme og overskud fra solceller

Indlæg af 383CI » 08 jul 2020 19:23

burningice skrev:
08 jul 2020 09:18
Ikke mere tåbeligt end at smide overskydende strøm væk til 20 øre per KW eller mindre. Det er hvad det er - lige nu har jeg overskud af strøm og ikke noget fungerende solvarmeanlæg.
Fair nok. Det er din vurdering og sikkert afhængig af hvilken gruppe du er afregnet sol i. I den gamle Grp. 6 er, selvom den er forringet vildt, stadigt rigtigt dumt. Jeg får 60 øre for strømmen i overskud og betaler ikke afgifter af det jeg importerer så længe det er under mit salg. Slut afregningen kommer jo så bare en gang om året. Den rene strøm afregnes netop til den lave pris du omtaler.

Noget andet er jo så at uden fuldstændig styring på det er det jo ikke mange gange du skal glemme at slukke for varmelegmet for det går helt galt. Og/eller er det tænkt ind i billedet om det er en fase eller summerings måler du har?
Det gør også en forskel, så det er, igen i min vurdering, en dødssejler.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Varmt vand med solvarme og overskud fra solceller

Indlæg af pelle » 09 jul 2020 08:21

Jeg ville nok heller ikke satse på en elpatron. Der får du en kwh varme for en kwh strøm. Syntes da det kunne være meget mere spændende, både med at få solfangere til ført. (De har en langt højere effektivitet end solcellerne. ) Men, jeg syntes det med varmepumpen kunne være særdeles interessant især hvis du beholder din 3000 liter akkutank. Lad vp. arbejde i dagtimerne og få noget ud af den gratis strøm i dagtimerne ved at varme tanken op.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Varmt vand med solvarme og overskud fra solceller

Indlæg af Bri_Jac » 09 jul 2020 10:12

pelle skrev:
09 jul 2020 08:21
Jeg ville nok heller ikke satse på en elpatron. Der får du en kwh varme for en kwh strøm. Syntes da det kunne være meget mere spændende, både med at få solfangere til ført. (De har en langt højere effektivitet end solcellerne. ) Men, jeg syntes det med varmepumpen kunne være særdeles interessant især hvis du beholder din 3000 liter akkutank. Lad vp. arbejde i dagtimerne og få noget ud af den gratis strøm i dagtimerne ved at varme tanken op.
Dette setup lyder som en rigtigt god ide, og energimæssigt den bedste, men økonomisk er det en katastrofe, solcelle anlæg kan vel ikke købes til under 25.000 samt varmepumpe til 25.000, så har du kastet 50.000 efter dette projekt, der kan immervæk købes rigtigt meget strøm i flere år til en elpatron der skal varme dit vand op. samt du også har et ekstra vedligehold du skal betale for, jeg tror nemlig ikke at en solcelle inverter holder mere end 8-10 år

Måske der kommer afregning snart/ i fremtiden, så du kan købe el på timebasis, og så ville jeg sætte noget homeautomation (en Raspberry PI med SW) til at tænde for elpatronen de timer hvor strømmen er billig, og slå den fra i de timer hvor elprisen er dyrest. Men det kræver at fremtiden kommer nærmere..
Raspberry PI med fx. Domoticz koster omkring kr500 med et lille relæ der kan styre et 230V relæ. Så et relæ fx Siemens 5TT5 8300, det er til 3 faser (500 kr) og 25A. samt elpatron til ca 3000. Samt lidt pris til elektrikeren for at samle 230V delene

burningice
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 06 jul 2020 19:34
Givet likes: 1 gang

Re: Varmt vand med solvarme og overskud fra solceller

Indlæg af burningice » 09 jul 2020 11:27

Jeg er i den nye Gruppe 3 - øjebliksafregning og har af samme grund et hybridanlæg så der er ikke på samme måde en øjeblikkelig fare hvis elpatronen kører når der ikke prduceres strøm nok, så længe jeg på vejrudsigten kan se det er en solrig dag. Bare i indeværende måned har jeg måtte afgive 93kwh til elnettet ud af en produktion på 226kwh, altså godt 40%. Af det køber jeg ikke noget tilbage af betydning.

Hvorfor fa'en har jeg et så stort anlæg tænker i så, men det er fordi det er dimensioneret til en kommende VP, og jeg ville hellere sætte solcelleanlæg op nu om sommeren, og VP til vinter.

Jeg sætter pris på at i vejleder vedr. rentabiliteten af en elpatron, men nu er det jo ikke fordi at det står alene og solvarme er jo også på tegnebrædtet. Jeg har solrør liggende, og derfor burde jeg nok slet ikke have blandet elpatron ind i mit spørgsmål, da jeg kan se på alle de solvarmebeholdere jeg har kigget på er det et simpelt tilkøb, og derfor står det selvfølgelig på min egen regning om jeg sætter en elpatron i.

Så hvis vi vender tilbage til essensen af mit spørgsmål - hvordan strikker jeg bedst et anlæg sammen der består af VP og solvarme. Til pelles spørgsmål om jeg vil beholde den 3000l akkutank, så vil jeg gerne af med den da det er en hjemmestrikket løsning af den tidligere husejer - en normal vandtank han har stillet på loftet og pakket ind i rockwool, og jeg står og vil gerne inddrage loftet til erhverv.

Men vil det være en ide at ændre setup'et til en f.eks. 1000 liter akkutank kombineret med f.eks. 3-500 liter vvb? Og vil man i så fald lade solvarmen gå igennem begge tanke, først vvb og dernæst akkutank, eller har man kun solvarme på vvb og så har man en temperaturstyret cirkulationspumpe mellem vvb og akkutank som sørger for at fordele varmen hvis hhv. den ene eller anden tank bliver for varm?

Jeg kan sige at arealet der skal opvarmes er 500 m2 med 2/3 gulvarme og 1/3 store radiatorer. Den projekterede VP er på 17.5kw.
Last edited by 1 on burningice; edited 9 times in total

burningice
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 06 jul 2020 19:34
Givet likes: 1 gang

Re: Varmt vand med solvarme og overskud fra solceller

Indlæg af burningice » 09 jul 2020 11:58

Bri_Jac skrev:
09 jul 2020 10:12
Dette setup lyder som en rigtigt god ide, og energimæssigt den bedste, men økonomisk er det en katastrofe, solcelle anlæg kan vel ikke købes til under 25.000 samt varmepumpe til 25.000.
Det er desværre ikke et lille sommerhus der er tale om men 500m2 beboelse så det er lidt nogle andre størrelser og priser der er i spil :) VP er projekteret til 17.5kw og solcelleanlægget der er sat op er på 8.4kw med 7.5kw batteri.

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Varmt vand med solvarme og overskud fra solceller

Indlæg af Bri_Jac » 09 jul 2020 21:37

Ja tilbage til udgangspunktet
Jeg ville i dit tilfælde sørge for en 1000liter buffer beholder, til at gemme solvarmt vand i. og sørge for at solvarmekredsen kan BÅDE køre igennem VVB og varme det vand op, og hvis solvarmen så IKKE kan opvarme VVB, lade solvarmen køre over i bufferbeholderen, som så kan bruges til at varme gulvvarme
Stadig vil jeg have en elpatron til VVB, så den kan varme vand til 60grader en gang om ugen, så du er sikker på at legionella bakterier dør (Og ja jeg ville så dræbe legionella bakterier det når du har sol til din solceller og kan gøre det gratis)

En VP har brug for en langt mindre bufferbeholder. Metrotherm bruger dette setup: 160 liters VVB samt indbygget 55 liters bufferbeholder
https://www.metrotherm.dk/produkter/var ... oair-split

Jeg ville derfor sørge for at jeg kan bypasse 1000liters bufferbeholderen om vinteren når der ikke er tilskud fra solvarmen, ellers tror jeg at VP kompressoren vil køre konstant og varme 1000liter op som er unødvendigt og sikkert giver øget slid af VP kompressoren

burningice
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 06 jul 2020 19:34
Givet likes: 1 gang

Re: Varmt vand med solvarme og overskud fra solceller

Indlæg af burningice » 10 jul 2020 09:59

Bri_Jac skrev:
09 jul 2020 21:37
Jeg ville derfor sørge for at jeg kan bypasse 1000liters bufferbeholderen om vinteren når der ikke er tilskud fra solvarmen, ellers tror jeg at VP kompressoren vil køre konstant og varme 1000liter op som er unødvendigt og sikkert giver øget slid af VP kompressoren
God ide med at kunne bybasse akkutanken. Det kan jeg også idag med den 3000l tank, og der er faktisk også lavet bypass-mulighed af den 300l vvb så det er kun er oliefyrets 60l vvb der benyttes. Lidt smart har den gamle VVS'er været.
Bri_Jac skrev:
09 jul 2020 21:37
Jeg ville i dit tilfælde sørge for en 1000liter buffer beholder, til at gemme solvarmt vand i. og sørge for at solvarmekredsen kan BÅDE køre igennem VVB og varme det vand op, og hvis solvarmen så IKKE kan opvarme VVB, lade solvarmen køre over i bufferbeholderen, som så kan bruges til at varme gulvvarme
Når du siger at solvarmen ikke kan opvarme VVB, mener du i det tilfælde VVB'en allerede har max temperatur og at solvarmen egentlig altid skal køre igennem begge beholdere men afgive sin varme til VVB først, eller skal der være noget styring, så det er enten/eller.
Bri_Jac skrev:
09 jul 2020 21:37
En VP har brug for en langt mindre bufferbeholder. Metrotherm bruger dette setup: 160 liters VVB samt indbygget 55 liters bufferbeholder
https://www.metrotherm.dk/produkter/var ... oair-split
Ja, den planlagte VP leveres med en combi vvb/akkutank på 250/100 l.


Besvar