Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmt vand med solvarme og overskud fra solceller

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
burningice
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 06 jul 2020 19:34
Givet likes: 1 gang

Re: Varmt vand med solvarme og overskud fra solceller

Indlæg af burningice » 10 jul 2020 14:04

Nu har jeg prøvet at tegne og tænke og tegne noget mere - den 250/100 combi tank som oprindeligt ved med i VP projekteringen giver ikke så meget mening hvis vi får en særskilt vvb med solspiral og elpatron så jeg har prøvet at skifte ud med ren 250 akku.

Step 1: Ny akkutank og vvb

Billede

Step 2: Udskift atmos og oliefyr med VP

Billede


Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Varmt vand med solvarme og overskud fra solceller

Indlæg af Bri_Jac » 18 jul 2020 16:54

burningice skrev:
10 jul 2020 09:59
Når du siger at solvarmen ikke kan opvarme VVB, mener du i det tilfælde VVB'en allerede har max temperatur og at solvarmen egentlig altid skal køre igennem begge beholdere men afgive sin varme til VVB først, eller skal der være noget styring, så det er enten/eller.
Nej jeg mener om vinteren når der næsten ikke er sol, så tror jeg ikke at dit solvarme anlæg kan varme din VVB op til 60grader, det tilskud solvarmen kan give om vinteren er muligvis 25-30grader til at suppliere gulvvarme. og det 25-30 grader lunkne vand vil du sikkert gerne gemme i din buffereholder, så gulvvarme tager af dette om aftenen/natten

burningice
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 06 jul 2020 19:34
Givet likes: 1 gang

Re: Varmt vand med solvarme og overskud fra solceller

Indlæg af burningice » 20 jul 2020 12:12

Bri_Jac skrev:
18 jul 2020 16:54
Nej jeg mener om vinteren når der næsten ikke er sol, så tror jeg ikke at dit solvarme anlæg kan varme din VVB op til 60grader, det tilskud solvarmen kan give om vinteren er muligvis 25-30grader til at suppliere gulvvarme. og det 25-30 grader lunkne vand vil du sikkert gerne gemme i din buffereholder, så gulvvarme tager af dette om aftenen/natten
Ok. På mine seneste tegninger har jeg indsat en omskifter fra solvarmen så den kan gå enten i VVB eller akkutank, men hvis 1000l tanken kobles fra om vinteren er det selfølgelig den mindre buffertank solvarmen skal på.

Jeg er dog også blevet anbefalet at droppe VVB og benytte en akkutank med sanitetsspiral i stedet og koble solvarme og fastbrændsel/VP på den (viewtopic.php?f=51&t=31861) så jeg synes det er svært at blive klog på :)

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Givet likes: 322 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Varmt vand med solvarme og overskud fra solceller

Indlæg af Bri_Jac » 20 jul 2020 19:41

burningice skrev:
20 jul 2020 12:12
jeg synes det er svært at blive klog på :)
Det er fordi at alle veje fører til Rom


Besvar