30 Rørs solfanger frem og returløb

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: 30 Rørs solfanger frem og returløb

Indlæg af John Skov Jensen »

bhagendk skrev: 20 apr 2020 20:59 hej bwj

lyder interessant, det har jeg prøvet så ryger temperatur forskællen mellem frem og retur til 1-2 grader,

men har ikke prøvet hel dag.
Jeg har selv testet en del på det med mine 120 rør, højere flow giver som bwj skriver en større ydelse set over en hel dag

Men min kone var p....ligeglad med 500 liter lunken vand i vvb, hun ville have 100 liter meget varm vand

Så hvis vvb ikke er for stor kan du være heldig at øget flow, større ydelse, gør at du til sidst på dagen få vandet op i den temp du har brug for, ellers får du meget lunken vand ud af det

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: 30 Rørs solfanger frem og returløb

Indlæg af BWJ »

John Skov Jensen skrev: 20 apr 2020 21:02 Jeg har selv testet en del på det med mine 120 rør, højere flow giver som bwj skriver en større ydelse set over en hel dag

Men min kone var p....ligeglad med 500 liter lunken vand i vvb, hun ville have 100 liter meget varm vand

Så hvis vvb ikke er for stor kan du være heldig at øget flow, større ydelse, gør at du til sidst på dagen få vandet op i den temp du har brug for, ellers får du meget lunken vand ud af det
Men er der udsigt til sol 2-3 dages tid, må kvindfolkene være tålmodige :lol: efter de 2-3 dage er volumen oppe i temp. og så kan den sagtens holde en god temp.
Det vil over tid accelerere, og går stærkt til sidst.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
bhagendk
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 17
Tilmeldt: 20 apr 2020 19:24

Re: 30 Rørs solfanger frem og returløb

Indlæg af bhagendk »

jeg har kun en stor tank med 530 liter vand, koldest i bunden, og ingen kvinder hæ -

jeg prøver at køre dagen idag med setting 2 på min alfa2 istedet for 1 , vi for se om det giver mere..

meen det ender nok med at jeg skal have noget mere solfanger, har i nogen forslag til noget i god kvalitet og som er til at betale ?
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

Re: 30 Rørs solfanger frem og returløb

Indlæg af BWJ »

bhagendk skrev: 21 apr 2020 08:43 jeg har kun en stor tank med 530 liter vand, koldest i bunden, og ingen kvinder hæ -

jeg prøver at køre dagen idag med setting 2 på min alfa2 istedet for 1 , vi for se om det giver mere..

meen det ender nok med at jeg skal have noget mere solfanger, har i nogen forslag til noget i god kvalitet og som er til at betale ?
Til at betale, det er jo en relativ størrelse, men kan se dem her https://www.varmtvandfrasolen.dk/img/cm ... 12-OEM.pdf som næsten er en tro kopi af mine Vaillant AuroTHERM Exclusive VTK 570, og de sparker R.., vedhæftede leverer >1300 KwH/årligt og det holder med garanti, hvis de yder som mine Vaillant, og formentligt langt langt mere end dem du har nu.
Jeg bruger overskudsvarmen til "gulvvarme" under fliserne på terrassen :)
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
383CI
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: 30 Rørs solfanger frem og returløb

Indlæg af 383CI »

BWJ skrev: 20 apr 2020 20:55 Med dine data vil formlen, E = V · ρ · cp · ΔT · s
hvor V er volumenstrømmen, ρ er massefylden, cp er varmefylden, ΔT er temperaturændringen og s er tiden, være en ydelse på ca. 1,73 KwH, ved at øge flowet til 10L/min. og temp. ikke falder nævneværdigt vil ydelsen således være ca. 3,46 KwH. - så øg flowet. :wink:

Tjek, kan vi få nogle enheder på ?? :)

E = KwH

V = liter (?)

p= 1(?)

cp= 4200 (?)

dT= grader C

s= 3600 (?

bhagendk
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 17
Tilmeldt: 20 apr 2020 19:24

Re: 30 Rørs solfanger frem og returløb

Indlæg af bhagendk »

Okay jeg har lavet nogle tester og er kommet frem til følgende

efter hånden som vandtemperaturen i modtager tanken stiger skal pumpen følge med op i hastighed, og tilsvarende ned.

forskællen mellem frem og retur er ikke ret stor 4 grader (næste det samme retur temp ved alle hastigheder), men det lader tanken meget hurtigere end hvis jeg kører med langsommere flow.

sol slyngen følger tilsvarende med tanken op i temperatur, hvis pumpen ikke følger med op i hastighed så stiger temperaturen i tanken langsommere og langsommere, til jeg sætter farten op på pumpen så stiger temperaturen igen hurtigere,

det er stærkt uvidenskabligt det jeg laver ,men det ser ud til at køre pumpen hurtigere giver større udbytte, vi taler om at 2l/m er anbefales
men jeg kører fra 5l/m op til 15l/m, trin 1-3 på alpha2 manuelt (test) , der er størst forskæl på trin 1 og 2. trin 3 giver lidt på toppen..

glæder mig til at få min nye styring imorgen så jeg kan få bedre målinger

Bjørn
383CI
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: 30 Rørs solfanger frem og returløb

Indlæg af 383CI »

bhagendk skrev: 23 apr 2020 16:11 Okay jeg har lavet nogle tester og er kommet frem til følgende

efter hånden som vandtemperaturen i modtager tanken stiger skal pumpen følge med op i hastighed, og tilsvarende ned.

forskællen mellem frem og retur er ikke ret stor 4 grader (næste det samme retur temp ved alle hastigheder), men det lader tanken meget hurtigere end hvis jeg kører med langsommere flow.

sol slyngen følger tilsvarende med tanken op i temperatur, hvis pumpen ikke følger med op i hastighed så stiger temperaturen i tanken langsommere og langsommere, til jeg sætter farten op på pumpen så stiger temperaturen igen hurtigere,

det er stærkt uvidenskabligt det jeg laver ,men det ser ud til at køre pumpen hurtigere giver større udbytte, vi taler om at 2l/m er anbefales
men jeg kører fra 5l/m op til 15l/m, trin 1-3 på alpha2 manuelt (test) , der er størst forskæl på trin 1 og 2. trin 3 giver lidt på toppen..

glæder mig til at få min nye styring imorgen så jeg kan få bedre målinger

Bjørn
Det er eddermagme godt arbejde, jeg glæder mig til yderligere observationer, så kan det være jeg skal gå videre med hastigheds regulering på min hjemmebyggede og kodede styring. Selvom jeg vist har rigeligt varme lige nu.

Hvilke temperaturer køre du med på varm og kold side af solpanelerne? Og er det rigtigt forstået DeltaT altså t3-t2=ca.4
Jeg køre på laveste trin på en gammel 3 trins pumpe og med DeltaT på +20 (80/60) men er i trimfasen uden styring.
bhagendk
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 17
Tilmeldt: 20 apr 2020 19:24

Re: 30 Rørs solfanger frem og returløb

Indlæg af bhagendk »

Ja beklager det er useriøst, men det er grove tal taget fra trådløse termostater , jeg har gået til opgaven på en lidt anderledes måde
da jeg ikke havde ordentlig måle udstyr så har jeg koncentreret mig om den tid det tog at stige 1 grad , startede med at være ca 30 minutter og efterhånden som tanken blev varmere så gik der længer og længere tid for at stige 1 grad, hvis jeg så kørte pumpen hurtigere så faldt tiden igen til ca 30 minutter for at stige 1 grad, samtidigt med at der var betydelig mere varme i tanken på en sol dag..
383CI
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 173
Tilmeldt: 08 maj 2010 18:26
Har takket: 6 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: 30 Rørs solfanger frem og returløb

Indlæg af 383CI »

Jeg har svært ved at se hvorfor det er useriøst? Om resultatet så er helt retvisende er en anden sag.
Jeg får snart sat min Kamstrup måler på, så kan jeg sammeligne den og ydelsen på de solcellepaneler der sidder lige oven over. De følges normaltvist temmeligt meget af, så kan jeg som flow gør målbar forskel.


Databladet på mine paneler siger, rundt regnet, 2000w ved 100L/t det vil kræve dT på ca. 18 grader.

Umiddelbart passer det med ydelsen på de 4 jeg har i streg. Kender ikke flow præcist endnu, men dT er +20 og jeg vil tro der er flow på 300L/t så det matcher data rimeligt.
bhagendk
Stoker I
Stoker I
4
Indlæg: 17
Tilmeldt: 20 apr 2020 19:24

Re: 30 Rørs solfanger frem og returløb

Indlæg af bhagendk »

en Kamstrup måler , lyder spændende, det er godt at have noget ordentligt værktøj, det ser hverfald ud til at styring af flowet er vigtigt, jeg var i tvivl om det kunne betale sig at købe en pumpe med omdrejnings styring, og et flow meter.

Besvar