Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

solfanger smidt væsken.

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
mikal2000
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 26 okt 2014 15:46

solfanger smidt væsken.

Indlæg af mikal2000 » 12 apr 2020 13:39

Hej.

Vi har købt et hus hvor der sidder 2 solfanger paneler på taget til at opvarme brugsvandet. Den opvarmer en metro lmc 230, som også står for styring af pumpen.

Vi har i januar haft vvs firma ud og skylde det igennem og fylde nyt væske på. Han fyldte anlægget op til 1.4 bar.

Men nu her i påsken, hvor solen skinnede et par dage, så steg tempraturen til 130 grader. og jeg opdagede at den havde smidt meget væske ud, mere end der kunne være i beholderen på gulvet så det var løbet ud over gulvet.

Den siger nu om aftenen at den har et tryk på 0.2 bar og her ved 70 grader i formiddags var den oppe på et tryk på 0.7

Jeg er ved at indkøbe en pumpe og slanger og væske så jeg kan fylde væske på igen.

Men jeg ville jo gerne slippe for at den smider vandet igen.


er der nogen der ved hvad der måske kan være galt og om det er fordi der er for stort tryk på?
efter den havde smidt væsken lyder det som om der var luft i systemet så har gået og luftet ud i løbet af dagene på den udlufter der sidder nede ved siden af vandvarmer. Men burde automat udlufteren på taget ikke klare dette?

Jeg har vedhæftet et par billeder af tingene. Håber det giver lidt mening.
Vedhæftede filer
IMG_3651.jpg
IMG_3650.jpg
IMG_3649.jpg
IMG_3648.jpg
IMG_3647.jpg
IMG_3646.jpg
IMG_3635.jpg
IMG_3632.jpg


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: solfanger smidt væsken.

Indlæg af BWJ » 12 apr 2020 15:59

Du har et for lille flow, 130 grader ødelægger væsken, og anlægget smider som du skriver væsken.
NB. få tjekket om ekspandtionen er iorden
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

mikal2000
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 26 okt 2014 15:46

Re: solfanger smidt væsken.

Indlæg af mikal2000 » 12 apr 2020 17:11

Cirkulations pumpen stod på trin 1, jeg skruede den op på 3 efter den havde smidt væsken. Men er det bedst med så meget flow som muligt eller skal man hellere stille den på trin 2?

Vvs manden der var her tjekkede trykket og instillede det som det skulle være o,7 bar da han var her i Januar. så går ud fra den er i orden.

Du skriver væsken er ødelagt. Skal jeg have al væsken af, og påfylde helt nyt?

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: solfanger smidt væsken.

Indlæg af BWJ » 12 apr 2020 19:15

mikal2000 skrev:
12 apr 2020 17:11
Cirkulations pumpen stod på trin 1, jeg skruede den op på 3 efter den havde smidt væsken. Men er det bedst med så meget flow som muligt eller skal man hellere stille den på trin 2?

Vvs manden der var her tjekkede trykket og instillede det som det skulle være o,7 bar da han var her i Januar. så går ud fra den er i orden.

Du skriver væsken er ødelagt. Skal jeg have al væsken af, og påfylde helt nyt?
Hvis den kun har være oppe på 130 én gang, går det nok - du kunne evt tappe lidt af i et glas og se om noget bundfælder efter et stykke tid.
Hvis den ikke kommer højere op end max. 90 grader er trin 2 fint, er du sikker på at der ikke et flowmeter et sted, hvor flow kan stilles i kredsen ?
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

mikal2000
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 26 okt 2014 15:46

Re: solfanger smidt væsken.

Indlæg af mikal2000 » 12 apr 2020 20:59

BWJ skrev:
12 apr 2020 19:15
Hvis den kun har være oppe på 130 én gang, går det nok - du kunne evt tappe lidt af i et glas og se om noget bundfælder efter et stykke tid.
Hvis den ikke kommer højere op end max. 90 grader er trin 2 fint, er du sikker på at der ikke et flowmeter et sted, hvor flow kan stilles i kredsen ?
Er i tvivl om den har været der oppe mere end en gang, da jeg ikke har været hjemme alle dagene.

Men hvis jeg skal tjekke det, skal det så bundfalde efter lidt tid, eller skal det ikke?

Og der er ikke noget flow meter nogen steder, har kigget rundt på hele installationen. Den sidder ret besværligt i et skab.


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Re: solfanger smidt væsken.

Indlæg af BWJ » 12 apr 2020 21:33

mikal2000 skrev:
12 apr 2020 20:59
Er i tvivl om den har været der oppe mere end en gang, da jeg ikke har været hjemme alle dagene.

Men hvis jeg skal tjekke det, skal det så bundfalde efter lidt tid, eller skal det ikke?

Og der er ikke noget flow meter nogen steder, har kigget rundt på hele installationen. Den sidder ret besværligt i et skab.
Der må ikke komme bundfald, du kunne også tjekke væsken med den her https://www.thansen.dk/bil/olie-og-kemi ... lsrc=aw.ds
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Besvar