Tømmeanlæg på akkutank uden solspiral

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Tømmeanlæg på akkutank uden solspiral

Indlæg af jhjorsal »

Kan man tilslutte et tømmeanlæg til en buffertank uden solspiral? jeg mener det er jo bare vand i begge kredsløb.
Og hvorfor er det egentligt at man bruger kobberrør for tilslutning mellem paneler og tank?
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Tømmeanlæg på akkutank uden solspiral

Indlæg af John Skov Jensen »

Det vil kræve at du har åben ekspansion og nok væske i ekspansionen til at fylde fangeren.

Kobberrør kan tåle høje temperaturer og er nemme at installere, andre grunde kan jeg ikke lige komme i tanke om
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Tømmeanlæg på akkutank uden solspiral

Indlæg af pelle »

John Skov Jensen skrev: 29 mar 2019 09:30 Det vil kræve at du har åben ekspansion og nok væske i ekspansionen til at fylde fangeren.

Kobberrør kan tåle høje temperaturer og er nemme at installere, andre grunde kan jeg ikke lige komme i tanke om
Kobberrør tærer ikke. Der kommer ilt til når anlægget tømmes. Så. alt fittings bør også være kobber..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Tømmeanlæg på akkutank uden solspiral

Indlæg af John Skov Jensen »

pelle skrev: 29 mar 2019 11:57 Kobberrør tærer ikke. Der kommer ilt til når anlægget tømmes. Så. alt fittings bør også være kobber..
Klart når der jo er tale om åben ekspansion, min fejl
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Re: Tømmeanlæg på akkutank uden solspiral

Indlæg af jhjorsal »

Det er egentlig fordi jeg på sidste togt (jeg sejler) fik købt en brugt varmepumpe og en brugt akkutank med solspiral, man får mange ideer når ma nidder på en båd i Nordatlanten, men det viste sig så da jeg kom hjem, at akkutanken ikke var med solspiral. Sælger var en ældre herre der fattede nada, og mente der var solspiral i, for det havde han selv købt den som, med henblik på engang at få et solvarmeanlæg, men jeg fik nogen til at hente tanken for 1 1/2 måned siden, så den er jo købt.
Nu er jeg jo så kommet hjem og skal igang med ombygningen af min varmeinstallation. Mit solvarmeanlæg har jeg aldrig været særlig glad for, et gammelt AirCon anlæg med 6m2 paneler og en 250l tank. Jeg ville så have installationen over på den nye tank, men kva der ikke er nogen solspiral i, overvejede jeg eventuelle alternativet, og et tømmeanlæg var jo en mulighed. Men jeg ved ikke hvor meget jeg skal gøre ud af det, af flere årsager. Jeg har solceller på nettoordning, og med de nye ændringer kan jeg vel lige så godt bare putte mit strøm i varmepumpen, da jeg slet ikke kan bruge min produktion alligevel. Har også overvejet at sætte en 24v elpatroner i akkutanken, også montere 6-8 elpaneler på solvarmepanelernes plads, et elpanel gir jo typisk 250-300W alt efter type, men jeg ved faktisk ikke hvad samme areal på et solvarme panel producere i Watt
Jeg modtager gerne ideer og kommentar til dette 😃
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Re: Tømmeanlæg på akkutank uden solspiral

Indlæg af jhjorsal »

pelle skrev: 29 mar 2019 11:57 Kobberrør tærer ikke. Der kommer ilt til når anlægget tømmes. Så. alt fittings bør også være kobber..
Vil det sige hvis det ikke er åben ekspansion, så behøver det ikke være kobberrør
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Tømmeanlæg på akkutank uden solspiral

Indlæg af pelle »

jhjorsal skrev: 29 mar 2019 23:44 Vil det sige hvis det ikke er åben ekspansion, så behøver det ikke være kobberrør
Nej.. Når det er tømmeanlæg, tømmes anlægget for væske og der kommer ilt til. Jeg kan ikke se hvordan dette kan lade sig gøre hvis ikke anlægget er med åben eks. I øvrigt..
Det tømmeanlægs princip, det er en noget forældet tankegang.. Tanken var jo man blot kunne benytte vand i stedet for glykol. Her var der tænkt mere på frostsikringen end på overkogs sikringen. Lav du det hellere rigtigt.. Læs her hvordan :) Det er uhyre simpelt. Opskriften er her :)

Brug væske der består af 2 dele vand og 1 del glykol. Så, er du ude ovre problemet med frost. Dernæst.. Undlad aut. mat .udluftere på solfangere. Benyt alm. skrue udluftere, ved toppen af fangerne. Tryk eks. beholderen placerer du på returen på dine solfangere. Helt præcist mellem dine fangere og kontraventilen ( kontraventilen er vigtig. Den må ikke undlades) på returen. Bemærk : din eks. beholder skal kunne indeholde alt den væske der er i dine solfangere. så har du det skruet rigtigt sammen. Og self. f har du et fortryk på et par bar eller gerne 4 bar på dit solfangeranlæg..

Lad os sige pumpen går i stå en varm sommerdag. Så, vil væsken kunne koge ved over 160 gr. (Der skal det nemlig op på ved 4 bars tryk før det vil ske) Det sker dog næppe. Men, skulle det alligevel ske vil luften der dannes ved kogning i fangerne skubbe væsken i fangerne neden ud og væsken vil fanges og opsamles i trykeks. beholderen. Så, sker der ikke mere. Væsken er væk fra solfangerne og der er ikke noget der går i kog.. Når solen går ned, presser den aut. eks. beh. væsken tilbage i fangeren igen og du må lige op på taget og lufte ud. Havde du aut. udluftere på ville væsken i fangerne stå og koge da luften vil fise ovenud. Bare hold dig til et tryk på 4 bar, og anlægget vil aldrig koge. Men, byg det op som jeg foreslår og glem alt om det tømmeanlæg. Det hører fortiden til. :) Så, er der frit slag på hylderne til hvad du vil bygge anlægget af. Bare det kan holde til varmen. Undlad galv. fittings da glykol opløser noget i galverniseringen . Det giver noget snavs i anlægget..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Tømmeanlæg på akkutank uden solspiral

Indlæg af John Skov Jensen »

pelle skrev: 30 mar 2019 19:57 Nej.. Når det er tømmeanlæg, tømmes anlægget for væske og der kommer ilt til. Jeg kan ikke se hvordan dette kan lade sig gøre hvis ikke anlægget er med åben eks. I øvrigt..
Det tømmeanlægs princip, det er en noget forældet tankegang.. Tanken var jo man blot kunne benytte vand i stedet for glykol. Her var der tænkt mere på frostsikringen end på overkogs sikringen. Lav du det hellere rigtigt.. Læs her hvordan :) Det er uhyre simpelt. Opskriften er her :)

Brug væske der består af 2 dele vand og 1 del glykol. Så, er du ude ovre problemet med frost. Dernæst.. Undlad aut. mat .udluftere på solfangere. Benyt alm. skrue udluftere, ved toppen af fangerne. Tryk eks. beholderen placerer du på returen på dine solfangere. Helt præcist mellem dine fangere og kontraventilen ( kontraventilen er vigtig. Den må ikke undlades) på returen. Bemærk : din eks. beholder skal kunne indeholde alt den væske der er i dine solfangere. så har du det skruet rigtigt sammen. Og self. f har du et fortryk på et par bar eller gerne 4 bar på dit solfangeranlæg..

Lad os sige pumpen går i stå en varm sommerdag. Så, vil væsken kunne koge ved over 160 gr. (Der skal det nemlig op på ved 4 bars tryk før det vil ske) Det sker dog næppe. Men, skulle det alligevel ske vil luften der dannes ved kogning i fangerne skubbe væsken i fangerne neden ud og væsken vil fanges og opsamles i trykeks. beholderen. Så, sker der ikke mere. Væsken er væk fra solfangerne og der er ikke noget der går i kog.. Når solen går ned, presser den aut. eks. beh. væsken tilbage i fangeren igen og du må lige op på taget og lufte ud. Havde du aut. udluftere på ville væsken i fangerne stå og koge da luften vil fise ovenud. Bare hold dig til et tryk på 4 bar, og anlægget vil aldrig koge. Men, byg det op som jeg foreslår og glem alt om det tømmeanlæg. Det hører fortiden til. :) Så, er der frit slag på hylderne til hvad du vil bygge anlægget af. Bare det kan holde til varmen. Undlad galv. fittings da glykol opløser noget i galverniseringen . Det giver noget snavs i anlægget..
Tømmeanlægget er jo fordi hans buffer ikke har en ekstra spiral der gør at han kan frostsikre det. Så i dette tilfælde er det en god ide
Men er der nogle sorte rør andre steder i installationen bør de skiftes til noget mere modstandsdygtigt over for korrosion
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Tømmeanlæg på akkutank uden solspiral

Indlæg af pelle »

Jo. det er rigtigt. Det kan jeg godt se. :)
Men, tømmeanlæg.. Det er ikke godt. Vælg hellere en pladeveksler og en ekstra pumpe mellem pladeveksler og akkutank. til solvarme anlægget og glem alt om at få centralvarmevand op i fangerne. Vandet bliver iltet og det tærer .
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
jhjorsal
Stoker XII
Stoker XII
17
Indlæg: 786
Tilmeldt: 03 apr 2007 11:02
Mit fyr: Metroair I20
Areal: 240
Brændsel: Strøm
Geografisk sted: Stouby v/Vejle
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 5 gange

Re: Tømmeanlæg på akkutank uden solspiral

Indlæg af jhjorsal »

pelle skrev: 31 mar 2019 18:20 Men, tømmeanlæg.. Det er ikke godt. Vælg hellere en pladeveksler og en ekstra pumpe mellem pladeveksler og akkutank. til solvarme anlægget og glem alt om at få centralvarmevand op i fangerne. Vandet bliver iltet og det tærer .
Men hele solvarmeinstallationen er lavet i kobberrør, er det så stadigvæk et problem at den tærer.
Varmepumpe MetroAir I20 med en 750l buffertank
Solcelleanlæg 30 stk. paneler a 200W og 2x3.3KW Delta

Yndlingscitater: Ingen vind er gunstig, for et sejlskib uden mål.

Besvar