Solvarme og fjernvarme

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Ulca01
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18 aug 2016 08:42

Solvarme og fjernvarme

Indlæg af Ulca01 »

I forbindelse med et nyligt huskøb overvejer vi, jeg og konen, at lave diverse forbedringer af huset. En af disse er at supplere den offentlige (kommunale) fjernvarme med en anden varmekilde, og her ser især solvarme interessant når man ser på driftsomkostninger. Det skal naturligvis bemærkes, at arbejdet først vil blive udført til sommer. Vi har undersøgt diverse lokalplaner, forskrifter fra kommunen og andre myndigheder, og det ser ikke ud til at der skulle være noget til hinder for at supplere fjernvarmen med en anden varmekilde.

Info omkring huset: Byggeår 1922, boligareal 84 m2 i 1½ plan, energimærke E.

Jeg har foretaget et kig på den nuværende installation, som er installeret i et bryggers hvor der tillige tidligere har stået et oliefyr. Umiddelbart efter fjernvarmens indføring sidder en shunt, formentlig til at sikre en vis retur-temperatur, og afspærringsventiler på frem og retur. Efter disse sidder diverse udstyr til forbrugsafregning, hvilket vil sige temperaturføler på frem og retur samt et flowmeter på frem, og dernæst en vandvarmer, Metro, som mest af alt ligner den 110 L. Metro som leverer varmt brugsvand. Så jeg gætter på, at den første vandvarmer (herefter benævnt "fjern-VVB") indeholder en hedeflade/spiral hvor vandet fra fjernvarmen opvarmer det vand som sendes ud til husets aftagere, dvs. radiatorer og gulvvarme; dette setup er vist det som kaldes in-direkte fjernvarme.

Det er min tanke, at der indskydes en kombi-tank/beholder mellem fjern-VVB og husets varmeanlæg, hvor fjern-VVB tilsluttes den ene hedeflade på samme måde som et fyr (olie/gas/stoker), solfangere den anden hedeflade, og at husets varmeanlæg inkl. brugs-VVB henter varme fra kombi'en. Jeg tænker på, at man kan anskaffe en færdig pakke fra f.eks. vvs-eksperten, og tage udgangspunkt i den; med den in-direkte fjernvarme via fjern-VVB kan tilslutningen vel klares som havde det været et fyr som skulle suppleres.

Jeg har endnu ikke modtaget oplysninger om tidligere ejers forbrug (og ja, jeg har rykket ham for en opgørelse), og derfor er ovenstående endnu kun planer; det kunne jo måske vise sig at det enten slet-og-ret ikke kan svare sig med en supplering fra solen, eller at en sådan investering vil være længe om at kunne forrente sig.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Solvarme og fjernvarme

Indlæg af Bigfoot »

med mit kendskab til fjernvarme, så har jeg endnu ikke oplevet et sted hvor det kunne svare sig med endnu en vandbåren energikilde, grundet lave priser på fjernvarmen.

Desuden er mange af de anlæg med klausuler på at der IKKE må ændres på rørføring eller tilslutninger.

At der ikke foreligger krav fra kommunen omkring energikilder, undrer mig. Det har nærmest alle fjernvarme forsyninger her i området.

Men et solvarme giver jo kun tilskud om sommeren, og det er jo der dit forbrug er mindst. Jeg ville måske hellere se på en løsning med en brændeovn eller lignende, som kan stå i stuen og lave lidt varme, og bemærk, ikke en med gris til vandsystemer, men en ganske konventionel. Eller en pilleovn selvfølgelig.
Prisen for at få monteret solvarme, kontra en brændeovn, er egentlig næsten ens, og brændeovnen kan tage en del af varmen om vinteren, og du laver ingen konflikter med dit fjernvarme.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Solvarme og fjernvarme

Indlæg af triumph »

Det største problem er at de fleste fjernvarmeselskaber benytter en høj rumafgift, mange steder er 50% af fjernvarmeafgiften, rumafgift. Dvs hvis man spare 50% af varmeforbruget, så spare man kun 25% på prisen.
Såvidt jeg husker ligger en ca tilbagebetalingstid på et solvarme anlæg der kan lave vv om sommeren ca. på 5-6 år hvis den erstatter el, 10-15 år hvis den erstatter olie, og 20 år hvis den erstatter træpiller. Jeg vil formode at den mindst er 20 år, hvis den skal erstatte fjernvarme. Hvis du skal have større solvarmeanlæg der også kan lave egentlig varmeproduktion af væsentigt betydning om vinteren, så bliver tilbagebetalingstiden endnu længere
dannidines

Re: Solvarme og fjernvarme

Indlæg af dannidines »

Jeg har solvarme, både solfanger (vand) og solceller (el), og mit træpillefyr :)

Mit foreslag til dig er, en træpilleovn til stuen, hvis muligt. Det er hyggeligt, kan udskyde brug af fjernvarmen forår/efterår samt koster nok det samme (cirka) som et solfanger anlæg.

HVIS du vil have solfanger, så vær OBS på, at nogle fjernvarmeværker har en strafafgift hvis returtemperaturen fra huset er for høj og et solfanger anlæg skal oftest køles ned via centralvarmen om sommeren. Min anbefaling er du kigger på noget tømmeanlæg såfremt du fastholder planen om solfanger (det har vvs-eksperten også)

ALTERNATIVT, brug pengene på et mindre solcemleanlæg som kan styre elpatronen i din Metro beholder og lave varmt vand samt supplere dit basis/tomgangs elforbrug :)

God vind :)
Ulca01
Stoker I
Stoker I
7
Indlæg: 8
Tilmeldt: 18 aug 2016 08:42

Re: Solvarme og fjernvarme

Indlæg af Ulca01 »

Det var også kun en overfladisk overvejelse, navnlig når man ser at de fleste sæt til solvarme ligger på 20k+ kr., og hvis man så også skal have en vvs-installatør ud, så løber det nok hurtigt op.

Jeg synes også, at det virker lidt mystisk at man fra fjernvarmeværket (kommunalt ejet) ikke har lavet forbud mod supplerende varmekilder, for derved at sikre bedst mulig udnyttelse af værkets kapacitet.

I mit område, Nakskov, har jeg ikke kunnet finde forbud eller klausuler omkring fjernvarme på mere end et punkt: Når et område i byen har fået nedlagt fjernvarme, så skal der i forbindelse hermed som gøres klar til installering af fjernvarme i alle huse med vandbåren centralvarme, og når eksisterende varmekilde (fyr) har nået sin "pensionsalder" skal der tilsluttes fjernvarme. Som jeg læser det, skal der "gøres klar" til installering af fjernvarme, og hos nogle af mine naboer hvis fyr ikke har nået sin pensionsalder er denne "klargøring" ganske enkelt en indføring af frem og retur med shunt mellem disse og en kugleventil efter som er lukket med en prop. Så er altså ikke tvang om øjeblikkeligt skift, og med denne "klargøring" kan tilslutningen klares ved at propperne fjernes, fjernvarmens udstyr (div. målere og hvad de kalder deres "unit") tilsluttes de to ventiler, som så til slut åbnes. Let og elegant.

Så som andre har antydet, var det måske bedre at montere f.eks. en lille brændeovn eller pilleovn

Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 323 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Solvarme og fjernvarme

Indlæg af Bri_Jac »

Kan det betale sig at tilføje noget andet varmekilde, når der er fjernvarme? den største betaligng ved fjernvarme er jo netop den store årlige afgift, og den er forbrugsuafhængig... Så hjælper det ikke meget at selve betalingen for forbruget er lille.
Ja jeg medgiver som de andre alleredes har anbefalet brændeovn...
fryseren
Stoker IX
Stoker IX
14
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Har takket: 59 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: Solvarme og fjernvarme

Indlæg af fryseren »

Efterisolering er nok den bedste investering du kan foretage dig.

Alternativt: Afmeld fjernvarmen og få pillefyr med solvarme.
fryseren
Stoker IX
Stoker IX
14
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Har takket: 59 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: Solvarme og fjernvarme

Indlæg af fryseren »

jeg slog lige op Nakskov, hører under Lollands forsyning - det koster 46,8 øre/kwh ud over tilslutning/fast afgift.

Det kan med andre ord slet ikke svare sig at etablere supplerende varme.
Det er en enten/eller beslutning: Opsige fjernvarme og lave nyt varmesystem Eller forblive som kunde og efterisolere.
fryseren
Stoker IX
Stoker IX
14
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Har takket: 59 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: Solvarme og fjernvarme

Indlæg af fryseren »

Glemte lige: Det vil også være godt at skrive til poltikerne og argumentere IMOD øget privatisering af fjernvarme.

Kommer regeringen i gennem med deres forslag omkring øget privatisering stiger VAND, EL og VARME i pris for ca 90% af befolkningen.
Javist de siger noget andet, men historien viser nu at private investorer agter at tjene massivt med penge.
newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Re: Solvarme og fjernvarme

Indlæg af newpas »

I modsætning til Ulca står min søn med den modsatte problemstilling. Han flytter snart i hus hvor der er solvarme og oliefyr. Nu går overvejelserne på om oliefyret skal udskiftes med fjernvarme eller pillefyr? Kan fjernvarme overhovedet ( økonomisk/teknisk) kombineres med solvarme. Pillefyr er han ikke meget for grundet arbejdet med pillerne/ tiden til fyring.

Besvar