Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hjemmelavet solfanger radiator vs kobberrør

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
mortenmorten
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 27 nov 2014 18:41

Hjemmelavet solfanger radiator vs kobberrør

Indlæg af mortenmorten » 16 sep 2016 17:16

Hej med jer

Er der nogle som ved hvis man laver en solfanger af en gammel radiator eller af kobberrør ( evt på en kobberplade )
Hvor man opnår den største effekt ?
Radiatoren skal nok være en flad med kun en række.
Hvormeget giver det ekstra af de er dækket over med glas og har tykkelsen noget at sige?
Er der en årstids variation på hhv den ene aller anden type? Med/uden glas , kobberrør / radiator?

Håber at høre fra nogle glade selvbyggere.

Mvh Morten


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Hjemmelavet solfanger radiator vs kobberrør

Indlæg af pelle » 16 sep 2016 18:37

Du skal selvf. have et dæklag.. Glem glas. Det her er meget bedre og isolerer vildt godt. Og til den pris er glas jo ligemeget. Polycarbonat er nemt at save til og det holder til varmen..http://www.jemogfix.dk/tagplader-i-plas ... cm_9038459

Som maling kan du benytte dette her. Put noget jernoxid i . Det gør det meget sortere og helt dødmat.http://www.jemogfix.dk/maling__1760/tav ... xi_9029158
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

mortenmorten
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 120
Tilmeldt: 27 nov 2014 18:41

Re: Hjemmelavet solfanger radiator vs kobberrør

Indlæg af mortenmorten » 17 sep 2016 06:53

Tak for svar.
Ja det er gode ting at bruge.
Mit Spørgsmål gik på om en radiator af jern vs kobberrør som er inde i fangen vi kunne yde det samme?
Hvis man vælger kobberrør vil det så hjælpe at lodde disse fast på en kobber plade for at øge arealet som optager varme i fangen eller tager røret bare den varme ud af fangeren som opstår i denne?

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Hjemmelavet solfanger radiator vs kobberrør

Indlæg af pelle » 17 sep 2016 09:50

En radiator kan fint bruges, men kobberrør fastgjort på kobberplade er bedre..Kobber leder 5 gange bedre end jern. Det er ikke luften der leder varmen i en solfangerkasse ( luft er ingen god varmeleder.) Det er når solen rammer metallet, varmes det op. Varmen i metallet overføres til solvarmevæsken i rørene eller i radiatorerne. Solvarmevæsken køler pladen ned. Derfor er det godt at metallet har en høj lede evne.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

xkfc

Re: Hjemmelavet solfanger radiator vs kobberrør

Indlæg af xkfc » 17 sep 2016 16:38

Jeg ville ikke bruge plastpladerne der slipper nemlig ikke UV stråler igennem dem. Glas er brugbart men skal helst være special glas der tillader UV at passere.
Hvis du har en masse radiatorer og rør kan du jo mega nemt lave en række forsøg, det er jo bare at starte med at købe en styring hvor du kan putte en masse følere på, så kan du jo teste med og uden glas og forskellige matarealer samt farver.

Personligt tvivler jeg dog på at virkningsgraden kommer bare i nærheden af et moderne vakuum anlæg.

Måske du også skulle studere lidt inden du gik i gang, i gennem tiden er der jo foretaget uanede mængder af test som er endt i de anlæg man kan købe i dag.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Hjemmelavet solfanger radiator vs kobberrør

Indlæg af pelle » 17 sep 2016 18:46

xkfc skrev:Jeg ville ikke bruge plastpladerne der slipper nemlig ikke UV stråler igennem dem. Glas er brugbart men skal helst være special glas der tillader UV at passere.
Hvis du har en masse radiatorer og rør kan du jo mega nemt lave en række forsøg, det er jo bare at starte med at købe en styring hvor du kan putte en masse følere på, så kan du jo teste med og uden glas og forskellige matarealer samt farver.

Personligt tvivler jeg dog på at virkningsgraden kommer bare i nærheden af et moderne vakuum anlæg.

Måske du også skulle studere lidt inden du gik i gang, i gennem tiden er der jo foretaget uanede mængder af test som er endt i de anlæg man kan købe i dag.
Nå.. Den var ny for mig.. "Der slipper nemlig ikke UV stråler igennem dem" Herligt med en ekspert.( Der totalt kan fyre en masse af herinde). Hilsen fra en der rent faktisk har sat sig sig godt ind i tingene. God dag til dig..
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Hjemmelavet solfanger radiator vs kobberrør

Indlæg af John Skov Jensen » 17 sep 2016 19:02

pelle skrev:Nå.. Den var ny for mig.. "Der slipper nemlig ikke UV stråler igennem dem" Herligt med en ekspert.( Der totalt kan fyre en masse af herinde). Hilsen fra en der rent faktisk har sat sig sig godt ind i tingene. God dag til dig..
Pelle, Min gamle solfanger var lavet med dækglas af den type du omtaler. Og ja, det fungerer ganske udemærket :great: , og særligt set i forhold til kostprisen, som er vigtig på hjemmebyggede anlæg.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Hjemmelavet solfanger radiator vs kobberrør

Indlæg af pelle » 17 sep 2016 19:16

John Skov Jensen skrev:Pelle, Min gamle solfanger var lavet med dækglas af den type du omtaler. Og ja, det fungerer ganske udemærket :great: , og særligt set i forhold til kostprisen, som er vigtig på hjemmebyggede anlæg.
Ja, det fungerer nemlig ganske udmærket som dæklag. Og til den pris det polycarbonat plade er ved at være nede i kan det slet ,slet ikke betale sig at bøvle med glas og meget dyrt jernfattigt glas. Undskyld xkfc.. Det rendte lige af med mig..Du skriver nogle gode indlæg.. Bliv ved med det :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Hjemmelavet solfanger radiator vs kobberrør

Indlæg af fryseren » 17 sep 2016 21:23

Hjemmebakset solfanger?
Kobberplade loddet på kobberrør bygge en kasse, med isolering og plexiglas, ikke specielt billigt
Man kan få sprit nye fangere for 2.000,- og op efter.

Jeg opgav at gå igang, og kigger på en løsning med fabriksnye fangere i stedet.

Undervejs, inden jeg gav op, løb jeg dog ind i denne ide:
10 mm 2-lags plexiglas tag som nyt tag på garagen.
Lige derunder: https://www.vidaxl.dk/p/270752/solpanel ... -2-x-90349
Og 50mm Rockwool underneden.
Skal sikkert køres i en trykløs opsætning.

xkfc

Re: Hjemmelavet solfanger radiator vs kobberrør

Indlæg af xkfc » 17 sep 2016 22:17

pelle skrev:Ja, det fungerer nemlig ganske udmærket som dæklag. Og til den pris det polycarbonat plade er ved at være nede i kan det slet ,slet ikke betale sig at bøvle med glas og meget dyrt jernfattigt glas. Undskyld xkfc.. Det rendte lige af med mig..Du skriver nogle gode indlæg.. Bliv ved med det :great:
Jeg er ked af det, men undskyldningen er ikke accepteret. Jeg er tilhænger af fakta, jeg tager tit fejl men prøver at lære af dem ganske ude at svine nogen til (bevidst i hvert i fald), jeg syntes du fremover som supporter burde holde en bedre tone og måske tænke en smule over hvad du skriver.

Ha' det så godt.


Besvar