Sollfangere skal tømmes for væske, hvordan?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: Sollfangere skal tømmes for væske, hvordan?

Indlæg af Torpet »

UPDATE 01.06.16.

Så lykkedes det, alle pladerne er udskiftet, solfangerne har været nede og er nu oppe på plads igen, der er fyldt vand på systemet og det fungerer. Det får lige lov til at køre på bare vand som væske i et par dage, så jeg er sikker på alle unioner er tætte, hvorefter jeg så skifter vandet ud med frostvæske.

Det hele var lige så stort et arbejde, som jeg havde frygtet (større), men når det først var startet, var der ligesom ikke nogen vej tilbage, så det var bare at bide tænderne sammen og så koncentrere os om ikke at falde ned at taget. Den oprindelige gård er fra 1885, hvor der har været stråtag på, så intet var lige endsige med rigtige lægtemål. Det betød at stort set hver plade skulle måles for overlæg og hulleplacering. Kloge hoveder ville jo nok mene at vi så burde have taget alle pladerne af først, rettet op på lægterne og så lagt de nye plader? Tja, det er sikkert rigtigt, man så ville vi slet ikke have været i stand til magte det som et GDS job, så sådan er det bare. Mange kroner til forskel. Men nu ligger det hele på plads og jeg er MEGA lykkelig over at have det overstået. Nu kommer så tagrende og andre småtterier, men det er i børnelegs-afdelingen i sammenligning :).

Så tak til alle der fulgte med i dette tiltag og specielt tak til det de gode kommentarer og interesse, som har været en stor hjælp. Her er lidt af forløbet.

Udskiftningen af tagpladerne skete med en hastighed på mellem 6-10 plader per arbejdsdag. Vi brugte slidske til både nedtagningen af gamle møre plader og optagning af nye plader. Mange af de gamle plader var så medtagne, så de brasede sammen og bare faldt ind på loftet, når de blev forsøgt løftet af. Bortset fra svineriet og problemet med at vi så ikke havde en plade at måle hjørne-afskæring og huller efter, så var det en nem måde at slippe af med de plader på. Vi arbejdede aldrig i to dage efter hinanden, for ligesom at spare på energien og også for at have tid til oprydning, justere højden på slidsken og skubbestang og køre plader på genbrugspladsen osv. (indkøb af frisk forsyning af smørelse — øl :). Det helt vigtige her at vi undgik uheld, såsom at trille ned fra taget.

Pelle’s idé ved pladeudskiftning blev med succes brugt i flere besværlige situationer. Pille brugers mange tanker er også i spil.

Sjovt nok så betød det ikke stort om vi udskiftede plader i første række eller helt oppe i 5de række, da slidske systemet bare fungerede super godt, så samme teknik, blot lidt tungere at skubbe plader højere op.

Da vi så kom til venstre side af taget skulle solfangerne ned. Den part havde jeg mistet lidt søvn over, men det kunne jeg godt have sparet mig, for det gled rigtigt fint. Væsken kom nemt ud gennem den studs pillebruger have lokaliseret helt nederst i rørføringen (på et billede), der var 17 liter i systemet og jeg fulgte rådet med at tømme det tidligt om morgenen, før det opvarmes (jeg står ellers ikke så tidligt op :). Ja, det blev en laaaaang dag.

Alle unionerne blev løsnet uden vold og kunne genbruges uden noget problem. Det var en stor lettelse og ellers også noget jeg havde frygtet kunne give problemer. Problemet med at komme op i midten af de to solfangere for at løsne unionen i toppen uden at skulle kravle rundt på taget (hvad jeg ikke havde lyst til), viste sig heldigvis ikke at være ret meget af et problem, da jeg er ret høj og lige kan nå toppen, ved at stå på vangen i bunden af solfangernes bundstøtte. Hvis jeg havde været for tyk, havde det dog ikke gået, da der kun er en smal plads imellem fangerne. Men nu kunne jeg også løsne de forskellige anker-bolte.

Igen brugte vi slidsker til delvis at løfte og lade fangerne glide ned, alt i mens vi holdt fast på fangerne fra hver sin side ved hjælp af to store stiger. Jeg havde lige fundet en kraftig 2-parts stige på 9 meter på et loppemarked for kr. 600. Den var for lang til at transportere hjem på min trailer, så jeg måtte bløde 75 kr. ekstra for transport :). Men en rigtig fin solid stige, som vi har haft meget glæde af til besværlige positioner ved gavlene. (Det er den der ses til venstre på billedet længere nede).

Det dampede godt ud af rørene på de nu tomme solfangere, inden de kom ned og jeg huskede advarslen herinde fra om ikke at røre ved rørene, da de kan blive rigtig varme. Tak.

Jeg vil tro de tomme solfangere vejede ca. 40 kg hver, så det gik ret fint at trille dem indenfor ved hjælp af en sækkevogn. De blev lagt på siden, med træstøtter i midten, så deres rørstudser og temperaturmåler ikke var belastet. Glasset og selve aluminium rammen blev renset, så det hele så næsten nyt ud igen.

Næsten alle monteringskruer var af galvaniseret stål, så meget få bolte eller møtrikker gav problemer.

Selve rammen under solfangerne besluttede vi at nedtage i hel stand. Den kunne godt have været skilt ad, men nu mindre man skal ændre på, nu bedre er chancen for at alt bare kan fungere igen uden for meget vrøvl. Så endnu en slidske (bredere) skulle laves og den jernramme vejede faktisk noget. Den kom dog fint ned, men ved optagning senere skulle der passes meget på ikke at ridse de nye plader, så vi brugte en del skumgummi som beskyttelse. Den var af galv stål, så fint genbrugelig.

Vi lod til- og afgangsstudser sidde stikkende frem og skar så huller i de nye plader for at kunne bruge samme rør tilslutninger. Det krævede en masse opmåling og de nye plader skulle så ligesom drejes ned på plads (hen over rørerne) på en besværlig måde, men det lykkedes uden at beskadige studserne. Der skal ikke meget til at beskadige en union, så vi passede rigtigt meget på.

Vi lavede så en støtte til bundrammen. En støtte som skulle stå ret fast helt nede fra jorden af, så rammen bare kunne ligge løst på taget, mens solfangerne kom op igen. Ideen var at vi så have mulighed for at rykke både sidelæns og op og ned på solfangerne, for at opnå den helt præcise position for gensamlingen af unionerne uden at skabe noget pres på dem, hvilket de jo ikke kan tåle, hvis de skal være tætte. Meeeen eet er jo teori og noget andet er i praksis.

Dette viste sig at være en lidt optimistisk tanke, da alt jo også skulle være lige (parallelt). Skævheden i rammen var ikke noget der nemt kunne løses og der kunne ikke bare løftes på jordstøtten til rammen, den vægt der alt-i-alt var i rammen og solfangerne tilsammen var for meget. Øv. Altså måtte der lidt træstykker til imellem solfangerne og rammen. Solfangerne var ikke tungere, andet end vi kunne skubbe dem lidt op enkeltvis, ved at sætte en lægte på dem fra jorden. Men stadigvæk kunne den optimale position ikke genskabes. Det skal lige bemærkes her at alt sker mens man står på en stige og skal klare det fra siden.

Løsningen var så at udnytte den fleksibilitet af rørene der er inde fra loftet, da der er brugt kobberrør, som løber hen over loftet og ned til fyrrummet. De rør kan der manipuleres med. Det krævede at hullet i taget til både ud- og indgang, blev forøget lidt (ialt ca 3cmx6cm). Så kunne studerne flyttes lidt både op og ned samt sidelæns. Så kunne alt også samles fint og alle unioner syntes at være helt tætte ved første forsøg!!

Lige så snart unionerne sam samlet (bare løst), så blev bundramme skruet fast på taget og solfangerne ligeledes fastspænd i sin position, det kunne kun gå for langsomt. Dog var det er problem med at finde støtte under rammens huller og lægterne i taget. Den havde jeg ikke lige taget højde for. Altså måtte vi lave lidt kunstige lægtere og den slags julelege, for at få fastgjort det hele. Men jeg tror ikke det løber nogle veje lige med det samme nu.

Inde på loftet havde jeg afmonteret udlufteren, som ser fin genbrugelig ud, og så sat en kugleventil på (jeres råd). Senere efter væske påfyldning vil udlufteren blive monteret ovenpå kugleventilen.

Påfyldningen af vand skete ved slange direkte fra en vandhane og til studsen i bunden og så skiftevis udluftning ved hjælp af den kugleventil. Det virkede fint, ganske som når man fylder sine radiatorer med vand. Ved at holde en klud over kugleventilen og have en stor 45L plastik spand under, så kunne jeg bare lade vandet komme ud, indtil der ikke syntes at være ret mange bobler med i vandet. Så satte jeg det rigtige pres på (1.75 bar), sikrede mig endnu et par gange mere med udluftning og så kunne jeg lade systemet sætte sin cirkulationspumpe igang efter ønske og inden jeg kørte hjem kunne jeg tage et varmt brusebad!! Stor jubel.

Jeg havde ellers bemærket en rigtig god måde at fylde anlægget på (indlæg af John Skov Jensen), men jeg kunne ikke finde en rørledning jeg kunne benytte til dette, da jeg ikke har specielt lyst til at bryde ind i et kobberrør, så jeg måtte holde mig til min standard måde at fylde vand på med.

Nu skal jeg så have skifte vandet ud med frostvæske, men det ser jeg ikke som nogen stor opgave. Midt i det hele blev der iøvrigt også lavet et hul i taget til ledningen fra temperaturføleren fra toppen af den ene solfanger. Den ledning er så tilsluttet en boks inde på loftet og den virker helt fint. Jeg afprøvede lige den temperaturmåler ved at sætte systemet til at starte cirkulationspumpen ved en forskel først på 5° og så derefter en forskel på 10° og systemet reagerede omgående, altså har jeg tilslutte den rigtigt.

Alle disse samlinger og huller i taget er dynget godt til med silicone.

På billeder herunder kan man se stålrammen liggende på græsset, klar til at komme op. Stålrammens slidske står klar. En palle ved foden sikrer at den ikke skifter position. Stigen til venstre er den 9m stige jeg fandt på et loppemarked.
Solfangere stativ klart.jpg
Pladerne på venstre side ser noget snavsede ud, men det er bare støv fra de skumgummimadrasser vi har brugt som beskyttelse imod ridser for tagpladerne. Skumgummemadrasserne mørnes af solen og støver ret så meget. Dette bliver dog nemt renset af, når der kommer lidt regn.

I forgrunden ses også den slidske der er klar til at opsætte selve solfangerne med. Dog skal de tre små brædder skrues af på støttestativet for stålrammen, da slidsken for solfangerne skal ind der. Støttestativet for stålrammen har kraftige stålvikler i toppen, så det holdte fint sin form.

Og så er her endelig det færdige resultat, nye tagplader under solfangerne og et tørt loft. God følelse.
Solfangere med nyt tag under.jpg
Et irriterende problem var hele tiden at de nye plader ikke har samme mål som de gamle. Gamle plader måler 1220mm i højden, hvor de nye bare er 1880mm, så det skal der hele tiden taget højde for med hjørneafskærings vinkler og hulleposition. Specielt når man rammer en lægte, hvor den ikke er sat rigtigt, så den gamle plade kun lige har kunne nå på plads og hvor den nye så faktisk mangler et par centimeter. Flere steder skal der så bores huller meget faretruende tæt på kanten, eller man skal rykke hele rækken ned i en ny position, men dette må så ikke være så meget, så det skaber problemer længere oppe. Netop disse sager gav lidt grå hår. Godt jeg ikke har så meget hår at tage skade på :). Oppe ved skorstenen skulle der også lidt kreativitet til og skum inde fra. Hvis jeg en dag for fornyet energi bør jeg nok lægge nye fine tagrygplader på også. Hm. Fast arbejde! :).

Det var så den historie, der er mere til det hele, men så bliver historien vist for lang. Igen tak til alle de gode råd.

Tak til jer der er kommet så langt som her til.

Mvh

Jens, nu pensioneret taglægger

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Sollfangere skal tømmes for væske, hvordan?

Indlæg af pelle »

Det er ski godt gået det der.. Bare stille og roligt, Easy going og godt gennemtænkt. Hastværk er lastværk.Det er dejligt at høre man ikke giver op når man har alderen lidt i mod sig, men i stedet for ser mulighederne. Jeg har også rundet de 50 og har ikke arbejdet som tømrer i 25 år. Nu, er jeg igang med at renovere en 1 sal.Ene mand.. Jeg benytter mig også flittigt af Storm.P. løsninger. Så, jeg kan nemt selv sætte hjælpespær, forskallinger,plader op alene.Det skal bare tænkes godt igennem.. Der var jeg glad for min pibe.. :) Det glæder mig i kunne bruge fiffet til at få pladen op under den ovenover.. Det kan ellers være bøvlet ad h. til.og man bander så det er helt lyst omkring en. Man, det kommer pladen jo ikke op på plads af. icon_cheesygrin.gif
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Torpet
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 750
Tilmeldt: 19 okt 2011 16:44
Mit fyr: Blackstar 10 Kw V7 semirens
Areal: 130+75
Brændsel: Vida/Varga Svenske 8mm
Årligt forbrug: 4,5 tons
Har takket: 67 gange
Blevet takket: 85 gange

Re: Sollfangere skal tømmes for væske, hvordan?

Indlæg af Torpet »

Ja, pelle, det er sjovt det der med at kunne lave mange ting alene. Når jeg har skulle sætte noget tungt op alene, som f.eks. en tung bjælke, så har jeg gerne vurderet om jeg har kunnet løfte den bare 10 cm, hvis jeg kan det, tja, så kan jeg da også få den op på 2 meter. Den skal jo bare løftes 10 cm 20 gange og så understøttes ind i mellem! Hvad er problemet? :). Udfordringer er jo til for at finde gode løsninger, ikke? Jeg har skam selvsagt fået stukket min alder i hovedet som et slags problem, specielt i denne omgang, men helt ærligt, hvis jeg som 76 årig skal vente med at lave noget, hvornår skal jeg så lave det? Bliver man da yngre senere :). Næppe. Det med alderen ser jeg bare som noget man skal huske på og tage pænt hensyn til, for faktisk kan man alt hvad man altid har gjort, bare ikke helt så hurtigt. Der er dog også en fordel ved ens højere alder og det er erfaring, grundighed, tålmodighed og glæden ved at kunne udrette ting. Jeg elsker personligt at skabe noget og nej, jeg kender egentlig ikke rigtig nogle grænser for hvad jeg kan, det er nok noget urealistisk set, men det er ikke noget nyt for mig. Jeg skabte et meget stort trykkeri i Queensland i Australien, i en tid, hvor mange sagde det ikke kunne lade sig gøre, men jeg gjorde det bare og det kører den dag i dag, stadigvæk med mit navn, selvom jeg har solgt det, har du lyst kan du se det her http://jtpress.com.au/

Rigtig dejlig at høre du også bare kører løs, pelle, god arbejdsløst.
Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Sollfangere skal tømmes for væske, hvordan?

Indlæg af pille bruger »

Stort projekt - flot resultat :great:
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Besvar