Solvarmeslanger / kedelslanger.

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
dannidines

Solvarmeslanger / kedelslanger.

Indlæg af dannidines »

Hejsa folkens..

Jeg skal have flyttet pumpeblokken til solfangeren og den skal sættes således, at solfangerkredsen (frem/retur) skal gå "bagom" VVB, altså mellem væg og VVB som står i et hjørne.

Så tænkte jeg om der er nogen som har erfaringer med de "kedelslanger" som er lavet til solvarme - det er unægteligt nemmere at trække end at rode med blød kobber, fittings m.v. inde bagved sådan en 500L VVB..

Hvis jeg montere kuglehaner i hver ende af slangerne, så kan jeg jo lukke af og skifte slangerne hvis behovet opstår for det.

Jeg tænker rør er det mest optimale, men ville høre om der var erfaringer med slangerne på forum

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
15
Indlæg: 9833
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Har takket: 81 gange
Blevet takket: 275 gange

Re: Solvarmeslanger / kedelslanger.

Indlæg af pille bruger »

dannidines skrev:Hejsa folkens..

Jeg skal have flyttet pumpeblokken til solfangeren og den skal sættes således, at solfangerkredsen (frem/retur) skal gå "bagom" VVB, altså mellem væg og VVB som står i et hjørne.

Så tænkte jeg om der er nogen som har erfaringer med de "kedelslanger" som er lavet til solvarme - det er unægteligt nemmere at trække end at rode med blød kobber, fittings m.v. inde bagved sådan en 500L VVB..

Hvis jeg montere kuglehaner i hver ende af slangerne, så kan jeg jo lukke af og skifte slangerne hvis behovet opstår for det.

Jeg tænker rør er det mest optimale, men ville høre om der var erfaringer med slangerne på forum

Kedelslanger er fint til nødløsninger.
Holdbarheden er ikke imponerende.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/
dannidines

Re: Solvarmeslanger / kedelslanger.

Indlæg af dannidines »

Præcis kedelslanger er nødløsninger, men der findes nogle solfangerslanger og det var mere dem jeg var nysgerrig på... men det ender nok med jeg må igang med gasbrænderen og de bløde Kobberrør :)
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Solvarmeslanger / kedelslanger.

Indlæg af Bigfoot »

hvorfor ikke bare køre de kobberrør om i to vinkler bag tanken? så de passer ind i det hjørne?
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
dannidines

Re: Solvarmeslanger / kedelslanger.

Indlæg af dannidines »

Bigfoot skrev:hvorfor ikke bare køre de kobberrør om i to vinkler bag tanken? så de passer ind i det hjørne?
Mest fordi jeg ikke ønsker samlinger inde bagved i et hjørne... men igen, det bliver nok noget kobber halløj... med samling eller blød som er formet..

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
14
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Har takket: 59 gange
Blevet takket: 39 gange

Re: Solvarmeslanger / kedelslanger.

Indlæg af fryseren »

Hvis VVB ellers er rund, kan det vel ikke være det "store" problem.
Jeg tænker at du kan forme røret som et "C" sætte det på VVB'en og så føre/dreje "C"'et rundt om denne.
dannidines

Re: Solvarmeslanger / kedelslanger.

Indlæg af dannidines »

fryseren skrev:Hvis VVB ellers er rund, kan det vel ikke være det "store" problem.
Jeg tænker at du kan forme røret som et "C" sætte det på VVB'en og så føre/dreje "C"'et rundt om denne.
Det er også sådan jeg har gjort som det står nu, jeg tænkte blot om det andet var et alternativ - men det bliver nok kobber :)
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: Solvarmeslanger / kedelslanger.

Indlæg af Ernst Drastrup »

Ja, - når du bruger kobberrør, så skal du jo kun lave det én gang, og så holder det i rigtig mange år.
Med solvarm hilsen
Ernst.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Besvar