Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ventilation nødvendig til ny garage?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
vulfpapp
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 14 jan 2016 12:59

Ventilation nødvendig til ny garage?

Indlæg af vulfpapp » 02 feb 2016 16:36

Hej :)

Jeg skal til at finde ud af, om der skal nogen form for ventilation, i en garage som er undervejs.
Garagen måler 48 kvadratmeter, har en vestvendt facadedør i glas og på sydsiden er der en glas terassedør+et vindue - glasfelterne er hhv. 3 og 2 lags. Dertil kommer to porte med 45mm portblad på nordsiden. Hvad angår isolering, er der 300mm i gulv, 200mm i loft og 150mm i vægge.

Jeg har jo hørt skrækhistorier med fugt, og værktøj som ruster osv. En fugtig garage er jo heller ikke det bedste, hvis man gerne vil passe på sin bil. Jeg har derfor overvejet en luftsolfanger - problemet er dog at sydsiden, allerede er godt optaget med et vindue og en dør. Det ville måske være passende at lave en selv, så man kan få den i mål, som udnytter den sidste plads bedst muligt.

En anden løsning kunne være kun at tilføje ventilationsriste på øst- og vestfacaden og lade vinden tage sig af resten - eller måske en fugtstyrret ventilator?

Jeg har også overvejet, om jeg burde tage garagen i brug først, og efterfølgende se om der bliver problemer med fugt.

Fordelen ved en luftsolfanger er, hvis man skal tro mange forskellige beretninger :lol:, at den også kan tilføre lidt varme, og det er jo dejligt hvis man gerne vil arbejde lidt derude om vinteren.

Hvad siger panelet? Andre råd omkring varmetilførsel og ventilation til garagen er også mere end velkomne.


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Ventilation nødvendig til ny garage?

Indlæg af Landlyst » 02 feb 2016 16:48

En billig ventilator på timerur... Det vil nok være det billigeste og priseffektivt... Der skal i hvertfald noget ventilation til, især hvis du køre en våd bil der ind...

vulfpapp
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 14 jan 2016 12:59

Re: Ventilation nødvendig til ny garage?

Indlæg af vulfpapp » 02 feb 2016 19:53

Landlyst skrev:En billig ventilator på timerur... Det vil nok være det billigeste og priseffektivt... Der skal i hvertfald noget ventilation til, især hvis du køre en våd bil der ind...
Er timer så den kan indstilles til at køre x antal timer om dagen, i stedet for at den skal køre konstant? Og nogen der har erfaring med dem, som kører på solcelleenergi?

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Ventilation nødvendig til ny garage?

Indlæg af Landlyst » 02 feb 2016 19:56

vulfpapp skrev:Er timer så den kan indstilles til at køre x antal timer om dagen, i stedet for at den skal køre konstant? Og nogen der har erfaring med dem, som kører på solcelleenergi?
Nej du køber bare en billig en uden noget fugt eller timer (timer på dem er somregel efterløb efter man slukker lyset) Og så sætter du en stikprop på og så et billigt tænd og sluk ur og i stikkontakten med det hele... :great:

vulfpapp
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 14 jan 2016 12:59

Re: Ventilation nødvendig til ny garage?

Indlæg af vulfpapp » 02 feb 2016 20:03

Landlyst skrev:Nej du køber bare en billig en uden noget fugt eller timer (timer på dem er somregel efterløb efter man slukker lyset) Og så sætter du en stikprop på og så et billigt tænd og sluk ur og i stikkontakten med det hele... :great:
Tak for input. Det skal lige siges, at anskaffelsespris ikke nødvendigvis skal være lav. Jeg synes idéen om at have noget, som kræver minimalt vedligehold og bare fungerer, er mere interessant. Og så er der jo det med varmen - kan en simpel ventilator gøre nogen forskel uden varmetilførsel :?


Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Ventilation nødvendig til ny garage?

Indlæg af Landlyst » 02 feb 2016 20:08

Hvad har du af varme muligheder? En elradiator kan gøre meget ved det i sådan et godt isoleret rum... Men har du mulighed for en radioator så er det billiger i længden... og skal det bare holdes fugt frit eller skal der være 25 grader?

vulfpapp
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 14 jan 2016 12:59

Re: Ventilation nødvendig til ny garage?

Indlæg af vulfpapp » 02 feb 2016 20:18

Landlyst skrev:Hvad har du af varme muligheder? En elradiator kan gøre meget ved det i sådan et godt isoleret rum... Men har du mulighed for en radioator så er det billiger i længden... og skal det bare holdes fugt frit eller skal der være 25 grader?
Jamen der er ikke nogen præinstallerede muligheder som fjernvarmetilførsel - huset har jordvarme og der er ikke ført noget til garagen :oops:
Er en elradiator ikke meget dyr i drift?

Selvfølgelig fugtfrit, men også gerne mulighed for varme om vinteren. Ser flere der nævner at konstante 10 grader som den "magiske" temperatur, med mulighed for at øge?

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Ventilation nødvendig til ny garage?

Indlæg af Landlyst » 02 feb 2016 20:37

vulfpapp skrev:Jamen der er ikke nogen præinstallerede muligheder som fjernvarmetilførsel - huset har jordvarme og der er ikke ført noget til garagen :oops:
Er en elradiator ikke meget dyr i drift?

Selvfølgelig fugtfrit, men også gerne mulighed for varme om vinteren. Ser flere der nævner at konstante 10 grader som den "magiske" temperatur, med mulighed for at øge?
Jow det er jo en til en varme... Men nu er det jo et godt isoleret rum og med jordvarme så skulle du jo have haft gulvarme, så el er nok alligevel billigere... Men du kunne jo også overveje en billig varmepumpe?

vulfpapp
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 14 jan 2016 12:59

Re: Ventilation nødvendig til ny garage?

Indlæg af vulfpapp » 02 feb 2016 20:46

Landlyst skrev:Jow det er jo en til en varme... Men nu er det jo et godt isoleret rum og med jordvarme så skulle du jo have haft gulvarme, så el er nok alligevel billigere... Men du kunne jo også overveje en billig varmepumpe?
Fx sådan en her? http://shop.scanheat.dk/varmepumper/130 ... en_montage

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Ventilation nødvendig til ny garage?

Indlæg af Landlyst » 02 feb 2016 21:02

Ja det ser umiddeltbart ikke tosset ud... Men har ikke så meget forstand på dem... Måske der kommer en forbi som har mere erfaring med det...


Besvar