Ökofen Pellaqua - med UVR1611 styring?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
LGB
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 131
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød - Schweitz - Hongkong
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 12 gange
Kontakt:

Ökofen Pellaqua - med UVR1611 styring?

Indlæg af LGB »

Nok er jeg ikke på piller, jeg har dog en Ökofen Pellaqua 1000 liters tank som den her:

http://renergi.dk/produkter-2/akkumuler ... -pellaqua/

Den har sin egen styring i stil med UVR1611, som kan konfigureres men ikke programmeres frit.

Jeg er er tvunget på et grundejerforenings-fjernvarme system som dækker ca 100 rækkehuse. Smart nok som back-up varme når nu det er der, omend jeg gerne havde været de faste udgifter på over 5000 kr / år til varmecentralen foruden.

Jeg ville jo gerne at Pellaqua'en arbejdede sammen med resten af mit system, samt at jeg kan styre hvad den gør og se det online. F.eks. vil jeg sætte den til at åbne for fjernvarmen når (eller rettere, hvis) temperaturen i tanken når op på 95 C. Da fjernvarmen kommer ind med ca 65 grader, så vil 95 grader jo være foræring af varme, tilbage til varme-centralen, og en afkøling af min varme-buffer.

For mig en sikkerhedsventil, for foreningens medlemmer - gratis tilskud af grøn varme på en varm sommerdag (fjollet at brænde gas af til brusebad, midt i en hedebølge, ikke?)

Jeg ville også gerne kunne se hvornår den tænder og slukker for fjernvarmen. Jeg har sat den ned til 45 C, så den burde ikke køre meget. Der er 20 meter snegl indbygget til varmt vand, så vandet er altid friskt, behøver ikke holde det konstant på 60 grader, og solen skal nok nuke vandet ofte nok.

Men alligevel, så vil jeg gerne styre det selv.

Kan jeg mon fjerne Pelletronic styringen fra Pellaqua'en, og montere en UVR1611 (som kommer på CAN bus med de to andre UVR1611), og sætte UVR'en til at styre Pellaqua beholderen? Jeg skal alligevel ha mig en tredie UVR1611 ser det ud til, fordi der er flere ting jeg gerne vil ha med i styresystemet af huset.

Men spørgsmålet er om det er realistisk for mig at lave et ordentligt program til at styre Pellaqua tanken med en UVR, den er jo ret kompliceret opbygget. Varmekurver, shunt ventiler til to varmekredse, og solvarme styring. Men det er vel også bare det?

ccc28748
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 84
Tilmeldt: 29 mar 2013 08:24
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 110
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Kastrup
Blevet takket: 2 gange

Ökofen Pellaqua - med UVR1611 styring?

Indlæg af ccc28748 »

Du skal vide mange detaljer om pellaquaen for at konfigurerer 1611eren korrekt.
Det kan nok godt lade sig gøre, men jeg ville nok ikke turde.

mvh CArsten
LGB
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 131
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød - Schweitz - Hongkong
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 12 gange
Kontakt:

Ökofen Pellaqua - med UVR1611 styring?

Indlæg af LGB »

ccc28748 skrev:Du skal vide mange detaljer om pellaquaen for at konfigurerer 1611eren korrekt.
Det kan nok godt lade sig gøre, men jeg ville nok ikke turde.

mvh CArsten
Jeg har undersøgt sagen nærmere, og angiveligt er det brænderkald mm der er mest kritisk. Da jeg ikke bruger Pellaqua'en til pillefyr (!), da der er tvungen fjernvarme, så skulle det vist gå.

Overvejer nu faktisk en 16X2 tror jeg den hedder, den nye touch skærm model af 1611. Ikke kommet til DK endnu men koster 545 EUR i Østrig hos TA.
ccc28748
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 84
Tilmeldt: 29 mar 2013 08:24
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 110
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Kastrup
Blevet takket: 2 gange

Ökofen Pellaqua - med UVR1611 styring?

Indlæg af ccc28748 »

Den glæder jeg mig til at læse lidt om. Mon ikke VVFS Niels, snart skriver lidt om den på sin hjemmeside.

mvh Carsten
LGB
Stoker IV
Stoker IV
14
Indlæg: 131
Tilmeldt: 21 apr 2010 08:49
Areal: 140
Brændsel: Sol og (desværre) tvungen fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 3400
Geografisk sted: Hillerød - Schweitz - Hongkong
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 12 gange
Kontakt:

Ökofen Pellaqua - med UVR1611 styring?

Indlæg af LGB »

ccc28748 skrev:Den glæder jeg mig til at læse lidt om. Mon ikke VVFS Niels, snart skriver lidt om den på sin hjemmeside.

mvh Carsten
Han har sagt at han lige vil se det an, fordi der stadig er nogle begrænsninger på den nye model.

Måske kan jeg blive launch customer :)

Opdateret schematic - Ökofen'en sidder oppe i hjørnet og styrer selv om den vil spise eller ej, af solvarmen. Jeg kan derfor ikke se andet udefra, end når temperaturen i rørene er forskellige som her og antyder at den har åbnet for tre-vejs ventilen, så vandet ledes gennem Ökofen Pellaqua tanken før den kører i varmeveksleren til det sekundære kredsløb.

Ville derfor være fint med f.eks. en 16X2 til at styre Ökofen'en, og sætte den på CAN bussen selvfølgelig. Der er alligevel et par ekstra ting jeg gerne vil styre (og logge), f.eks. styring og forbrug af fjernvarme. Jeg kan ikke se udefra om det kører eller ej, men prøver selvfølgeligt at holde fjernvarmen lukket AF!

Billede

Besvar