Solvarmesæt fra VVS experten

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
nemocharley

Solvarmesæt fra VVS experten

Indlæg af nemocharley »

jeg læser lige den her tråd igennem igen.

Er det ikke bare et spørgsmål om at bruge din varmepumpe noget mere og bruge brændeovnen lidt mere - lidt varmeflyt ville måske kunne hjælpe her. På den måde får du brugt din overskuds-strøm og slået olieforbruget yderligere ned. Alt dette uden dyre ekstra-investeringer.

hvis coppen er god på din varmepumpe, så er det ikke urealistisk at den kan lægge mere end 15000kwh varme ekstra i huset - sammen med lidt ekstra brænde, så er det da lige før oliefyret kan slukkes - eller hvad?

dannidines

Solvarmesæt fra VVS experten

Indlæg af dannidines »

Det har du ret i Triumph, men hvis målet er at spare mest muligt olie og hans insgangsvinkel dertil er et solvarmeanlæg til omkring 13000kr, så er det om muligt en endnu mere fjollet ide..

Jeg har solvarme og kender udgangspunktet for det (for mit eget setup), jeg har også pillefyr med vejrkompensensation der regulerer fremløbstwmperaturen og efteår, forår giver den huset mellem 35-40grader i fremløb, så det er måske ikke helt umuligt at varme huset op i den ønskede periode med en L/V VP, hvertfald med bedre cost/bennefit sammenlignet med solvarme..

Men helt grundlæggende, få beregnet Co2 realisering, ud med oliefætteren og ind med en pillegnasker - det er nok den allover bedste forrentede løsning ;)
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Solvarmesæt fra VVS experten

Indlæg af triumph »

Med en traditionel radiatorløsning er jeg sikker på at en luft/vand varmepumpe vil virke dårligere end en luft/luft varmepumpe, og luft/luft løsningen vil koste det halve.
(et luft/vand anlæg koster jo ca. 50 kilo + installation)
Hvis der er 4000 KWh i overskuds el produktion fra solcellerne. Så kunne de jo blive til 12.000 kw varme (i dag er forbruget 15.000 KWh).
Om det kræver en ekstra varmepumpe til 16-20.000 kr. Det ved jeg ikke.
Men uden at være 100% inde i afregningsregler for overskuds el fra elpaneler, så forsvæver det mig at afregningsprisen på 1 KWh el (på gl. ordning) er højere eller lig, prisen på 1 KWh træpiller ?
Og så ville jeg hellere bruge pengene på et træpillefyr, jeg syntes nemlig også at en luft/luft varmepumpe er lidt træls. (og mange varmepumper har i øvrigt en meget kort levetid)
Hvis jeg kun havde 13.000 kr, så blev de ihvertfald ikke brugt på et solvarmeanlæg, så ville jeg hellere spare sammen til den rigtige varmeløsning. Om det så skulle være et træpillefyr (30.000 kr installeret) En luft/luft varmepumpe (20.000 kr installeret) eller luft/vand ( 60-70.000 installeret (hvis varmesystemet skal laves om)) Det ved jeg ikke. Men at bruge 13.000 på at spare 600-1300 kr/år. Det er ihvertfald en dårlig plan
dannidines

Solvarmesæt fra VVS experten

Indlæg af dannidines »

Det L/V VP jeg ref til koster ca 21000kr og må installeres GDS

Og ja nemlig ja, spar sammen til en reel primærvarmekilde!
triumph skrev:Med en traditionel radiatorløsning er jeg sikker på at en luft/vand varmepumpe vil virke dårligere end en luft/luft varmepumpe, og luft/luft løsningen vil koste det halve.
(et luft/vand anlæg koster jo ca. 50 kilo + installation)
Hvis der er 4000 KWh i overskuds el produktion fra solcellerne. Så kunne de jo blive til 12.000 kw varme (i dag er forbruget 15.000 KWh).
Om det kræver en ekstra varmepumpe til 16-20.000 kr. Det ved jeg ikke.
Men uden at være 100% inde i afregningsregler for overskuds el fra elpaneler, så forsvæver det mig at afregningsprisen på 1 KWh el (på gl. ordning) er højere eller lig, prisen på 1 KWh træpiller ?
Og så ville jeg hellere bruge pengene på et træpillefyr, jeg syntes nemlig også at en luft/luft varmepumpe er lidt træls. (og mange varmepumper har i øvrigt en meget kort levetid)
Hvis jeg kun havde 13.000 kr, så blev de ihvertfald ikke brugt på et solvarmeanlæg, så ville jeg hellere spare sammen til den rigtige varmeløsning. Om det så skulle være et træpillefyr (30.000 kr installeret) En luft/luft varmepumpe (20.000 kr installeret) eller luft/vand ( 60-70.000 installeret (hvis varmesystemet skal laves om)) Det ved jeg ikke. Men at bruge 13.000 på at spare 600-1300 kr/år. Det er ihvertfald en dårlig plan
Brugeravatar
Djursland
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 123
Tilmeldt: 13 apr 2012 21:15

Solvarmesæt fra VVS experten

Indlæg af Djursland »

hvis du har ca 4400 gratis Kwh om året skal der da bare en el patron til at varme vand med

jeg tror ikke du kan bruge ret meget mere kun på varmt vand

jeg ville købe en lille beholder hvor der sider en el patron i bunden og sætte den ind i varmt vands systemet og så holde en fest for rasten af pengene

det er nok det nemmeste og bedste måde at udnytte de 4400 Kwh på for du får jo pengene tilbage i forholdet 1 til 1

eller som sagt sæt en luft til vand varme pumpe op og kobbel den ind i returen til fyret for det gør at fyret ikke skal varme vandet op fra 20 gr eller hvad den nu er når den har været rundt i huset men kun fra 45 til 55 eller hvad du nu køre med at temp på dit olie fyr

det ville nok være det bedste at gøre for du får 4400 x 4 = 17600 kw tilbage jeg har sat en cop til 4 jeg ved ikke hvad de ligger på af cob værdi i dag


hov jeg er kun på side 1 kan jeg se nu

så undskyld hvis det er blevet nævnt før

Mvh Flemming
Ecoteck HR 100

BosseBryggare

Re: Solvarmesæt fra VVS experten

Indlæg af BosseBryggare »

Hvad blev enden på den her historie egentlig? Købte du et solvarmeanlæg i vvs-experten?
Rasmus Jensen
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 678
Tilmeldt: 24 feb 2012 09:37
Mit fyr: Ikke udfyldt
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 1 gang

Re: Solvarmesæt fra VVS experten

Indlæg af Rasmus Jensen »

Hej alle sammen

Tusind tak for alle de fine svar - og beklager jeg ikke fik fulgt op på det.

Jeg gik hen og fik en defekt varme rør i gulvvarmen på et lille gæste toilet, og efter at anlæget havde været tømt og på fyldt vand mange gange , og sikkert også snavs der rev sig løs i rør - så kunne mit gamle setup med en veksler på olie fyret ikke længer. Jeg endte med at købe en kombibeholder på 60 liter med El patron i. Og det er monteret og nu er der dejligt varmt vand til et bad - også hvis man skulle stå mere end 5 minutter under bruseren.

Jeg er lidt i tvivl om det har har sat mit olie forbrug op - men nu kan jeg få ordentligt varme i gulvene og radiatorerne længst væk - der er kommet et noget større flow i systemet.

Min overskuds strøm i 2015 var faktisk noget mindre, da jeg lod Varme pumpe luft/luft køre noget mere. så er jeg "nede" på ca 3700 kWh i overskuds strøm. Men jeg overvejer meget kraftigt et af de CopMax gør det selv Luft/van varme pumper fra VVS experten - og lige nu køre de 16% rabat. Så for knap 36.000 plus lidt ekstra til installation kunne jeg få sådan en varme pumpe med stor kappe beholder og brugsvands beholder med EL patron i.
Og jeg har kigget på om nogle af de dyre varme pumper fra bla. Bsoch - men mere prise når aldrig at tjene sig selv hjem - ikke engang på 20 år.
Solcelleanlæg: Idriftsat den 25.07.2012
30 stk ZN-Shine 265W Gallium Inverter Danfoss 12,5K PRO+
http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 3&end=TRUE

Besvar