Montering af solvarme anlæg

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
dannidines

Montering af solvarme anlæg

Indlæg af dannidines »

Nu er min "gamle" nysgerrighed omkring solvarme vakt til live igen, motiveret af Knuddi's anlæg.

Så spørgsmål, er der nogen som ved om vaccuum-rør anlæg idag kan laves som tømmeanlæg? (jeg tænker på de nye typer U-rør)

Mine "gamle" 4. generationsrør må ikke stå uden væske/cirkulation når solen bager på dem, i såfald det sker, så skulle heat-pipen kunne gå i stykker/blive utæt. Men tømmeanlæg, kombineret med sådan 120 rør, 500L VVB + 500-800L buffer, som så stopper produktionen når alle variabler/kriterier er opfyldt, det kunne skisme være lækkert :)

Knuddi, vil du ikke give lyd og info fra dig når du har fået vejledning vedr. setup/montering?

Jeg er på nippet til at begynde at samle flasker for at spare sammen til en buffertank ;) :) :D

(ja ja, det kan ikke forrente sig med et pillefyr, men jeg er way beyond det regnestykke)

nemocharley

Montering af solvarme anlæg

Indlæg af nemocharley »

det kan være [tag]H.S[/tag] har et svar? :)
Knuddi
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 505
Tilmeldt: 11 nov 2012 20:27
Mit fyr: Woody 16kW. V-13 Styring
Areal: 400
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Dagligt forbrug: 21,9
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Vandel
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 7 gange

Montering af solvarme anlæg

Indlæg af Knuddi »

Hvorfor et tømmeanlæg, er det ikke bare at skyde varme i beton gulve?
dannidines

Montering af solvarme anlæg

Indlæg af dannidines »

Tømmeanlæg kombineret med buffer (samt mulighed for overskud i gulvet) var for at begrænse indetemperaturen i sommermånederne - nok kan betondækket akkummulere varme, men rumtemperaturen skal jo ikke være ulidelig. Jeg har kælder og det er der min overskudsvarme går hen fra mine 90 rør og vi har lune gulve ovenover.. Det var mere hvis det var muligt og af ren nysgerrighed, men mere relevant er en buffertank på 500-800L
Knuddi
Stoker XI
Stoker XI
11
Indlæg: 505
Tilmeldt: 11 nov 2012 20:27
Mit fyr: Woody 16kW. V-13 Styring
Areal: 400
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7184
Dagligt forbrug: 21,9
Årligt forbrug: 8
Geografisk sted: Vandel
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 7 gange

Montering af solvarme anlæg

Indlæg af Knuddi »

Nej jeg er ikke kommet videre med sagen. Har i fået smækket mere buffer på jeres anlæg?

Besvar