spørgsmål til akkutank med bundspiral.

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

spørgsmål til akkutank med bundspiral.

Indlæg af John Skov Jensen »

poul efterlønner skrev:Hej John
Jeg formoder du har frostvæske i solfangerne,
hvordan skifter du mellem frostsikret væske og centralvarmevand, hvis du kun bruger bundspiralen ?
Min varmekreds der går fra brændefyrets akkutank til huset via ca 60m præisoleret pex begge veje kan bypasses og via en virkelig stor pladeveksler kommer solfangeren af med sin varme. I fangeren er der ganske rigtigt kølevæske men det kommer aldrig videre end til pladeveksleren.
Så når solfangeren kan levere varme, sørger solfanger styringen for at bypasse varmekredsen, de nødvendige pumper startes automatisk og bypass ventilen (danfoss amz) aktiveres.
Inde i huset hvor vvb er placeret er det en differens styring der beslutter om der skal ledes varme til vvb eller ej. Inden vandet returnerer til pladeveksleren ved solfangeren, passerer det lige gennem en anden veksler der er forbundet til mit sandlager. Afkølingen her er virkelig kraftig og vandet returneres afkølet tilbage til pladeveksleren ved solfangeren.

nemocharley

spørgsmål til akkutank med bundspiral.

Indlæg af nemocharley »

poul efterlønner skrev:Hej John
Jeg formoder du har frostvæske i solfangerne,
hvordan skifter du mellem frostsikret væske og centralvarmevand, hvis du kun bruger bundspiralen ?
hej John og Poul - kunne man ikke også sætte en veksler/friskvandsstation i toppen af tanken (altså udenfor ligesom med solvarme veksleren) for at undgå denne sammenblanding? Hvis vi nu taler om en tank med kun bundspiral.

mit eget anlæg har jo en solvarmeveksler og en friskvandsstation/varmtvandsstation - i akku-tanken er der bare centralvarmevand.
Besvar