Solvarme uden spiral og varmeveksler

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Solvarme uden spiral og varmeveksler

Indlæg af svanggaard »

Jeg overvejer at installere solvarme som supplement til mit fastbrændselsfyr.

Mit hjemmebyggede anlæg består af et gammelt halmfyr og en 1600l hjemmebygget buffertank. Der er selvcirkulering mellem fyr og buffertank og der er åben ekspansion. Der er ikke spiral eller ekstra studser for tilslutning på buffertanken - og det er ualmindelig bøvlet at etablere.

Jeg overvejer derfor at montere solvarmepaneler på frem og retur fra stuehuset. Jeg forventer at tømme panelerne om vinteren. Nedenfor ses en principskitse for mit nuværende anlæg med solvarme tilføjet.

[album]1988[/album]
Udluftningsventiler ikke medtaget.

Solvarmepanelerne monteres vestvendt og under ekspansionsbeholder. Jeg regner ikke med at investeringen tjenes hjem foreløbigt - det handler om at kunne springe nogle fyringer over i sommerhalvåret.

Jeg håber til lidt hjælp til følgende:

Kan princippet anvendes eller skal opsætningen ændres?
Hvis skitsen er brugbar, hvordan forhindrer jeg at cirkulationspumpe til stuehus suger fra solvarmepanel i stedet for buffertank.
Kan jeg eventuelt bruge en thermostat med fjernføler (måler på afgang og ventil på tilgang af solvarmepanel) og en energisparepumpe som "styring".

Brugeravatar
Djursland
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 123
Tilmeldt: 13 apr 2012 21:15

Solvarme uden spiral og varmeveksler

Indlæg af Djursland »

hej med dig

spænderne projekt og jeg kan godt li din tanke gang MEN

du skal lave 2 systemer det vil sige et til huset og et til solvarmen og så sætte en veksler imellem og en pumpe mellem sol paneler og veksler og så fyld solfanger væske i og sæt paneler i 65 gr fra nul for så giver de også om vinteren og det er jo også en hjælp
du skal nok ha en styring imellem også så pumpen ikke køre hele tiden

og med veksler mener jeg en plade veksler


det er bare mine tanker om dit projekt

Mvh Flemming
Ecoteck HR 100
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Solvarme uden spiral og varmeveksler

Indlæg af Flemming DJ »

Det kan også hurtigt blive dyrt at frostsikre 1600 L vand + det løse. ;-).
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Solvarme uden spiral og varmeveksler

Indlæg af svanggaard »

Tusind tak for svar.

Jeg har skam tænkt tankerne omkring en pladeveksler. Problemet er blot at der ikke altid er cirkulation/forbrug i huset. Dvs. den side af pladeveksleren som skal modtage varmen er ofte stillestående.

Vinterdrift er ikke så vigtig. Om vinteren skal jeg fyre dagligt under alle omstændigheder.

I sommerhavlåret fyrer jeg op en enkelt gang hver 3-4 dag. Med solvarme kunne jeg måske slippe helt et par måneder eller 3.
Brugeravatar
Djursland
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 123
Tilmeldt: 13 apr 2012 21:15

Solvarme uden spiral og varmeveksler

Indlæg af Djursland »

det er ikke noget problem at der ikke er forbrug, det laver man bare så det er koge sikker og så sker der ikke noget hvis det koger

og det er da med at få det til at køre om vinteren også da det jo hjælper til under alle omstændigheder nu når de sider der alligevel og så skal du ikke fyre så meget som nu dvs mindre forbrug og mindre arb og det er da også vær at tage med synes jeg

en anden ting er at hvis du glemmer at tag vandet af om vinteren så kan du risikere at de frost sprænger og det er sgu da træls


Mvh Flemming
Ecoteck HR 100

Brugeravatar
Djursland
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 123
Tilmeldt: 13 apr 2012 21:15

Solvarme uden spiral og varmeveksler

Indlæg af Djursland »

Ecoteck HR 100
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Solvarme uden spiral og varmeveksler

Indlæg af svanggaard »

Jeg er meget begejstret for ideen om kogesikring. Jeg oplever en strømafbrydelse eller 2 hvert år - det skal der tages højde for. Kan ekspansionsbeholderen laves som åben ekspansion? Damper frostsikringsvædske af hvis ekspansionsbeholderen er åben?

Opstillingen med pladeveksler i "huskredsløbet" vil umiddelbart betyde, at jeg ikke får akkumuleret solvarme i min akkutank.
ccc28748
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 84
Tilmeldt: 29 mar 2013 08:24
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 110
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Kastrup
Blevet takket: 2 gange

Solvarme uden spiral og varmeveksler

Indlæg af ccc28748 »

Hejsa

også lige en kommentar fra mig.
Første kommentar er til din oprindelige tegning her i strengen. Det kan godt lade sig gøre, hvis du sætter m1 pumpen hen før T-stykket og indkøber 2 kontraventiler. En monterer du på buffer strengen og en på solvarme strengen, så skal det nok kunne kører.

Men.....

om sommeren kan der så kun tages bad når der er varme i fangeren, og du spilder store mængder af energi, hver gang soldelen er nød til at koge ved manglende køling, så derfor er det ikke nogen super ide.
Når nu du har en buffertank, så kunne du lave et simpelt sol system, som lagrede varmen i din buffer. Sol-Frem strengen kunne du kører direkte ind i toppen af bufferen og Sol-retur fra bunden. Din sol styring skulle så kun starte når fangeren var over f.eks 55 grader, så man undgår at solvarmen køler bufferen for meget i toppen.

Mht til kogesikring, så skal du vide hvor mange liter væske dine fangere har, og hvor meget volumen den mængde væske fylder i damp form. Heraf får du en ide om hvor stor din ekspansion skal være. Om du kan lave dette som åben ekspansion ved jeg ikke, men jeg forestiller mig at overgangen fra væske til damp form, godt kan være lidt voldsom, så god margin mht mængden af ekspansion volumen.

Fedt project du har gang i iøvrigt :-)

mvh Carsten
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Solvarme uden spiral og varmeveksler

Indlæg af Flemming DJ »

http://www.nb-vvs.dk/solvarme.html
Du ku også overveje et klassisk tømmeanlæg som i linket med så hyppige strømafbrydelser.

Jeg kan forestille mig alverdens problemer med cirkulationen pga luftlommer i et "kogt", konventionelt anlæg.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Besvar