Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vacuum vs. plansolfanger

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
dannidines

Vacuum vs. plansolfanger

Indlæg af dannidines » 23 apr 2014 14:08

Hejsa i forum :-)

nå, laaang tid siden jeg har været "aktiv aktiv" herinde - indledningsvis 7 mdr. udsendelse og så efter hjemkomst blev Iphonen udskiftet med en Lumia... SÅ VAR DET SLUT MED INDLÆG :-( Min ny mobil vil ikke poste mine indlæg, eller det vil sige, sådan ca. 1 ud af 15-20 forsøg går igennem.

Men men men, så må jeg jo hoppe min PCeren og skrive lidt "når tid er til.."

Ny emne "Vacuum vs. plansolfanger," og hvorfor nu det?! jow, af den simple årsag, at jeg er for nyeligt (i mandags) blevet chokeret over en markant ydelsesforskel på de to typer, forklaring føler :-)
Min faders kammerat er flyttet til Thailand med familien (arbejdet rykkede produktionen) og så står den gamle for at se til deres hus. De har monteret 2 x Sunset 2,15m2, (stik syd, 45graders vinkel) planfangere på en 300 L VVB og har ca. 9m rør (tur/reur ialt) mellem fangere og VVB. Lige inden de flyttede smuttede topspiralen i beholderen, så der er ikke nogen kølekreds på systemet - det skulle vi løse for dem. Jeg bemærker min egne "stats" var fanger: 67 VVB top: 63 VVB bund 58 inden jeg kørte (jeg har 90 rør til 500L og ialt ca 25m rør tur/retur, SSØ, 29graders vinkel). Samme havde den gamle gjort og hans var fanger: 71 grader, VVB top: 64 VVB bund: 53 (han har 30 rør, 300L VVB og Stik S, ca 35graders vinkel)

Alle 3 hus ligge mindre end 4 km fra hinanden, faktisk er der kun ca 2 mellem de gamle og kollegaens hus - altså "ret samme område." Men de vi lurer på hans "stats," så siger fanger: 52, VVB top 52, VVB bund 49...

Indledningsvis bemærker jeg mig temp i fangerne er så lav i planfangerne kontra vores vacuum, især når forholdene er SÅ ens på den gamles og deres anlæg, sådan rent VVB L / Solfanger areal mæssig, hvor mit med større areal og flere VVB L samt SSØ kontra deres Stik S afviger væsentligt..

Kan det virkelig have sin rigtighed i den store ydelsesforskel mellem plan og vacuum?! det er ca. 36% forskel i fanger TEMP mellem de gamles og kollegaens anlæg, og VVB temp er lavere, hvilket trækker fanger temp ned, men man skal lige huske, at temp i VVB er lavere TRODS der ikke er forbrug i huset, så hvis forbruget havde været tilstede, så ville TEMP evt. være endnu lavere..

Anyways, var bare overrrasket over den store, altså direkte markante forskel og ville bare dele det med jer andre/høre om der er andre som har bemærket lignende.

Min egen umiddelbare oplevelse er klart "bonus til mig," for at vælge vacuum :-)


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Vacuum vs. plansolfanger

Indlæg af Flemming DJ » 24 apr 2014 21:15

Umiddelbart gi'r det vel mest mening at sammenligne din fars og kollegaens anlæg, for de ligner vist hinanden mest i størrelse af tank, retning, bl.a.

Når det er sagt, ku' der måske være noget, der tyder på, der godt ku' være mere knald på din fars pumpe? Fanger 71 grd., VVB bund 53??? Det er en stor forskel. (Din egen har f.eks. 9 grd. diff.).

Til gengæld er der måske et kæmpe flow i kollegaens anlæg - eller nogle andre faktorer, vi ikke ved noget om (overskudsvarme?)
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

levi

Vacuum vs. plansolfanger

Indlæg af levi » 24 apr 2014 21:22

Solfangerstyringen kan også have stor betydning her Danni.....

dannidines

Vacuum vs. plansolfanger

Indlæg af dannidines » 25 apr 2014 08:01

Hejsa de herre,

@Flemming, helt enig, der er rigtig mange faktorer der spiller ind - jeg nævner de meste gængse antal meter rør (cirka), hændning på paneler samt retning S / SSØ osv., men som du skriver er der mange andre ting som spiller ind. Som levi nævner, så er pumpestyringen een af de variabler som kan have stor indflydelse, jeg har en suncomfort med variabel pumpehastighed, hvilket jo fordre en optimal fangertemperatur ud fra VVB temp og opstillede temp diff.. Men de to anlæg, som jeg selv skriver, og du fint understreger, er mest sammenlignelige er kollega og den gamles anlæg. De kører BTW begge med start/stop styringen ud fra opstillet temp. diff., hvilket vil trække varmen hurtigere ud af fangerne kontra fx. min styring.

Mht. differencen på top/bund i de gamles beholder, så havde begge de gamle været i bad fra morgenstunden og klokken var ca 10 da vi kiggede på "stats.," så den store diff. givet af det forhold, at der havde været et forbrug (formoder jeg..)

Dog finder jeg det stadig besynderligt, at beholder temp. hos kollegaen ligger på lavt, der er jo intet varmtvandsforbrug og solen havde skinnet fint i dagene forinden - dette afspejles jo også i temp i både min samt den gamles beholder, og der er forbrug begge steder. Jeg kunner forstå hvis beholderen var varmere, og fangerne evt. er længere tid om at blive varmet op, men at "alle" temp forhold var lave, det undrede mig.

Der er ikke nogen overskudsvarmekreds på hans setup, som jeg skriver, så smuttede topspiralen i hans beholder lige inden de flyttede, så der er ingen køling af anlægget, hvorfor vi var kørt derud.


Men, jeg husker, da jeg købte mit anlæg i 2010, at det blev beskrevet som "op til 40% mere effektive end normale fangere," "bedre i diffust lys, altså bedre forår/efterår end normale fangere," og det er faktisk først nu her jeg bemærker en sådan umiddelbar effektforskel/har kigget på planfangere vs. mine, hvorfor jeg skrev herinde.. Men kan det virkelig have "så" voldsom indflydelse i "yderkantsperioder?!"

@Flemming, jeg har selv haft stillet lidt på flow derhjemme og det er en mærkbar forskel på f.eks. trin 1 vs. trin 3 på pumpeblokken - dette både i en skyet dag såvel som solrig..

God dag til jer alle :-)

p.s. der er IKKE læst korrektur og indlægget er jabbet af :-)

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Vacuum vs. plansolfanger

Indlæg af Flemming DJ » 25 apr 2014 21:00

dannidines skrev:
Mht. differencen på top/bund i de gamles beholder, så havde begge de gamle været i bad fra morgenstunden og klokken var ca 10 da vi kiggede på "stats.," så den store diff. givet af det forhold, at der havde været et forbrug (formoder jeg..)

Med en plan fanger ville fangertemperaturen vist bare "følge med ned", hvis du forstår... Men, en rørfanger har jo stort set intet vandindhold, så det gør måske forskellen og banker fangertemperaturen op, når arealet er tilstrækkeligt stort.

Dog finder jeg det stadig besynderligt, at beholder temp. hos kollegaen ligger på lavt, der er jo intet varmtvandsforbrug og solen havde skinnet fint i dagene forinden - dette afspejles jo også i temp i både min samt den gamles beholder, og der er forbrug begge steder. Jeg kunner forstå hvis beholderen var varmere, og fangerne evt. er længere tid om at blive varmet op, men at "alle" temp forhold var lave, det undrede mig.


Fisk... eller er der f.eks. cirkulation på brugsvandet i uisolerede rør døgnet rundt? Men, det virker godt nok sært, at differenstemperaturen kun er på 3 grd. Hvad var klokken?


Der er ikke nogen overskudsvarmekreds på hans setup, som jeg skriver, så smuttede topspiralen i hans beholder lige inden de flyttede, så der er ingen køling af anlægget, hvorfor vi var kørt derud.

Nårh, ja. :P
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Vacuum vs. plansolfanger

Indlæg af Flemming DJ » 26 apr 2014 09:54

Lurede lige her for lidt siden på vores anlæg:

Kørte sol til centralvarme via veksler: Fanger ca 40, retur ca 32, forbruger ca 17.
Slog den over på VVB og efter nogle minutter lå den med Fanger ca 40 og VVB ca 27, altså en diff. på ca 13 grd.

Så vores gulv suger i den grad varme til sig :-)

Skrevet fra mobil.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Besvar