Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

kombianlæg

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
rs2000
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

kombianlæg

Indlæg af rs2000 » 22 jun 2013 16:50

Hej alle sammen, har netop investeret i et pillefyr ( biomax 16 ) samt 120 vakuumrør, som skal erstatte 2 x gasfyr som har kørt på F-gas ( av av på pungen, sku jeg hilse og sige :-), jeg bor på en ejendom med 2 huse, som begge ska opvarmes med det ene pillefyr, har tænkt mig at lave det som et kombi anlæg som man kan se på tegningen, dog har jeg nogle spørgsmål jeg håbede i ku hjælpe med.

Overvejer at sætte en 3 vejs ventil på cv siden af varmeveksleren, i håb om at de 120 rør ku hjælpe pillefyret i ydersæsonen ? , eller er det urealistisk ( overvejer 60 rør mere hvis det virkelig er noget der virker, evt i forbindelse med noget pool eller spa )

cv pumpen er en imp 25-40 og er i tvivl om at den kan klare begge huse ( hus 1 70kvm + fuld 1sal, godt isoleret, 1/2 gulvvarme 1/2 radiator) ( hus nr 2 100kvm + fuld 1sal, middel isoleret, 1/2 gulvvarme 1/2 radiator)

Skal jeg sætte nogle hane ventiler på begge vvb for at drosle dem, så de ikke stjæler alt flowet ?
Vedhæftede filer
kombianlaeg--59.jpg


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

kombianlæg

Indlæg af Flemming DJ » 25 jun 2013 22:51

Du behøver sådan set ikke en trevejsventil (mere) og heller ikke en ekstra pumpe til veksleren, da denne ganske enkelt kan sættes ind på returen før fyret. Så kan du sætte en bypass med en kuglehane før fyret og køre du flowet den vej, når du slukker det og kører sommerdrift. Cirkulationspumpen skal selvfølgelig være inde i "sommerkredsen". Og så bør du nok nøjes med 1 kuglehane til at spærre af for fyret - det eksploderer måske, hvis det ved en fejl bli'r tændt, mens der er spærret af for både frem og retur.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

rs2000
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

kombianlæg

Indlæg af rs2000 » 28 jun 2013 21:37

Selvfølgelig :-)

Har prøvet at tegne hvad jeg tror du mener :-)
Vedhæftede filer
kombianlaeg--59---2.jpg

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

kombianlæg

Indlæg af Flemming DJ » 28 jun 2013 23:43

Noget i den retning, ja. :)

Hvis lige du flytter pumpen til fremløbet (veksleren skal sidde på returen for at mindske varmetabet, som jo vil være der). Og sikrer dig, at topspiralen i solvarmebeholderen får tilstrækkeligt flow. Evt. skal den med ind i sløjfen - så kan du bare sætte en termostat på og lukke den ned sammen med fyret om sommeren. :wink:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

rs2000
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

kombianlæg

Indlæg af rs2000 » 29 jun 2013 20:29

Den ene pil pegede forkert, har ændret det på den nye tegning :-)
Ved du hvad der er nemmest med hensyn til at styre den lille vvb på 100L, den skulle jo nødigt cirkulere i spiralen når CV vandet ikke er højere end dens egen temperatur ?
Vedhæftede filer
kombianlaeg--59---2.jpg


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

kombianlæg

Indlæg af Flemming DJ » 29 jun 2013 22:20

Næh, du sku' jo helst ikke varme systemet op med strøm. :wink:

Jeg ved ikke, om man kan få en slags "omvendt" termostat, for den ville jo kunne klare præcis det problem. MEN, ellers gi'r det nok mest mening at sætte en returtermostat på og lukke den om sommeren. Så kan den jo også bruges til at lukke for gennemstrømningen, når den indstillede temperatur er nået i fyringssæsonen. Det nemmeste er en kuglehane, sæføli. Og den avancerede løsning ku' være en tovejs motorventil med en styring, som åbner ventilen over en minimumstemperatur og lukker igen ved en maksimumstemperatur, men det overstiger mine evner og er sikkert ikke rentabelt.

Vi har så både en termostat OG en kuglehane til hhv. vinter og sommerdrift. Hæhæ... (Ja, termostaten er monteret efterfølgende, så derfor).
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

kombianlæg

Indlæg af Ernst Drastrup » 29 jun 2013 22:27

Snakker vi om åben ekspansionsbeholder, for så vil pumpen pumpe vandet op i ekspansionen, som pumpen vender.
Du skal have ekspansionsbeholderens hvilende vandtryk på pumpens suge side.

Men hvis det er trykekspansion, så gør det ingen forskel.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

rs2000
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

kombianlæg

Indlæg af rs2000 » 29 jun 2013 22:48

Det med trykekspansion :-)

rs2000
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 92
Tilmeldt: 05 jun 2013 14:44

kombianlæg

Indlæg af rs2000 » 02 jul 2013 22:43

Nå,,,, har besluttet mig for at ha 2 pumper på CV kredsen, en til sommer og en til vinter, synes det blev for bøvlet at integrere kedel shunten med kun en pumpe, da fyr og veksler ikke står klods op af hinanden, det positive er dog at nu kan solvarmestyringen ( uvr1611) styre sommerpumpen :-) regner med at sommerpumpen ka køre på frihjul om vinteren ?
Nu mangler jeg blot at få styr på den lille vvb, men ideen med en 2 vejs ventil styret af solvarme styringen virker umiddelbart som den bedste.
Som det er nu kører min retur altid igennem varmeveksleren, uanset om den bidrager til varmen eller ej, men isolerer den godt og håber at det går :-)

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

kombianlæg

Indlæg af Flemming DJ » 02 jul 2013 22:53

:great:
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Besvar