om et halvstort solvarmeanlæg

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Brugeravatar
Paw Nielsen
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 133
Tilmeldt: 07 feb 2012 18:54
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7140
Årligt forbrug: 4-5 Ton
Geografisk sted: Hostrup ved Hedensted

om et halvstort solvarmeanlæg

Indlæg af Paw Nielsen »

halløj

så blev det min tur til at bede om alle i guruers hjælp!
Sagen er at min nabo og jeg har snakket om ikke der kunne ligge en hel del komfort gemt i et solvarmeanlæg. Specielt i overgangsperioderne, kunne det være smart at få varmen fra solen, så man slipper for at rense fyr. Og tanken er at vi skulle lave et anlæg der skal forsyne os begge med varme. Grunden til et fælles anlæg er, at jeg ikke har plads til hverken fanger eller akkutank. Og naboen har masser af plads!
Men hvad skal der til, og hvor stort et anlæg
vores huse er som følger.

Naboens hus: ca. 200 kvm (stueplan) gammel hus (1886) med ikke udnyttet 1.sal. isoleringgraden er ringe, men det bliver renoveret løbende et rum af gangen. Med gulvvarme og fornuftige isoleringtykkelser. 1. salen vil med tiden også blive en del af beboelsen. Huset bliver opvarmet med et DB stoker, der står i en garage på den anden side af gårdspladsen. Og det er tanken at solvarmen kan placeres i garagen med fangerne bag garagen på stativer på jorden.

Mit hus: ca 150 kvm (stueplan og 1. sal) gammel hus (1890) isoleringsgraden er rigtig god. Det er nyrenoveret med det isolering der er muligt/fornuft i at stoppe i et gammelt hus. Gulvvarme i stueplan og radiatorer på 1. sal. Huset varmes op af et biomax 16.

Der skal naturligvis graves et fjernvarmerør fra mig over til naboens garage. og tanken er at grave en kælder/grav i garagedelen af naboens udhus, til akkumuleringstankene. Men vi er helt på bar bund om hvilken type anlæg der egner sig bedst, og hvor stort det skal være, hvor stor en akkumuleringstank skal der til, måske skal der være flere tanke?
kom frisk med erfaringer, gode forslag, skøre ideer, flyvske tanker og hvad i ellers har lyst til :great:

Ps. Ved godt at det måske ikke er økonomisk rentabel at lave, men det er heller ikke tanken at gøre det for at spare penge.
Nu med pillesilo evolution2. Med hjul og påfyldningsluge i siden!!!

Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

om et halvstort solvarmeanlæg

Indlæg af Ugelvig »

Så vidt jeg er informeret, må man ikke umiddelbart dele varmeforsyning på den måde.

Jeg kan ikke huske hvilken lov man konflikter med, Fjernvarmeloven eller Varmeforsyningsloven?!

Men i alle tilfælde, er det noget I skal undersøge inden.
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)
ccc28748
Stoker III
Stoker III
11
Indlæg: 84
Tilmeldt: 29 mar 2013 08:24
Mit fyr: CTC Ecoflex
Areal: 110
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: Kastrup
Blevet takket: 2 gange

om et halvstort solvarmeanlæg

Indlæg af ccc28748 »

Det skal ikke være halvstort, men HELstort...... :-) Det lyder spændende, men ...damn , hvis i bliver uvenner
Sol-eco
Stoker II
Stoker II
17
Indlæg: 50
Tilmeldt: 05 apr 2007 20:50
Geografisk sted: Langeskov Fyn

om et halvstort solvarmeanlæg

Indlæg af Sol-eco »

Hej
Jeg har et anlæg med 150 vakuumrør, placeret på min garage, ca 20 meter fra varmtvandsbeholder og 2000 liter akkumuleringstank. I år slukkede jeg for fyret medio april og har siden klaret mig med solvarmen, med undtagelse af en enkelt opstart af fyret i 2 dage.
Tidligere havde jeg fangerne placeret ca 5 meter fra vvb og akku, og der kunne jeg nøjes med 120 rør og have samme "komfort". Afstanden mellem fanger og lager betyder altså rigtig meget, ikke mindst i yderperioderne, hvor ydelsen ikke er så stor og det varme vand derfor får en lang opholdstid i rørerne. Det betyder også at lige i overgangsperioden, skal der ikke være flere dage med gråvejr før flisegulvene kommer til at føles kolde.

Midt på sommeren passer størrelsen på min akku rimeligt godt, temperaturen ligger da på 80-90 grader og jeg har ikke oplevet at fangerne kommer til at koge fordi de ikke kan komme af med varmen.

Mit umiddelbare bud ville være at i havde behov for 8-10 sektioner vakuumrør med 30 stk og dertil en akkutank på 3000-3500 liter. Hvis der midt på sommeren er problemer med at komme af med varmen, er det jo relativt simpelt at sætte en lille radiator på systemet der kan nødkøle det, men der vil altså forsvinde rimeligt meget varme i rørerne mellem de 2 huse hvis afstanden den er bare 30-40 meter.

mvh.
Bjarne Damsgaard

Forhandler af solfangeranlæg
http://www.sol-eco.dk
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

om et halvstort solvarmeanlæg

Indlæg af Flemming DJ »

Spørgsmålet er om det ikke ville gi' mening at nøjes med rumopvarmning og lave varmt brugsvand i det enkelte hus med en anden varmekilde (måske el-vandvarmer?). Så reduceres ledningstabet markant p.g.a. den lavere temperatur (og fangerne yder også væsentligt mere ved en lavere systemtemperatur, selvfølgelig mest udpræget ved pladefangere. Højere flow ved lavere temperatur flytter altså bare flere watt).

Jeg fornemmer også lidt, at det er det, der er idéen?
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Besvar